انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجده سهو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 165 - اگر انسان در نمازهاى چهار ركعتى و سه ركعتى اشتباهاً در ركعت دوم سلام دهد (بعد از تشهد) چه كار بايد بكند؟

جواب:  بايد دو سجده سهو بجا آورد.

سؤال 166 - با عنايت به مسئله سجده سهو به سؤالات زير پاسخ دهيد:

الف - آيا در تشهد سجده سهو بايد به مقدار واجب اكتفا كرد يا خير؟ و اگر كسى از روى ندانستن مسئله و يا سهواً قبل از تشهد «الحمد للَّه» و يا هر دو را مى‏گفته حكم سجده‏هاى سهو و نمازهايش چه مى‏باشد؟

جواب:  تشهد سجدهاى سهو مانند تشهد نمازهاى واجب است و اضافه كردن مقدارى كه در رساله‏هاى مذكور است مانعى ندارد.

ب - اگر كسى اذكارى را به قصد ذكر مطلق قبل از تشهد سجده سهو بگويد چطور است؟ و اگر مُبطل است اگر كار او از روى ندانستن مسئله بوده چطور؟

ج-   سجده سهو او صحيح است و مبطل نيست.

جواب:در سلام سجده سهو آيا مى‏توان هر سه سلام را داد؟ و اگر نميشود كسى كه مدّتى هر سه سلام را مى‏گفته (سهواً و يا از روى ندانستن مسئله و يا به قصد ذكر مطلق) حكم سجده‏هاى سهو و نمازهاى او چيست؟

جواب:  مى‏تواند هر سه سلام را بگويد و سجده‏هاى سهو و نمازهاى او صحيح است.

سؤال 167 - آيا قضاى سجده و تشهد فراموش شده در تمام نمازها اعمّ از واجب و مستحب صورت مى‏گيرد يا فقط مختصّ به نمازهاى واجب يوميه است؟

جواب:  قضاى سجده و تشهد فراموش شده فقط در نمازهاى واجب لازم است.

سؤال 168 - اگر نمازگزار كلمه‏اى را اشتباهاً بخواند و بعد از محل متذكّر شود و يا در محل متذكر شود و صحيح آن را بگويد آيا سجده سهو بر او واجب است؟

جواب:  سجده سهو واجب نيست.

سؤال 169 - اگر كسى سجده سهوى بجا آوَرْد و بعد از سلام پى بُرد كه يك سجده بجا آورده است تكليف او چيست؟

جواب:  بايد مجدّداً سجده سهو را انجام دهد.

سؤال 170 - آيا ممكن است شخص در بين بجا آوردن سجده سهو، دچار موجبِ سجده سهو شود؟

جواب:  اگر در حال انجام سجده سهو موجبات سجده سهو انجام داد مثلاً سهواً حرف زد چيزى بر او واجب نمى‏باشد.

سؤال 171 - آيا قضاى سجده و تشهد فراموش شده و همچنين بجا آوردن سجده‏هاى سهو، نياز به تكبيرة الاحرام دارند يا خير؟

جواب:  لازم نيست ولى احتياط آن است كه تكبير بگويد.

سؤال 172 - آيا همينكه در ركعت دوّم از نماز چهار ركعتى بعد از تشهّد بگويد السّلام عليك ولى ادامه ندهد و برخيزد و يا اينكه اين ذكر را تمام كند و السّلام علينا را نيز بگويد و بعد بلند شود، موجب سجده سهو مى‏شود يا خير؟

جواب:  اگر السّلام عليك بگويد سجده سهو واجب نيست و اگر السّلام علينا بگويد احتياط مستحب است كه دو سجده سهو بجا آورد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -