انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز قضای پدر و مادر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 284- قضای نماز و روزه فوت شده مادر بعهده فرزند بزرگ است یا نه؟

جواب:  بلی بنابر احتیاط لازم بعهده اوست.

سؤال 285- پدر و مادری که قدرت بر تصحیح نماز خود از نظر قرائت ندارندقضای آن بر پسر بزرگتر واجب است یا نه؟

جواب:  اگر به جهت عدم قدرت، معذور از تصحیح نمازشان بوده‌اند قضا آن بر پسر بزرگ واجب نیست یعنی نمازشان قضا ندارد تا بر پسر بزرگ واجب باشد. و الله العالم.

سؤال 286- اگر پدر و مادر انسان از دنیا بروند و نمی‌داند که نماز قضا دارند یا نه و تا دم مرگ نیز نماز خوانده‌اند امّا نتوانسته‌اند نمازشان را درست کنند تکلیف پسر بزرگتر چیست؟

جواب:  اگر پسر بزرگ یقین دارد که نمازشان صحیح نبوده باید قضای آن را بجا آورد و یا کسی را اجیر کند که او بخواند و اگر نمیداند و یا شک در صحت نماز آنها دارد چیزی بر او نیست.

سؤال 287- شخصی دائماً اقامه نماز می‌نمود و اهل تدین بودند امّا بعلت عدم سواد احتمال خطا و اشتباه و اشکال در نماز ایشان می‌رفت با توجه به اینکه همه ورّاث راضی هستند از ماترک او نماز استجاری بخرند اوّلًا لازم است یا نه؟

جواب:  در صورت شک در صحت نمازهای او می‌توانید حمل بر صحت نمائید و اگر یقین به باطل بودن آن دارید بر پسر بزرگتر قضاء آن واجب است و اگر همه آن را تبرّعاً استیجار نمایند جائز است و اگر هم یقین به باطل بودن نمازهایش ندارید و بخواهید احتیاطاً هر مقدار نماز برای او استیجار نمائید خیر و احسان است ولی واجب نیست.

سؤال 288- مادرم چند وقتی است که فوت نموده و بنده پسر بزرگ ایشان می‌باشم لازم به توضیح است که ایشان در زمان حیاتش قادر به یادگیری و عمل کردن به مسائل شرعی از جمله نماز و غیره نبود بطوری که اگر تعداد روزهای هفته یا ماه را از ایشان می‌پرسیدند نمی‌توانست جواب صحیح بدهد با توجه به موارد فوق بر بنده که پسر ارشد می‌باشم آیا لازم است واجبات شرعی مثل نماز و روزه ایشان را بصورت قضا بجا آورم یا خیر؟

جواب:  اگر مادر در زمان حیات تشخیص وقت نماز را نمی‌داده و یا از یاد گرفتن نماز و روزه عاجز بوده است ولی در حد ممکن نماز را بجا می‌آورده است نسبت به قضای نماز و روزه ایشان تکلیفی ندارید و در غیر این صورت بنا بر احتیاط قضای نماز و روزه او را بجا آورید.

سؤال 289- شخصی مدت چند سال فلج شده و بیشتر در حال استراحت بوده و افرادی که به عیادت او می‌رفتند و سلام می‌کردند برای احوال پرسی صورت خود را حرکت می‌داده و اکثر این مدت نماز نخوانده است، اکنون مرحوم شده است آیا قضاء نمازهای او بر وراث یا پسر بزرگتر واجب است یا نه؟

جواب:  در فرض سؤال اگر حواس و ادراک او بمقداری بوده که اوقات نماز را تشخیص میداده هرچند قدرت بر تکلم هم نداشته بر پسر بزرگتر واجب است نمازهای فوت شده او را قضا کند ولی اگر با همان حالی که داشته بر حسب تکلیف و توانائی خود نماز خوانده باشد بر پسر بزرگتر او چیزی نیست.

سؤال 290- پدری در حدود پنجاه سال است که نه نماز خوانده و نه روزه گرفته است و پسر بزرگ آشکارا باو اعلام می‌کند من از حالا برای تو می‌گویم که بعد از مردنت قضاء نماز و روزه‌ات را انجام نخواهم داد آیا پسر بزرگ بعد از فوت پدرش می‌تواند بگفته خودش عمل نماید یا نه؟

جواب:  در مورد سؤال بنابر احتیاط واجب پسر بزرگ باید نماز و روزه پدر را قضا کند و یا استیجار کند.

سؤال 291- پسر بزرگ که خودش نماز و روزه قضا دارد آیا باید اول قضای نماز و روزه خودش را بجا بیاورد یا نماز و روزه قضای پدر را؟

جواب:  مختار است هر کدام را اوّل انجام دهد صحیح است.

سؤال 292- نماز و روزه قضای پدر که بر گردن پسر بزرگ است آیا به شرط وصیت پدر واجب است یا این که بدون وصیت پدر هم واجب است؟

جواب:  بدون وصیت پدر هم بر عهده پسر بزرگ است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -