سؤال 326- افرادی به مدّت طولانی نماز جماعتی خواندهاند که آن نماز جماعت از نظر حضرتعالی صحیح نیست (امام و مأموم هر دو کثیر السفر ولی یکی کامل و دیگری شکسته خوانده، چون هر کدام از مرجع تقلید جداگانهای تقلید میکنند)، عدم صحّت نماز جماعتی که این گونه برگزار میگردد به چه معناست؟ آیا بطلان و عدم کفایت است و باید نمازهای گذشته قضا شود یا خیر؟
جواب: در فرض سؤال نماز امام صحیح است و قضا ندارد ولی مأموم باید اگر خلاف وظیفه منفرد عمل کرده قضای آن نمازها را به جا آورد. و اللّه العالم.
سؤال 327- اقتدا به امام جماعتی که فتوای مرجع تقلیدش با مرجع تقلیدِ مأموم در نماز مسافر متفاوت است صحیح است یا خیر؟
جواب: اقتداء به او در نماز صبح و مغرب اشکال ندارد ولی در نمازهای چهار رکعتی مأموم باید احراز کند که در این نمازی که اقتداء میکند اختلاف نظر وجود نداشته باشد. و اللّه العالم.
سؤال 328- حکم نمازی که امام جماعت نماز قضا، و مأمومین نماز اداء به او اقتدا میکنند چگونه است؟ و اگر امام جماعت نماز قضای دیگری را بخواند، چطور؟
جواب: اگر نماز قضاء امام نماز قضاء یقینی و لو برای دیگری باشد اقتداء بلامانع است ولی اگر نماز قضاء احتیاطی باشد چه از خودش و چه از دیگری اقتداء اشکال دارد. و اللّه العالم.
سؤال 329- اگر امام و مأموم در احکام طهارة با هم اختلاف داشته باشند مثلًا امام نماز با غسل جمعه را جائز میداند و صحیح ولی مأموم صحیح نمیداند.
جواب: در فرض سؤال اقتداء جائز نیست.
سؤال 330- اگر اختلاف امام و مأموم در اصل جواز اقتداء باشد مثلًا امام به فتوای مجتهد خود دو بار جماعت را جائز میداند ولی مأموم خیر؟
جواب: در فرض مذکور مأموم به نمازی که دوباره امام میخواند نمیتواند اقتداء کند.اگر اختلاف امام و مأموم در وجوب سوره باشد که امام واجب نمیداند ولی مأموم واجب میداند؟
جواب: در فرض سؤال در صورتی که امام سوره را نخواند مأموم نمیتواند اقتداء کند.
سؤال 331- اگر اختلاف در بقیه نماز باشد (مثلًا تسبیحات اربعه باشد)؟
جواب: حکم صور قبلی را دارد
سؤال 332- اگر امام مقلد کسی است که فرادی کردن نماز را در جماعت جائز میداند ولی مأموم خیر؟
جواب: در فرض سؤال اقتداء اشکال ندارد.