انهار
انهار
مطالب خواندنی

صفوف جماعت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 333- در مسجد جامع نماز منعقد می‌شود در صف دهم یا کمتر جائی دیواری کشیده شد به ارتفاع تقریباً چهل سانت عرض آن 15 سانت بطول چهار متر برای مرد که صف جلو بغل دیوار و صف پشت دیوار که فاصله‌اش از یک گام معمولی کمتر باشد آیا حائل حساب می‌شود یا خیر؟

جواب:  در مورد سؤال چنانچه مأمومین در حال جلوس صف جلوتر از خود را می‌بینند و فاصله بین محلّ سجده آنها با محلّ ایستادن صف جلو از یک گام کمتر است جماعت اشکال ندارد.

سؤال 334- بنده مقلد مرجعی بودم که می‌گفت نماز جماعت کسی که پشت ستون باشد از طرف راست یا چپ اتصال داشته باشد صحیح است و اگر صفوف تا درب مسجد برسد نماز افرادی که مقابل درب هستند صحیح ولی کسانی که دو طرف درب هستند اشکال دارد. الآن مقلد مرجعی هستم که می‌گوید اشکال ندارد آیا باید نمازهای گذشته خود را اعاده نمایم؟

جواب:  با رجوع به مرجع فعلی در این مسأله اعاده و قضا لازم نیست. و اللّه العالم.

سؤال 335- ستونهای آهنی در مساجد زیاد است آیا برای صفهای جلوی نماز جماعت مانعی دارد یا خیر چون اکثراً بیست سانت یا بیست و پنج سانت است؟

جواب:  مانع نیست.

سؤال 336- خانمها در پشت پرده کمی از امام جماعت عقب بایستند صحیح است یا باید بقدری عقب تر باشند که محل سجده آنها عقب‌تر از قدمهای پیشنماز باشد.

جواب:  کمی از امام جماعت عقب بایستند کافی است.

سؤال 337- اگر در نماز جماعت که زنها پشت پرده نماز می‌خوانند در وسط نماز بسبب پاره شدن طناب یا هر سبب دیگر پرده بیافتد و در نتیجه زنان و مردان بدون پرده در یک صف قرار بگیرند وظیفه چیست؟

جواب:  اشکال ندارد.

سؤال 338- از عروه جلد اول فی شرائط الجماعة مسأله 22 لا یضر الفصل بالصبی الممیّز ما لم یعلم بطلان صلاته اینطور می‌فهمم که اگر بچه ممیز غیر بالغ وسیله اتصال باشد مثلًا در صف اول سه یا چهار بچه باشند تا وقتی که علم به بطلان نماز آنها نداریم اتصال حاصل و جماعت صحیح است مرحوم آیت اللَّه گلپایگانی حاشیه دارند بدین مضمون مشکل بل الظاهر لزوم العلم بالصحة ما لم یبلغ، فتوای حضرتعالی چیست؟

جواب:  در مورد سؤال، نظر این جانب با نظر مرحوم آیت اللَّه العظمی گلپایگانی ره موافق است.

سؤال 339- حایلی که باید بین مردان و زنان در حال نماز باشد اگر در نماز جماعت آن حایل دیوار سی سانتی یا بیشتر باشد چه طور است آیا اتصال زنان از پشت دیوار صحیح است یا نه؟

جواب:  اگر منظور این است که ارتفاع دیوار سی سانت است نماز جماعت آنها اشکال ندارد و اگر منظور این است که عرض دیوار سی سانت و یا بیشتر است در این صورت هم در صورت صدق محلّ واحد برای جماعت و فهمیدن خانمها موقع رکوع و سجود امام جماعت را، جماعت اشکال ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -