انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)
مسائل متفرقه وضو
وضو گرفتن قبل ازوقت
سؤال 131:آیا وضو گرفتن قبل از وقت به نیت نماز صحیح است؟
پاسخ: اگر به قصد اینکه با طهارت باشد وضو بگیردصحیح است و نیز اگر نزدیک وقت نماز به قصد مهیا بودن براى نماز وضو بگیرد اشکالندارد.
تجدید وضو
سوال 131: شخصى به خیال اینکه وضو دارد تجدید وضو کرد، و نماز خواند، بعد یادش آمد که وضوى قبلى اش باطل شده، آیا نمازى که با این وضوى جدید خوانده صحیح است؟
پاسخ: در فرض سؤال نماز او صحیح است و مى تواند با همین وضونماز و کارهاى دیگرى که مشروط به وضو است، انجام دهد.
وضو در مقابل نامحرم
سؤال 133:وضو گرفتن مرد در جایى که زن نامحرم به او نگاه مى کند چه حکمى دارد؟
پاسخ: وضو صحیح است ولى زن نباید نگاه کند.
سؤال 134:در صحنهاى حرم امام رضا (علیه السلام) و بعضى امامزاده ها و مساجد عمومى زنها کنار حوض در حضورنامحرم وضو مى گیرند آیا وضوى آنها صحیح است؟
پاسخ: در فرض سؤال لازم است بدن خود را از نامحرم بپوشانند، ولى در هرحال وضوى آنها صحیح است.
  سؤال 145: قبل از شروع به وضو دست و صورت راشسته ایم، آیا باید آنها را براى وضو خشک کنیم؟

پاسخ: خشک کردن لازم نیست.

سؤال 146 :شخصى از منزل همسایه وبدون اطلاع سازمان آب، لوله فرعى کشیده و پول آب را به همسایه مى دهد، وضو و غسل باآن آب چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر لوله را موقّتاً کشیده و بنا داردوقتى مقدماتش فراهم شد طبق مقررات، لوله کشى مستقیم کند، فعلا اشکالى ندارد. ولى اگر بنایش بر این باشد که حتى با قدرت و امکان هم از آن لوله فرعى استفاده کند جایزنیست و با علم به عدم جواز، صحت وضو و غسل محل اشکال است.

سؤال 147 :اگر در زمینى که اطراف امامزاده و محل دفن اموات بوده حوض درست کنند، وضو در آن چه حکمى دارد؟

پاسخ: در مورد سؤال ظاهراًوضو صحیح است.

سؤال 148 :شخصى بعد از وضو خونى در صورت مى بیند و نمى داند آیا در بین وضو بوده یا بعداً بیرون آمده، آیا وضویش صحیح است؟

پاسخ: وضو صحیح است.

سؤال 149: یا آب وضو باید از آب تصفیه شده باشد؟

پاسخ: لازم نیست تصفیه شده باشد، بلکه لازم است آب مطلق باشد.

سؤال 150:وضو گرفتن با کفش غصبى چه حکمى دارد؟

پاسخ: اشکال ندارد.

سؤال 151:شک دروضو که آیا درست انجام شده یا نه، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر بعد ازآنکه از وضو فارغ شده شک کرده اعتنا نکند و وضویش صحیح است; ولى اگر در اثنا شک کرده باید برگردد و مشکوک را بیاورد، پس از آن به ترتیب وضو را تمام کند.

سؤال 152 :اگرانسان در اثناى نماز شک کند وضو گرفته یا نه، چه وظیفه اى دارد؟

پاسخ: اگر حالت سابق خود را نمى داند نماز را رها کند و پس از وضو، از اوّل نماز را بخواند و بهتر است این نماز را با همین حالت شک تمام کند و بعد وضو گرفته نماز را اعاده کند، امّا اگر حالت سابق خود را مى داند بنابر حالت سابق بگذارد، پس اگر حالت سابقه او طهارت بوده نماز را ادامه دهد و اعاده لازم نیست و اگر حالت سابقه را مى داند که وضو نداشته و بعد احتمال وضو گرفتن مى دهد، نماز را رها کند ووضو بگیرد و از اول نماز را بخواند.

سؤال 153 :آیا وضوى بچه غیر بالغ صحیح است و مى توان قرآن به دست او داد؟

پاسخ: بلى وضویش صحیح است و قرآن دادن به دست او اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -