انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

چه کنم قلبم برای خواندن نماز قوت بگیرد؟ 

سؤال: جوانی هستم که سه سال است در کشوری اروپایی زندگی می‌کنم. چندوقتی است که احساس می‌کنم مسیرم را در دین و دین‌داری گم کرده‌ام. نمی‌دانم چه کنم؟ من همیشه نماز و قرآن می‌خواندم؛ ولی‌ از يک سال پیش فقط بعضی از وقت‌ها نماز می‌خوانم. چه‌کنم که دوباره قلب من برای به‌جا‌آوردن نماز قوّت بگیرد؟

جواب:  شما به اين فکر کنيد که در آن کشور غريب، نياز به رفيق داريد و بهترين رفيق براي شما پروردگار مهربان است. خود او در قرآن می‌فرمايد که من از رگ گردن به بندگان نزديک‌ترم. بنابراين شما بايد براي حفظ دين و دنياي خود و مهم‌تر از آن، براي حسن‌عاقب خود، با خدا رفاقت کنيد و راه رفاقت با خداوند متعال، برقراري ارتباط عميق و هميشگي با او، به‌ خصوص از طريق نماز است.

اگر شما به واجبات مخصوصاً نماز اهميّت بدهيد و از گناه اجتناب کنيد، خداوند رفيق شما می‌شود و دست شما را می‌گيرد و در بن‌بست‌ها شما را ياري می‌کند و نمي‌گذارد تنها باشيد؛ چنان‌که در قرآن می‌فرمايد: «مؤمنين به ما حق دارند که آن‌ها را ياري کنيم.»[1]

همچنين به اين فکر کنيد که انسان بي‌نماز يا کسي که در خواندن نماز سستي می‌کند، در آخرت حتماً مؤاخذه می‌‌شود و چون کافر عملي از دنيا می‌‌رود، عذاب خواهد شد و عاقبت سختي در انتظار او است.

بهترین تعقیب، بعد از نماز 

سؤال: بعد از پايان نماز بهتر است اوّل تسبيحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» گفته شود يا آيۀ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما» خوانده شود؟

 جواب:  ‌بلافاصله بعد از اتمام نماز، خواندن تسبیحات حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» بسیار فضیلت دارد؛ امّا تأخیر آن به اندازۀ خواندن آیۀ شریفه و ذکر صلوات که آن هم بسیار فضیلت دارد یا مواردی از این قبیل، اشکال ندارد و از ثواب آن نمی‌کاهد.

حکم جا گرفتن در مسجد 

سؤال: آیا جا گرفتن شخص در مسجد، برای مدت طولانی مثلاً از نماز ظهر تا نماز مغرب معتبر است یا شخص دیگری که برای نماز مغرب به مسجد می‌آید می‌تواند در آن مکان نماز بخواند؟

جواب:  مي‌تواند.

جوار خواندن نمار با بدن نجس، هنگام مضر بودن تطهير 

سؤال: اينجانب دچار نوعي عارضۀ خشكي پوست(سبوريك درماتيت)هستم به همين دليل دكتر تجويز دارويي به صورت كرم نموده است.حالا نمي‌دانم چه مدت پس از مصرت كرم بايدپوست را براي وضو با صابون بشويم. از طرفي توصيه مي‌شود خيلي كمتر پوستم را با صابون بشويم.

جواب:  اگر آب براي شما ضرر دارد با تيمّم نماز بخوانيد، نماز شما صحيح است و قضا هم ندارد. و اگر آب براي شما ضرر دارد در تطهير بدن، با نجاست نماز بخوانيد، نماز شما صحيح است و قضا هم ندارد و گفتۀ دکتر در هر دو صورت براي شما کافي است.

تيمّم بر روي سراميک کف خانه يا بر روي چوب 

سؤال: آیا تيمّم بر روی سرامیک کف خانه و یا بر روی چوب دارای جلا و یا رنگ شده صحیح است؟

 جواب:  بر روی سرامیک جایز است ولی بر روی چوب مطلقاً جایز نیست.

دست دادن بعد از نماز و خواندن تعقيبات از بلندگو 

سؤال:  آیا مصافحه(دست دادن) پس از اتمام نمازجماعت،بدعت است؟ و شايسته است پس از نماز بلافاصله سجده شكر و سپس تسبيحات حضرت زهرا سلام الله عليها خوانده شود؟ و آیا اينكه در مساجد تعقيبات را از طريق بلندگو مي خوانند مكروه است؟

جواب:  بدعت نیست و سجده شکر و تسبیحات حضرت زهرا«سلام الله علیها» بسیار خوب است، ولی واجب نیست و تعقیبات را پشت بلندگو خواندن مکروه نیست.

راه متمرکز کردن فکر در نماز 

سؤال: ما در نماز و در عبادات دیگر حواسپرت هستیم. چه کنیم در نماز تمرکز فکر داشته باشیم؟ آیا در نماز فقط به معانی باید توجه داشت یا اینکه باید خود را در محضر خدا ببینیم و به معنا توجه داشته باشیم؟    

جواب:  بايد براي حضور قلب كه چيز خوبي است و مراتب دارد، مبارزه كنید و از خداوند درخواست كمك نمایید.

مصاديق سبک شمردن نماز 

سؤال: سبک شمردن نماز یعنی چه؟ رعایت نکردن چه مواردی قبل، حین و بعد از نماز مصداق سبک شمردن نماز است؟

جواب:  برخی از مصادیق سبک شمردن نماز عبارتند از:

1- کارهاي دنيا را بدون عذر مقدم بر نماز بدارد.

2- با عجله نماز بخواند.

3- نماز را بدون عذر در مسجد و با جماعت نخواند.

4- بدون عذر تعقيب نداشته باشد.

وقت فضيلت نمازهاي يوميه 

سؤال: با عرض سلام و آرزوی موفقیت بفرمائید که وقت فضیلت نمازهای ظهر و عصر، مغرب و عشاء چه موقع است؟

جواب:  باسمه تعالی- وقتی ظهر شد وقت فضیلت ظهر و عصر است و تا یک ساعت و نیم وقت فضیلت ظهر است و تمام می شود و تا سه ساعت وقت فضیلت عصر است. و اما نماز مغرب و عشاء، وقتی مغرب شد وقت فضیلت هر دو است تا یک ساعت و نیم از شب و بعد از آن وقت فضیلت نماز مغرب تمام می شود و تا سه ساعت از شب وقت فضیلت نماز عشاء است.

  اقامه نماز اجيري 

سؤال: كسي‌ براي‌ ميّتي‌ اجير مي‌شود كه‌ نماز بخواند، آيا گفتن‌ اذان‌ و اقامه‌ لازم‌ است‌؟

جواب:  اقامه‌ لازم‌ است‌ نه‌ اذان‌.

قصد جزئيت در اذان 

سؤال: اگر عبارت‌ «اَشْهَدُ اَن‌ِّ عَليّاً وَلي‌ُّ الله» را در اذان‌ و اقامه‌ به‌ قصد جزئيّت‌ بگويد كار حرامي‌ را انجام‌ داده‌ و اذان‌ و اقامه‌ باطل‌ است‌؟

جواب:  اذان‌ و اقامه‌ باطل‌ نمي‌شود ولي‌ بايد طبق‌ فتوي‌ عمل‌ شود و در هيچ‌ كاري‌ سرخودي‌ كار نكند.

 شهادت بر حضرت علي عليه السلام در اذان و اقامه 

سؤال: لفظ‌ «اَشْهَدُ اَن‌ِّ عَلي‌ٌّˆوَلي‌ُ الله» در اذان‌ و اقامه‌، اهل‌ تسنّن‌ مي‌گويند يك‌ بدعت‌ است‌ و در زمان‌ پيغمبر اگر لازم‌ بود گفته‌ مي‌شد و يا حتّي‌ اگر مستحب‌ هم‌ بود باز در همان‌ زمان‌ گفته‌ مي‌شد، پس‌ چرا ما شيعيان‌ اين‌ شهادت‌ را هم‌ به‌ اذان‌ اضافه‌ كرده‌ايم‌؟

جواب:  گفتن‌ «اَشْهَدُ اَن‌ِّ اَميرَالْمُؤْمنين‌َ عَلياً وَلي‌ُ الله» يك‌ شعار شيعه‌ است‌ و چنانچه‌ ــ(گفتن‌)ــ «صَلِّي‌ اللهُ عَلَيْه‌ وَ آله‌» در اذان‌ و اقامه‌ بعد از ذكر «اَشْهَدُ اَن‌ِّ مُحَمِّداً رَسُول‌ُ الله» مانعي‌ ندارد بلكه‌ حرف‌ زدن‌ در وسط‌ اذان‌ و اقامه‌ مانع‌ ندارد گفتن‌ اين‌ شعار هم‌ مانع‌ ندارد و اگر گفته‌ هم‌ نشود مانعي‌ ندارد.

 پخش اذان از بلندگوي مساجد 

سؤال: آيا پخش‌ اذان‌ در سه‌ وقت‌ از بلندگوهاي‌ مساجد چه‌ حكمي‌ دارد؟

جواب:  جايز است‌ بلكه‌ سزاوار است‌ كه‌ كليه مساجد اين‌ عمل‌ را انجام‌ دهند.

اشتباه در قرائت اذان و اقامه 

سؤال: اگر كسي‌ موقع‌ گفتن‌ اذان‌ يا اقامه‌ اشتباه‌ كرد و جمله‌اي‌ را كم‌ يا زياد گفت‌، آيا بايد دوباره‌ اذان‌ يا اقامه‌ را بگويد؟

 جواب:  اشكال‌ ندارد. ــ(همان‌ را ادامه‌ دهد كافي‌ است‌.)ــ

 

 شهادت به ولايت حضرت علي عليه السلام در اذان و اقامه 

سؤال: با توجه‌ به‌ اينكه‌ حضرتعالي‌ در رساله عمليه‌ شهادت‌ به‌ ولايت‌ اميرالمؤمنين‌ را واجب‌ مي‌دانيد بفرمائيد اين‌ شهادت‌ در هر يك‌ از اذان‌ و اقامه‌ دو مرتبه‌ واجب‌ است‌ يا يك‌ مرتبه‌ كفايت‌ مي‌كند؟

 جواب:  يك‌ مرتبه‌ كفايت‌ مي‌كند ولي‌ دو مرتبه‌ بهتر است‌.

تداوم بر نيت در طول نماز 

سؤال: اگر نمازگزار نيّت‌ خواندن‌ نمازي‌ را بكند، مثلاً نيّت‌ كند كه‌ سه‌ ركعت‌ نماز مغرب‌ مي‌خوانم‌، و نماز را شروع‌ كند، آيا واجب‌ است‌ كه‌ تا آخرين‌ لحظه‌اي‌ كه‌ نماز را مي‌خواند در نظر داشته‌ باشد كه‌ سه‌ ركعت‌ نماز مغرب‌ مي‌خواند يا اينكه‌ همان‌ نيّت‌ اوّل‌ كفايت‌ مي‌كند؟

جواب:  همان‌ نيّت‌ اوّل‌ كفايت‌ مي‌كند.

عدم کنتزل وضو در حين نماز 

سؤال: من وضوی خود را نمی توانم نگه دارم و باد معده از من خارج می شود. حتی موقعی که برای نمازهاي یومیه وضو می گیرم بلافاصله و یا بین نماز وضويم باطل مي شود. این مسئله مرا خیلی اذیت می کند تا جائی که بعضی اوقات تصمیم می گیریم دیگر نماز نخوانم، چون این مسئله فقط در مورد نمازم است. بعضی اوقات فکر می کنم شیطان این حالت را در من ایجاد می کند که نمی دانم فکرم درست است یا نه؟

جواب:  باید به فکرتان اعتنا نکنید و اگر واقعیّت هم داشته باشد، وضوی شما باطل نمی شود و نماز هم صحیح است و هیچ اشکال ندارد.

 


[1]  الروم :47.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -