انهار
انهار
مطالب خواندنی

شکیات، نماز احتیاط، سجده سهو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شك در ركعات در غير آنچه در رساله آمده

سؤال: تكليف نمازگزار در شكيات در غير مواردى كه چاره انديشى شده است مثلاً شك بين 2 و3 پيش از اكمال سجدتين چيست؟

جواب: بسمه تعالى:نماز باطل مى شود. والله العالم

 

عاجز از قيام و يك ركعت نماز احتياط

سؤال: كسى كه وظيفه اش، نماز در حال نشسته است اگر موظّف به خواندن نماز احتياط باشد كه مثلاً دو ركعت نماز ايستاده است و با توجه به اينكه دو ركعت نشسته يك ركعت نماز ايستاده حساب مى شود در اين صورت وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى:وظيفه اين آدم دو ركعت نماز بصورت نشسته است.والله العالم

 

يك اذان براى دو نماز مقرون به هم

سؤال: اگر شخصى نماز مغرب و عشاء را با هم بخواند اذان گفتن براى نماز عشاء چه قبل و چه بعد از نافله و تعقيبات نماز مغرب چه حكمى دارد؟ همچنين در نماز ظهر و عصر؟(چه در نماز فرادا و چه در نماز جماعت)

جواب: بسمه تعالى:در صورتى كه نماز مغرب و عشا را يكجا بخواند اذان براى عشاء ساقط است. مگر اينكه فاصله زياد باشد.والله العالم

 

شك در صحت نمازهاى گذشته

سؤال: شخصى الآن شك مى كند نمازهايى كه در گذشته خوانده آيا با تمام شرايط و بطور صحيح خوانده يا نه؟ وظيفه اش در حالت ظنّ و اطمينان چيست؟

جواب: بسمه تعالى:به حكم قاعده فراغ محكوم به صحت است مگر اينكه اطمينان به عدم صحت داشته باشد در اين صورت قضاء كند.والله العالم

 

نماز جعفر يا نوافل ديگر به جاى نماز شب

سؤال: بعضى مسأله را به اينصورت مطرح مى كنند كه كسى كه براى نماز شب برمى خيزد مى تواند بجاى نماز شب بهمان تعداد نماز قضا بخواند و يا در ليالى قدر به عنوان تداخل نماز مخصوص شب قدر را بخواند و يا در شبهاى جمعه جعفر طيّار را بخواند كه در همه اين صور نماز شب حساب مى شود، آيا در اين خصوص نصّ و يا فتوايى وجود دارد؟

جواب: بسمه تعالى:نماز جعفر طيار را به جاى نماز شب و ديگر نوافل مى توان حساب كرد و در بقيه دليلى در كار نيست ولى خداى متفضل انشاءالله مى پذيرد.والله العالم

 

نماز غفيله به جاى نافله مغرب

سؤال: آيا بنظر حضرت عالى نماز غفيله جزء نوافل نماز مغرب حساب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: نماز غفيله به جاى دو ركعت نافله مغرب حساب مى شود.والله العالم

 

گوش دادن اذان يا نافله خواندن

سؤال: در مواقعى كه اذان گفته مى شود و فقط همان وقت براى نوافل باقى است آيا حكايت اذان بهتر است يا خواندن نماز؟ و ضمناً خيلى اتّفاق مى افتد كه اذان و نوافل با هم در وقت معارض هستند؟

جواب: بسمه تعالى:هنگام گفتن اذان ، گوش دادن و تكرار آن همراه مؤذن و همچنين خواندن دعاهاى مأثوره بر همه چيز مقدم است ولى در حالت تعارض بين اذان و نوافل مى تواند نوافل را مقدم كند اما در وقت اقامه خواندن نافله مكروه است.والله العالم

 

حكم ظن در اجزاى نماز

سؤال: حكم ظن در اجزاى نماز چيست؟

جواب: بسمه تعالى: ظن در اجزاى نماز حجت است .والله العالم

 

قطع نماز مستحبى

سؤال: اگر در حال نماز باشيم و مادر و يا پدر ما را صدا كند، آيا مى توانيم جهت اجابت دعوت آنها نماز را قطع كنيم؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه نماز نافله باشد مى توانيد قطع كنيد.والله العالم

 

غلط خواندن ذكر مستحبى

سؤال: غلط خواندن ذكرهاى مستحبى در نماز، عمداً، سهواً ، جهلاً چه حكمى دارد؟آيا پررى به نماز مى رساند وظيفه نسبت به نمازهاى گذشته چيست؟

جواب: بسمه تعالى:اگر عمدا نباشد اشكال ندارد ولى بايد كوشش كند در آينده صحيح بخواند.والله العالم

 

گريه بر سيدالشهداء(عليه السلام) در نماز

سؤال: آيا گريه بر سيدالشهداء صلوات الله عليه در حال نماز مبطل است؟

جواب: بسمه تعالى:خوددارى كند فقط گريه از خوف خدا، جايز است.والله العالم ¯

 

تفريق بين نمازها به نافله

سؤال: آيا با اتيان نوافل مقررّه تفريق بين نمازهاى پنجگانه محقق مى شود و يا اين قدر فاصله مجزى نيست؟

جواب: بسمه تعالى:تفريق بين نمازهاى مغرب و عشا با خواندن نافله مغرب و تعقيبات به صورت معمولى حاصل مى شود و بعيد نيست در تفريق بين ظهر و عصر هم همين مقدار كافى باشد. البته در برخى از روايات معيار اين رسيدن سايه شاخص به اندازه خود آن قرار داده شده است.والله العالم

 

به ياد آوردن نماز احتياط يا سجده سهو در نماز دوم

سؤال: اگرنماز احتياط فراموش شود در اثناى نماز دوم متذكر شود و همچنين اگر سجده سهو كه در ذمه داشته در اثناى نماز دوم يادش بيايد چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه محل عدول گذشته باشد مثل اينكه به ركوع ركعت دوم وارد شود در حاليكه نماز احتياط او يك ركعت است ، احتياط اين است كه نمازش را قطع كند و نماز احتياط را بجا آورد و سپس نماز بعدى را بخواند و اگر از محل عدول نگذشته ، عدول به نماز احتياط كند ولى احتياط اين است كه نماز را قطع كند و نماز احتياط را بجا بياورد، سپس نماز بعدى را بخواند. والله العالم

 

شك قبل از سر برداشتن از سجده

سؤال: نوعاً در ارتباط با شكيات موارد بعد از برداشتن سر از سجده عنوان شده است پس اگر شك پيش از اتمام سجدتين باشد و تكليف در اين باره چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه مقصور شك بين دو وسه و بين دو و چهار و بين دو و سه و چهار باشد چنين شكّى قبل از سر برداشتن از سجده دوم مايه بطلان نماز است.والله العالم

 

سجده شكر

سؤال: در مورد سجده شكر بين عده اى از مومنين اختلاف بود برخى گفتند بلافاصله بعد از نماز عده اى گفتند پس از تعقيبات نماز انجام مى شود كدام شرعاً بهتر است؟

جواب: بسمه تعالى: براى هر دو صورت روايت وارد شده است يعنى بلافاصله پس از سلام نماز و پس از ادعيه ، ولى بزرگان مانند شيخ طوسى و سيد بن طاووس دومى را ترجيح مى دهند.والله العالم

 

نماز مستحبى در حال حركت

سؤال: اگر نماز مستحبى را در غير حال حركت بخوانيم آيا رعايت قبله و استقرار بدن و شرايط سجده و ركوع لازم است يا نه؟ با توجه به اينكه در حال حركت رعايت آن همه شروط لازم نيست؟

جواب: بسمه تعالى: رعايت شروط ذكر شده در حال حركت ساقط است نه در حال سكون ، در حال سكون بايد همه شرايط را انجام دهد. والله العالم

 

نماز مستحبى در حال حركت

سؤال: اگر نماز مستحبى را در غير حال حركت بخوانيم آيا رعايت قبله و استقرار بدن و شرايط سجده و ركوع لازم است يا نه؟ با توجه به اينكه در حال حركت رعايت آن همه شروط لازم نيست؟

جواب: بسمه تعالى: رعايت شروط ذكر شده در حال حركت ساقط است نه در حال سكون ، در حال سكون بايد همه شرايط را انجام دهد. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -