انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – کج کردن سر در نماز به جهت تواضع

سؤال: سلام علیکم/ کج کردن سر در نماز به طرفین ( چپ یا راست ) به جهت تواضع چه حکمی دارد ؟ با تشکر

جواب: چنین چیزی در دستورات به ما نرسیده است.

٢ – حکم نمازهای قبلی کسی که آثار منی در لباس خود دیده

سؤال: شخصی به حمام می رود ناگهان در لباس های خود اثار منی می بیند ولی نمی داند که این ها چه زمانی از او بیرون امده ( مثلا روز قبل یا دو سه روز قبل) حال او باید پس از غسل در مورد نماز های قبلش چه کند؟

جواب: در صورتی که دقیقا نمی داند و احتمال می دهد بعد از تمام نمازها حاصل شده باشد تکلیفی جز غسل کردن برای آینده ندارد.

٣ – خوابیدن با علم به قضا شدن نماز

سؤال: نیم ساعت مانده به اذان صبح و من تاکنون مشغول مطالعه بوده ام. یقین دارم اگر بخوابم نماز صبح قضا می شود. در چنین فرضی خوابیدن برای شخص بنده چه حکمی دارد؟ آیا می توان به مسأله شخص جنب قبل از اذان صبح ماه مبارک رمضان تشبیه کرد؟

جواب: خوابیدن با علم به این که نماز قضا مى شود اشکال ندارد ولى تا ممکن است این کار را انجام ندهد.

٤ – حکم نماز کسی که عرق خورده

سؤال: حکم کسی که عرق خورده در مورد نماز چیست؟

جواب: در صورتی که از حال مستی درآمده و دهان خود را آب کشیده نماز او صحیح است هر چند کار خلافی کرده و باید توبه کند.

٥ – شب نشینی با علم به قضا شدن نماز

سؤال: کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که به جهت شب نشینى و یا مطالعه و غیره نماز صبحش قضا مى شود آیا شرعاً براى شب نشینى یا مطالعه مجاز است؟

جواب: این کار برخلاف احتیاط است و اگر موجب وهن نماز شود حرام مى باشد.

٦ – علت عربی بودن اذکار نماز

سؤال: چرا نماز را به عربی می خوانیم؟

جواب: عربی زبان وحی است و برای اتحاد مسلمین دستور داده شده است که همه با یک زبان نماز بخوانند.

٧ – خواندن نماز باران توسط بانوان در منزل

سؤال: آیا خانم ها می توانند در خانه، نماز باران را فرادا بخوانند؟

جواب: بهتر این است که نمازی به قصد قربت بخوانند و بعد از نماز برای نزول باران دعا کنند.

٨ – حجیت قول پزشک یا پرستار برای ترک عبادات

سؤال: آیا توصیه پزشک و پرستار مبنى بر ضرر داشتن روزه و یا حرکت اعضا و استعمال آب براى وضو و نماز به بیمار از نظر شرعى مجوّز محسوب مى شود؟

جواب: چنانچه در مخالفت دستور او خوف ضرر باشد مجوّز شرعى دارد.

٩ – همراه داشتن شی ء مسروقه در نماز

سؤال: اگر شىء مسروقه در جیب لباس نمازگزار باشد، آیا نماز او باطل است؟

جواب: نماز او اشکالی ندارد ولی بهتر ترک آن است.

١٠ – تولید مهر نماز با اسامی ائمه علیهم السلام

سؤال: در تولیدی های مهر نماز در کشور بویژه در شهرهای مذهبی مهرهایی با اسامی ائمه علیهم السلام تولید می شود که این کار بهانه به دست گروه های افراطی که شیعه را متهم به شرک می کنند می دهد؛ استدعا دارد راهنمایی های روشنگرانه اتان را در خصوص این مورد مبذول فرمایید؟

جواب: سزاوار است از کشیدن هر گونه عکس یا هر گونه مطلبی روی مهر های نماز پرهیز شود؛ گرچه هیچکدام از این تصاویر و نام ها ارتباطی با شرک ندارد ولی نباید بهانه به دست دشمن داد.

 

١١ – گریه از شوق در نماز

سؤال: آقا فرموده اند گریه در نماز از خوف خداوند بلا اشکال است. گریه از شوق چطور؟

جواب: گریه از شوق قرب پروردگار مانعی ندارد.

١٢ – معنی ذکر مطلق در نماز

سؤال: می خواستم بدانم که منظور از ذکر مطلق در نماز چیست؟

جواب: منظور هر گونه نام خدا را به عظمت بردن و تسبیح و تقدیس او نمودن است.

١٣ – نماز تعلیمی

سؤال: آیا مى توان نماز فریضه را به صورت تعلیمى خواند؟

جواب: هرگاه قصد قربت داشته باشد مانعى ندارد.

١٤ – اعاده نماز به دلیل عدم حضور قلب

سؤال: آیا انسان به دلیل عدم حضور قلب و توجّه در نماز مى تواند مجدّداً آن را بجا آورد؟

جواب: اگر در نماز ظاهراً نقصانى نبوده اعاده نکند و با تعقیبات آن را جبران کند.

١٥ – نماز کسی که مواد نجس می خورد

سؤال: کسی که چیز نجسی را می خورد نمازهایش چگونه است؟ و اگر توبه کند چطور؟

جواب: در صورتیکه دست و دهان خود را آب بکشد نمازش صحیح است ولی ممکن است مقبول درگاه خدا واقع نشود مگر اینکه توبه کند.

١٦ – سلام دادن به سه جهت بعد از نماز

سؤال: آیا سلامهاى سه گانه اى که نمازگزاران بعد از نماز مى خوانند نصّ خاصّى دارد؟

جواب: سلامهاى سه گانه اى که به سه طرف خوانده مى شود دلیل خاصّى ندارد ولى به نیّت اوامر مطلقه زیارت مانعى ندارد.

١٧ – نماز خواندن با عطر یا ادکلن

سؤال: آیا با عطر و ادکلنی که الکل دارد می توان نماز خواند؟ و آیا آن عطر و ادکلن نجس است؟

جواب: اشکالی ندارد و نجس نیست.

١٨ – تاخیر انداختن عمدی وقت نماز به جهت تیمم

سؤال: حکم به تاخیر انداختن نماز صبح تا نزدیکی قضا شدن به خاطر جنب بودن و خواندن نماز با تیمم چیست؟

جواب: تاخیر عمدی جایز نیست و گناه کرده ولی نمازی که با چنین تیممی بخواند صحیح است.

١٩ – نمازخواندن با غسل جنابت برای کسی که جنب نبوده

سؤال: آیا می توان به حمام که می رویم غسل مستحب جنابت به جا آوریم و بدون وضو نماز بخوانیم؟

جواب: خیر، بدون جنابت، غسل جنابت معنا ندارد.

٢٠ – تبعیت از مدیران تارک الصلوة

سؤال: تبعیّت از مدیران تارک الصلاة چگونه است؟

جواب: تبعیت از دستورات نامشروع آنها جایز نیست ولى از دستورات صحیح و مشروع آنها باید تبعیّت کرد و باید افرادى را در رأس کارهاى جامعه اسلامى بگذارند که ملتزم به احکام شرع باشند.

٢١ – حکم نماز هایی که به طور صحیح ادا نشده

سؤال: من در ابتدای سن تکلیف کتابی درباره احکام نوجوانان خواندم ولی با این حال نماز را به مدت سه سال با تلفظ غلط و ۴ سال با وضوی نسبتا غلط (انجام ندادن کامل "مساله 267" ) میخواندم در حالی که فکر می کردم درست میخوانم حال تکلیف من چیست ؟

جواب: نماز هایی که نادرست خوانده اید یا بدون وضوی صحیح بوده هرگاه بر اثر کوتاهی در فراگیری مسئله بوده است باید تدریجا قضا کنید اما اگر تحقیق کرده اید و گرفتار اشتباه در قرائت نماز و امثال آن شده اید اعاده لازم ندارد.

٢١ – بیدار کردن مکلفین کم سن و سال برای نماز صبح

سؤال: فرزندان ( دختر 10 و 12 ساله ) برای خواندن نماز صبح و بیدار شدن توجهی ندارند و به هیچ عنوان حاضر نیستند قبل از طلوع بیدار شوند .ایا ما وظیفه داریم انها را به زور مجبور به بیدار شدن کنیم؟

جواب: در صورتی که بیدار نکردن آنها باعث هتک و کم ارزش شدن نماز نزد آنها شود باید آنها را بیدار کنید و اگر شبها زودتر بخوابند و غذای سبک و کمتری بخورند راحت تر بیدار می شوند.

٢٢ – غسل نکردن به خاطر رعابت حال دیگران

سؤال: اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است ؟ و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟

جواب: این امر مجوز تیمم نمی شود و روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشدو در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند

٢٣ – غسل نکردن به خاطر رعایت حال دیگران

با عرض سلام درود:

سؤال: 1- آیا می توان برای تیمم مهری را شکست و خاک کرد و از آن استفاده کرد؟

سؤال: 2- اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند و تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است؟و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟

سؤال: 3- آیا زن هم میتواند در اثر خوابهای پریشان جنب بشود؟ یا این فقط مخصوص مردان است؟ و اگر شک کند چیزی که از او خارج شده استحاضه است یا نه آیا باید غسل کند؟

سؤال: 4- اگر انسان با مشت روی شیر آب و غیره آنقدر آب بریزد که آب پائین ریخته و از سوراخی خارج بشود آیا شیر آب و غیره پاک میشود؟

سؤال: 5- اگر کسی در ماه رمضان بر اثر ناراحتی گوارشی دائم مزه تلخ یا شیرین در دهانش احساس کند و برای او مشقت داشته باشد که دائم آب دهانش را خارج کند آیا میتواند بی اعتناء باشد و آب دهانش را فرو ببرد وروزه او صحیح است؟

سؤال: 6- آیا دختری که ازدواج نکرده و قصد دارد ازدواج کند میتواند کمی آرایش داشته باشد و خود را آراسته کند؟

جواب: 1_ این کار اشکالی ندارد مشروط بر اینکه مهر برای خودتان باشد

جواب: 2- اینامر مجوز تیمم نمی شودو روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشد و در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند

جواب: 4_ آری پاک می شود

جواب: 5_ مانعی ندارد

جواب: 7_ آرایش برای این گونه دختران سزاوار نیست

٢٤ – علت عربی بودن اذکار نماز

سؤال: چرا نماز را به عربی می خوانیم؟

جواب: عربی زبان وحی است و برای اتحاد مسلمین دستور داده شده است که همه با یک زبان نماز بخوانند.

٢٥ – مصافحه بعد از نماز

سؤال: برخى از دانشجویان عقیده دارند از آن جا که حکم مصافحه بعد از نماز در احادیث نیامده است این کار بدعت محسوب مى شود و باید ترک کرد و از طرفى در صورت ترک مصافحه بعد از نماز اهداف خاصّ نماز جماعت آن چنان که شایسته است به اجرا در نمى آید حال تمنّا دارد حکم مصافحه بعد از نماز را بیان بفرمایید؟

جواب: بدعت آن است که چیزى را به قصد جزئیّت در دین انجام دهد و یا در عمل معرّف چنین مطلبى باشد بنابراین اگر مصافحه را به نیّت مطلوبیّت مطلقى که دارد انجام دهند و گاهى نیز آن را ترک کنند اشکالى حاصل نمى شود.

٢٦ – بستن چشمها در نماز

سؤال: آیا بستن چشمان در نماز جهت تواضع و تمرکز حواس جایز است؟

جواب: بستن چشمها در نماز مکروه است ولى اگر راه حضور قلب منحصر به آن گردد مستحب بودن آن بعید نیست.

٢٧ – گفتن ذکر در حال حرکت

سؤال: گفتن ذکر بعد از رکوع وذکر الله اکبر در حرکت اشکال دارد؟

جواب: در صورتی که به قصد ذکر مطلق باشد مانعی ندارد.

٢٨ – نماز با دندان مصنوعی از اجزای حیوانات حرام گوشت

سؤال: دندانهاى غیرطبیعى (مصنوعى) اگر از اجزاى غیر حلال گوشت باشد آیا براى نماز اشکال دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

٢٩ – اشتباه خواندن مستحبات نماز

سؤال: اگر کسی مستحبات نماز را اشتباه بخواند چه حکمی دارد

جواب: نماز او باطل نیست ولی عمداً این کار را انجام ندهد.

٣٠ – تبعیت از مدیران تارک الصلوة

سؤال: تبعیّت از مدیران تارک الصلاة چگونه است؟

جواب: تبعیت از دستورات نامشروع آنها جایز نیست ولى از دستورات صحیح و مشروع آنها باید تبعیّت کرد و باید افرادى را در رأس کارهاى جامعه اسلامى بگذارند که ملتزم به احکام شرع باشند.

٣١ – حکم نمازهای قبلی کسی که آثار منی در لباس خود دیده

سؤال: شخصی به حمام می رود ناگهان در لباس های خود اثار منی می بیند ولی نمی داند که این ها چه زمانی از او بیرون امده ( مثلا روز قبل یا دو سه روز قبل) حال او باید پس از غسل در مورد نماز های قبلش چه کند؟

جواب: در صورتی که دقیقا نمی داند و احتمال می دهد بعد از تمام نمازها حاصل شده باشد تکلیفی جز غسل کردن برای آینده ندارد.

٣١ – غسل نکردن به خاطر رعابت حال دیگران

سؤال: اگر انسان قبل از اذان صبح جنب بشود و بخاطر ایجاد مزاحمت برای دیگران عمداً غسل نکند تیمم کند روزه او در ماه رمضان یا قضای آن صحیح است ؟ و آیا باید برای نماز ظهر غسل کند؟

جواب: این امر مجوز تیمم نمی شود و روزه اشکال دارد مگر این که مزاحمت شدیدی باشدو در هر حال برای نماز ظهر و عصر باید غسل کند

٣٢ – نماز خواندن با عطر یا ادکلن

سؤال: آیا با عطر و ادکلنی که الکل دارد می توان نماز خواند؟ و آیا آن عطر و ادکلن نجس است؟

جواب: اشکالی ندارد و نجس نیست.

٣٣ – نماز کسی که مواد نجس می خورد

سؤال: کسی که چیز نجسی را می خورد نمازهایش چگونه است؟ و اگر توبه کند چطور؟

جواب: در صورتیکه دست و دهان خود را آب بکشد نمازش صحیح است ولی ممکن است مقبول درگاه خدا واقع نشود مگر اینکه توبه کند.

٣٤ – گریه از شوق در نماز

سؤال: آقا فرموده اند گریه در نماز از خوف خداوند بلا اشکال است. گریه از شوق چطور؟

جواب: گریه از شوق قرب پروردگار مانعی ندارد.

٣٥ – معنی ذکر مطلق در نماز

سؤال: می خواستم بدانم که منظور از ذکر مطلق در نماز چیست؟

جواب: منظور هر گونه نام خدا را به عظمت بردن و تسبیح و تقدیس او نمودن است.

٣٦ – بستن چشمها در نماز

سؤال: آیا بستن چشمان در نماز جهت تواضع و تمرکز حواس جایز است؟

جواب: بستن چشمها در نماز مکروه است ولى اگر راه حضور قلب منحصر به آن گردد مستحب بودن آن بعید نیست.

٣٧ – نمازخواندن با غسل جنابت برای کسی که جنب نبوده

سؤال: آیا می توان به حمام که می رویم غسل مستحب جنابت به جا آوریم و بدون وضو نماز بخوانیم؟

جواب: خیر، بدون جنابت، غسل جنابت معنا ندارد.

٣٨ – اشتباه خواندن مستحبات نماز

سؤال: اگر کسی مستحبات نماز را اشتباه بخواند چه حکمی دارد

جواب: نماز او باطل نیست ولی عمداً این کار را انجام ندهد.

٣٩ – نماز با دندان مصنوعی از اجزای حیوانات حرام گوشت

سؤال: دندانهاى غیرطبیعى (مصنوعى) اگر از اجزاى غیر حلال گوشت باشد آیا براى نماز اشکال دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

٤٠ – مصافحه بعد از نماز

سؤال: برخى از دانشجویان عقیده دارند از آن جا که حکم مصافحه بعد از نماز در احادیث نیامده است این کار بدعت محسوب مى شود و باید ترک کرد و از طرفى در صورت ترک مصافحه بعد از نماز اهداف خاصّ نماز جماعت آن چنان که شایسته است به اجرا در نمى آید حال تمنّا دارد حکم مصافحه بعد از نماز را بیان بفرمایید؟

جواب: بدعت آن است که چیزى را به قصد جزئیّت در دین انجام دهد و یا در عمل معرّف چنین مطلبى باشد بنابراین اگر مصافحه را به نیّت مطلوبیّت مطلقى که دارد انجام دهند و گاهى نیز آن را ترک کنند اشکالى حاصل نمى شود.

٤١ – حکم نماز هایی که به طور صحیح ادا نشده

سؤال: من در ابتدای سن تکلیف کتابی درباره احکام نوجوانان خواندم ولی با این حال نماز را به مدت سه سال با تلفظ غلط و ۴ سال با وضوی نسبتا غلط (انجام ندادن کامل "مساله 267" ) میخواندم در حالی که فکر می کردم درست میخوانم حال تکلیف من چیست ؟

جواب: نماز هایی که نادرست خوانده اید یا بدون وضوی صحیح بوده هرگاه بر اثر کوتاهی در فراگیری مسئله بوده است باید تدریجا قضا کنید اما اگر تحقیق کرده اید و گرفتار اشتباه در قرائت نماز و امثال آن شده اید اعاده لازم ندارد.

٤١ – سفارش به بیدار کردن برای نماز صبح

سؤال: آیا بر کسى که یقین دارد براى نماز صبح خواب مى ماند، لازم است به کسى سفارش کند که براى نماز او را صدا کند، یا کار دیگرى کند که خواب نماند؟ در صورت احتمال چطور؟ دلیل آن چیست؟

جواب: این کار واجب نیست ولى احتیاط آن است که در صورت علم به فوت نماز کارى کند که بیدار شود.

٤٢ – حکم نماز کسی که قبل از اتمام وقت مانع تیمم اش برطرف شده

سؤال: شخصی جنب است و دسترسی به آب لازم برای غسل ندارد، اگر وقت نماز فرا برسد و او با تیمم نمازش را بخواند و در عین حال تا زمانی که وقت نماز نگذشته است با دسترسی به آب غسل کند و پاک شود، آیا باید نمازش را اعاده نماید؟

جواب: باید نماز را اعاده کند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -