انهار
انهار
مطالب خواندنی

مقدمات نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 سؤال:  کسی که لباسش نجس شده آن را تطهیر کرد و یقین به طهارت پیدا کرد و نماز خواند و بعدا فهمید که تطهیر نشده آیا نماز صحیح است؟

جواب: از باب جهل است نه نسیان و نماز صحیح است.

سؤال:  اگر روی بدن یا لباس، اجزای غیر ماکول اللحم مانند موی گربه باشد و مقدار متیقّن را برطرف نماید و ازاله کند ولی شک دارد که آیا با ازاله آن اجزای غیر ماکول اللحم در بدن یا لباس باقی مانده یا نه، نسبت به مقدار مشکوک ، اصالة العدم جاری است و نماز صحیح است یا چون این لباس حامل موی گربه بوده و الان شک داریم ، استصحاب کنیم که این نماز باطل است؟

جواب: نهی شارع از مانع به وجود ساری است نه مشکوک، نه صرف الوجود، مثلا  نُه فرد از افراد مانع را یقین داریم و فرد دهم مشکوک است و محمول مشکوک مثل لباس مشکوک است و در فرد مشکوک اصل برائت است و جای استصحاب نیست.

سؤال:  در روستای ما مسجدی است که حدود 12 متر آن غصبی است و قسمت مغضوب جزء آبدارخانه مسجد است لکن سقف ان با سقف مسجد یکی می باشد آیا نماز خواندن در قسمت غیر مغضوب صحیح است؟

جواب: اگر استحکام و ایستادگی سقف غیر مغضوب بستگی دارد به سقف مغضوب، نماز خواندن در زیر سقف غیر مغضوب تصرف در مغضوب حساب می شود و نماز باطل است و اگر سقف مکان غیر مغضوب مستقل است مانعی ندارد.

سؤال:  نماز در جایی که بیست ساعت شب و 4 ساعت روز است چگونه است؟

جواب: معامله روزهای متعارف با 4 ساعت کند و معامله شب های متعارف با 20 ساعت شب بنماید.

سؤال:  شخصی که مبتلا به تقاطر بول است نماز را چگونه بخواند؟

جواب: اگر فرضی باشد که در ان مدت قطره خارج نمی شود در آن مهلت نماز بخواند با اقتصار به واجبات و ترک مستحبات و اگر فرصت نیست اگر ممکن است در اثنا نماز هنگام خروج قطره بدون فعل کثیر و حرج وضو بگیرد و نماز را تمام کمتد چنین کند و اگر نمی شود یک وضو برای هر نماز بگیرد و در هر صورت با قرار دادن آلت در کیسه ایی که پنبه در ان گذاشته از نجاست از بدن و لباس جلوگیری کند.

سؤال:  مسأله چهار عروه بدین قرار است: «لا یعفی عن دم الرعاف و لا یکون من الجروح...» مستدعی است بیان فرمایید خونی که بدون علت از بینی انسان بیرون بیاید به لباس و بدن بریزد  قبل از نماز یا در حال نماز مضر است یا نه؟ هر گاه کمتر از درهم باشد؟

جواب: کمتر از درهم بعید نیست معفوّ باشد و عبارت عروه عدم معفو از حیث  خون جروح است که مازاد درهم هم معفو است نه از حیث عفو مادون درهم، بلکه مازاد درهم معفوّ نیست.

سؤال:  در لیالی مقمره که مهتاب است مثلا از 12 تا 24 ماه ایا تاخیر نماز از اول وقت لازم  می دانید ؟ نسبت به روزه چطور؟

جواب: تاخیر لازم نیست چخ در نماز و چه در روزه.

سؤال:  شخصی انگشتری را با عین پول غصبی خریده و با آن نماز می خواند نماز با آن چطور است؟

جواب: در فرض سوال که معامله با عین پول غصبی واقع شده نماز باطل است و اگر به کلی واقع شده و در مقام ادا، پول غصبی داده مالک انگشتر شده و نماز صحیح است هر چند ثمن را ضامن است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -