سؤال: شخصی در حال نماز اگر نماز را ایستاده بخواند در حال رکوع و سجود از قبله منحرف می شود و اگر نشسته بخواند منحرف نمی شود کدامیک مقدمند؟
جواب: بعید نیست قبله مقدم باشد چون از قاعده «لا تعاد» و محسوب شمردن آن از مستثنیات اهمیت آن استفاده می شود.
سؤال: آیا خواندن سوره جمعه و منافقین از روی مصحف در روز جمعه در نماز ظهر و جمعه و سایر نمازها اشکال دارد؟
جواب: اشکال ندارد گرچه احوط برای کسی که قادر است از حفظ بخواند آن است که از روی مصحف نخواند.
سؤال: آیا جایز است بعد از تشهد نماز بگوییم «اشهد ان ربی نعم الرب و ان محمدا نعم الرسول و ان علیا نعم الامام و نعم الوصی»؟
جواب: ترتیب تشهد نماز را بهم زدن جایز نیست.
سؤال: اگر در سجده پس از ادای ذکر واجب دستها را یا پا را از زمین عمدا یا سهوا بردارد ولی هنوز سجده را تمام نکرده و می خواهد ذکر مستحبی بگوید آیا مضر به سجده است یا نه؟
جواب: اگر عمدا باشد نماز را اعاده کند و اگر سهوا باشد ذکر را اعاده کند و فرقی بین ذکر مستحب و واجب نیست.
سؤال: شخصی شک دارد که «السلام علینا» را صحیح گفته و یا نه آیا می تواند ان را تکرار کند و یا آن را نصفه گفته رها کند و یا یقین کند که باطل بوده آیا در هر سه صورت باید «السلام علیکم» بگوید و تکرار کند «السلام علینا» را؟
جواب: اگر شک دارد نمی تواند بنابراحتیاط و باید «السلام علیکم» بگوید اما اگر یقین دارد به بطلان می تواند تکرار کند.
سؤال: شخصی که در سلام نماز سلام اول را گفته و از نماز خارج شده نماز او چگونه است؟
جواب: نماز را اعاده کند چون سلام اول مستحب است و مخرج از نماز نیست اگر منافیات را بجا نیاورده و رعایت موالات را می تواند کرد، سلام را بجا آورد و تدارک نماید و اگر نمی شود تدارک کرد نماز را اعاده کند.
سؤال: هر گاه کسی که از سوره توحید و یا حمد عدول کند و به سوره دیگر که جایز نیست نماز چه صورتی دارد آیا این عدم جواز، تکلیفی است یا وضعی؟
جواب: ظاهر عدم جواز وضعی است مثل عدم جواز قرائت عزائم در نماز پس سوره معتبر است و به صورت «به شرط لا» از عدول.
سؤال: از نماز مغرب به عشاء عدول کرد و مقداری نماز را به قصد عشا خواند سپس دوباره یقین کرد که مغرب را نخوانده عدول کرد و به مغرب و بقیه را تا آخر به قصد مغبر خواند آیا کافی است یا خیر؟
جواب: عدول از سابق به لاحق جایز نیست بنابراین نماز محل اشکال است.
سؤال: نماز ظهر را می شود به نماز جمعه اقتدا کرد یا نه؟
جواب: بله جایز است «علی القول باالتخییر بینهما».
سؤال: شخصی در نماز «السلام علینا» را گفته و سپس شک کرده و تکرار نموده آیا دومی مخرج است یا نماز باطل است؟
جواب: باید اکتفا کند به السلام علیکم و در صورت تکرار احوط اعاده نماز است.
سؤال: کسانی که دندانشان افتاده و به واسطه آن نمی توانند قرائت را به طور کامل ادا کنند آیا معالجه و ساختن دندان مصنوعی واجب است؟
جواب: در صورت تمکن و قدرت گذاشتن دندان و معالجه احوط است.