انهار
انهار
مطالب خواندنی

طریقه وضو

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات وضو (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)
طریقه وضو
سؤال112:آیا در وضوشستن هر مرتبه به یک مشت آب حاصل مى شود که مشت سوم حرام باشد؟
پاسخ: شستن یک مرتبه تنها به آب ریختن نیست بلکه به این است که تمام عضوکاملا شسته شود. بنابراین ممکن است چند مشت آب به قصد وضو بریزد تا تمام عضو شسته شود و این یک مرتبه حساب مى شود و همینطور شستن مرتبه دوم و اگر دست چپ را بیش ازدو مرتبه بشوید لازم مى آید که مسح با آب غیر وضو انجام شود و آن سبب بطلان وضواست.
سؤال 113 :اگر صورت و دست راست را سه مرتبه بشویند ولى دست چپ را دو دفعه بشویند که در مسح اشکال پیدا نشود، آیا وضوصحیح است؟
پاسخ: اگر قصد داشته باشد که وضو را تشریعاً و بر خلاف دستور شرع اینگونه بگیرد، وضو باطل است ولى اگر چنین قصدى نداشته باشد، در فرض سؤال وضو صحیح است.
سؤال 114:اگر کسى مدتها صورت ودو دست را در وضو سه مرتبه مى شسته و نمى دانسته که مسح او اشکال پیدا مى کند; آیادر این صورت نمازهایى را که خوانده باطل است؟
پاسخ: بلى، درفرض سؤال که دست چپ را هم سه مرتبه شسته وضو باطل و نمازهایى را که با این وضوخوانده باید اعاده و قضا کند
سؤال 115 :اگردستها را زیر شیر بگیریم یا در آب فرو ببریم و به قصد وضو بیرون بیاوریم بدون دست کشیدن، آیا وضو صحیح است؟
پاسخ: اشکال ندارد و با همان ترى کف دست مسح سر و پاها را بکشید
سؤال 116:بعضى درمورد غسل وجه در وضو تصریح کرده اند که سفیدى دو طرف جلو سر که نزعتان باشد از حدّوجه خارج است، بفرمایید این مطلب اتفاقى است یا مانند دخول عارض در وجه مورد خلاف است؟
پاسخ: بین علماى امامیه اتفاق است که نزعتان خارج از حدّ وجه است و شستن آن لازم نیست تنها برخى از علماى اهل سنت شستن آن را در وضو واجبدانسته اند.
سؤال 117 :بیمارى که عضو و یا بعضى از اعضاى وضو را به دلایل پزشکى و یا عدم توانایى، نمى تواند حرکت دهد و یا مشکل مى باشد، وظیفه طهارات ثلاث و چگونگى انجام آنها را در موارد زیر چیست؟
الف: حرکت نداشتن دست چپ.
ب: حرکت نداشتن دو دست.
پاسخ: الف: غسل که مسأله اى ندارد و براى وضو با دست راست صورت را مى شوید و دست راست را وضوى ارتماسى مى دهد و اگر ممکن نشد کمک مى گیرد. و دست چپ را با دست راست وضو دهد و مسح سر وپاى راست و پاى چپ را با دست راست انجام دهد. و براى تیمم دست راست را به زمین بزندو اگر ممکن است کمک بگیرد و دست چپ را با دست راست به زمین بزند و با هم به پیشانى بکشد. و اگر نشد همان دست راست را به تمام پیشانى بکشد و بعد پشت دست راست رابه زمین بکشد وسپس پشت دست چپ را با دست راست مسح کند.
ب: در فرض عدم حرکت دودست نیز، صورت را وضوى ارتماسى دهد و براى وضوى دستها و مسح کمک بگیرد و همینطوربراى تیمم، مانند آنچه گذشت.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -