انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام متفرقه نماز جماعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 340- مؤمنی می‌پرسید که من وقتی که نماز خود را فرادی می‌خوانم حضور قلب و خشوع بهتر دارم اما در نماز جماعت آن حضور قلب برایم پیدا نمی‌شود با این حال نماز خود را با جماعت بخوانم یا بطور فرادی؟

جواب:  نماز را بجماعت بخواند و از فضیلت عظیم آن خود را محروم ننماید و اگر کسی در نماز توفیق حضور قلب و خشوع داشته باشد چون منشأ آن توجه بعظمت خداوند است در جماعت هم این حالت حاصل می‌شود، بلی ممکن است ابتداءً چون عادت نکرده آن حال را پیدا نکند ولی تدریجاً محقق می‌شود انشاء اللّه. و اللّه العالم.

سؤال 341- در زمان انعقاد جماعت، منفرداً نماز خواندن چطور است و قبل از شروع نماز و یا بین صلاتین اگر موجب توهین به امام جماعت شود چطور است در امام جماعت مشکوک العدالة تکلیف چیست؟

جواب:  در محلی که نماز جماعت منعقد است چنانچه فرادی خواندن ظهور در تفسیق امام جماعت داشته باشد نباید در آنجا نماز فرادی خوانده شود.

سؤال 342- موقع اقامه نماز جماعت کسانی هستند که در جماعت شرکت نکرده به صحبت می‌پردازند و نمازشان را فرادی می‌خوانند باین جهت باعث اختلاف می‌شوند آیا نماز این افراد صحیح است یا خیر؟

جواب:  در محلی که نماز جماعت اقامه شده چنانچه فرادی نماز خواندن ظهور درتفسیق امام جماعت داشته باشد نماز فرادی جائز نیست و باطل است.

سؤال 343- اگر کسی در اول وقت وارد مسجد شود، و در حالی که نماز جماعت بپاشده باشد به واسطه عذری نماز را فرادی بخواند، آیا نمازش صحیح است؟

جواب:  اگر فرادی خواندن نماز در نظر کسانی که آنجا نماز جماعت می‌خوانند انتزاع تفسیق امام جماعت نشود اشکال ندارد. و اللّه العالم.

سؤال 344- امام جماعت تا چند نوبت می‌تواند نماز یومیه را به جماعت بخواند و تا چند نوبت می‌تواند نماز عید را به جماعت بخواند؟

جواب:  تا دو نوبت در نمازهای یومیّه ولی در نماز عید مشروعیت تکرار آن معلوم نیست. و اللّه العالم.

سؤال 345- آیا امام جماعت می‌تواند نماز قضای میّت (که حتمی بوده نه احتیاطی) را تبرّعاً بخواند و یا اجرت گرفته باشد و دیگران به او اقتداء کنند؟

جواب:  در صورتی که نماز قضاء یقینی به ذمّه باشد مانعی ندارد.

سؤال 346- آیا نماز جماعت را بیش از یک مرتبه می‌شود خواند یا خیر و آیا نیت آن چگونه است؟

جواب:  اگر امام جماعت برای عدّه‌ای نماز جماعت بخواند جایز است یک بار دیگر همان نماز را برای عدّه دیگری بخواند و زائد بر آن محلّ اشکال است.

سؤال 347- نظر حضرتعالی در مورد مصافحه بعد از نماز جماعت چیست؟ آیا این کار بدعت است؟

جواب:  مصافحه بعد از نماز اگر بقصد ورود نباشد اشکال ندارد.

سؤال 348- آیا برپا کردن دو نماز جماعت در مسجدی که یک امام جماعت معین دارد جایز است یا خیر؟

جواب:  اگر موجب توهین و یا عناوین محرم دیگر شود اشکال دارد. و اللّه العالم.

سؤال 349- آیا نیت جماعت برای امام جماعت لازم است یا نه؟

جواب:  نیّت جماعت برای امام جماعت شرط صحت نماز خود او و یا مأمومین نیست بلکه شرط ثواب جماعت بردن اوست. و اللّه العالم.

سؤال 350- امام جماعت در وسط نماز عشاء وقتی تشهد را خواند برای تسبیحات اربعه بلند شد، بعد فهمید که مسافر است باید نمازش را شکسته بخواند (مأمومین هم می‌دانستند که امام مسافر است) ولی نمازش را تمام خواند آیا نماز مأمومین باطل است یا نه؟

جواب:  در فرض مذکور که امام بعد از تشهد فهمیده باشد که مسافر است و نماز را عمداً یا سهواً تمام خوانده باشد نماز مأمومین با او اشکال ندارد فقط رکعت سوم و چهارم آنها بطور قهری فرادی واقع می‌شود ونیت ادامه اقتدا که بواسطه جهل بحکم بوده مضرّ بصحت نماز آنها نیست بلی اگر در رکعت سوم و چهارم بگمان صحت اقتدا جهت متابعت رکنی را زیاد کرده باشند باید نماز را اعاده نمایند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -