انهار
انهار
مطالب خواندنی

اعمال نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  شخصی در حال نماز اگر نماز را ایستاده بخواند در حال رکوع و سجود از قبله منحرف می شود و اگر نشسته بخواند منحرف نمی شود کدامیک مقدمند؟

جواب: بعید نیست قبله مقدم باشد چون از قاعده «لا تعاد» و محسوب شمردن آن از مستثنیات اهمیت آن استفاده می شود.

سؤال:  آیا خواندن سوره جمعه و منافقین از روی مصحف در روز جمعه در نماز ظهر و جمعه و سایر نمازها اشکال دارد؟

جواب: اشکال ندارد گرچه احوط برای کسی که قادر است از حفظ بخواند آن است که از روی مصحف نخواند.

سؤال:  آیا جایز است بعد از تشهد نماز بگوییم «اشهد ان ربی نعم الرب و ان محمدا نعم الرسول و ان علیا  نعم الامام و نعم الوصی»؟

جواب: ترتیب تشهد نماز را بهم زدن جایز نیست.

سؤال:  اگر در سجده پس از ادای ذکر واجب دستها را یا پا را از زمین عمدا یا سهوا بردارد ولی هنوز سجده را تمام نکرده و می خواهد ذکر مستحبی بگوید آیا مضر به سجده است یا نه؟

جواب: اگر عمدا باشد نماز را اعاده کند و اگر سهوا باشد ذکر را اعاده کند و فرقی بین ذکر مستحب و واجب نیست.

سؤال:  شخصی  شک دارد که «السلام علینا» را صحیح گفته و یا نه آیا می تواند ان را تکرار کند و یا آن را نصفه  گفته رها کند و یا یقین کند که باطل بوده آیا در هر سه صورت باید «السلام علیکم» بگوید و تکرار کند «السلام علینا» را؟

جواب: اگر شک دارد نمی تواند بنابراحتیاط و باید «السلام علیکم» بگوید اما اگر یقین دارد به بطلان می تواند تکرار کند.

سؤال:  شخصی که در سلام نماز سلام اول را گفته و از نماز خارج شده نماز او چگونه است؟

جواب: نماز را اعاده کند چون سلام اول مستحب است و مخرج از نماز نیست اگر منافیات را بجا نیاورده و رعایت موالات را می تواند کرد، سلام را بجا آورد و تدارک نماید و اگر نمی شود تدارک کرد نماز را اعاده کند.

سؤال:  هر گاه کسی که از سوره توحید و یا حمد عدول کند و به سوره دیگر که جایز نیست نماز چه صورتی دارد آیا این عدم جواز، تکلیفی است یا وضعی؟

جواب: ظاهر عدم جواز وضعی است مثل عدم جواز قرائت عزائم در نماز پس سوره معتبر است و به صورت «به شرط لا» از عدول.

سؤال:  از نماز مغرب به عشاء عدول کرد و مقداری نماز را به  قصد عشا خواند سپس دوباره یقین کرد که مغرب را نخوانده عدول کرد و به مغرب و بقیه را تا آخر به قصد مغبر خواند آیا کافی است یا خیر؟

جواب: عدول از سابق به لاحق جایز نیست بنابراین نماز محل اشکال است.

سؤال:  نماز ظهر را می شود به نماز جمعه اقتدا کرد یا نه؟

جواب: بله جایز است «علی القول باالتخییر بینهما».

سؤال:  شخصی در نماز «السلام علینا» را گفته و سپس شک کرده و تکرار نموده  آیا دومی مخرج است یا نماز باطل است؟

جواب: باید اکتفا کند به السلام علیکم و در صورت تکرار احوط اعاده نماز است.

سؤال:  کسانی که دندانشان افتاده و به واسطه آن نمی توانند قرائت را به طور کامل ادا کنند آیا معالجه و ساختن دندان مصنوعی واجب است؟

جواب: در صورت تمکن و قدرت گذاشتن دندان و معالجه احوط است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -