انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجود

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اگر موی سر بین پیشانی و مهر قرار بگیرد (مثلا نیمی از مهر را بپوشاند) آیا سجده درست است؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: از نوار کاست، صدای قرآن پخش می شود و قاری، آیه سجده می خواند و ما هم می شنویم آیا بر ما سجده کردن واجب می شود؟

جواب: نه، سجده کردن در این صورت واجب نمی شود.

سؤال: آیا بر کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی و امثال آن می توان سجده کرد؟ در حالی که از مواد اصلی آنها بی خبر هستیم و نمی دانیم آنها از اشیای جایز السجود فراهم شده اند یا نه؟

جواب: سجده بر اوراق و کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی جایز نیست مگر پس از حصول اطمینان به این که آنها از چیزهای جایز السجود درست شده اند و همچنین سجده بر کاغذهایی که از پنبه و یا کتان و امثال آنها ساخته می شوند جایز می باشد.

سؤال: آیا سجده کردن بر موزائیک و سنگ های معدنی جایز است؟

جواب: بلی، صحیح است.

سؤال: چرا باید در سجده از مهر استفاده نمود ؟

جواب: در نماز باید سجده بر زمین یا آنچه از زمین روئیده است باشد و خوردنی وپوشیدنی نباشد و در زندگی امروزی چون خانه ها مساجد و سالن ها با موکت وفرش و امثال آن پوشیده شده است که سجده بر آنها صحیح نیست لذا از مهر که از جنس خاک است برای سجده استفاده می شود و نیز موضع سجده باید پاک باشد التزام بر این شرط در مهر آسانتر است . البته سجده بر تربت سیدالشهدا از همه بهتر است .

سؤال: در مکه و مدینه هنگام نماز آیا باید بر مهر سجده کنیم ؟ اگر خیر لطفاً راهنمایی فرمایید ؟

جواب: اگر در مسجدی که نماز می خوانید قسمتی نباشد که سجده بر آن صحیح است می توانید بر فرش و امثال آن سجده کنید .

سؤال: به دستمال جیبی پمبه ای به جای مهر میشود سجده کرد؟

جواب: جایز نیست مگر إحراز کنید از چیزهائی که سجده بر آن صحیح است گرفته شده است.

 سؤال: آیا خواندن دعا به فارسی در حالت سجده در نماز واجب ومستحبی اشکال ندارد؟

جواب: اشکال ندارد.

 سؤال: اگر در سجده علاوه بر ۷ عضو واجب اعضاء دیگر با زمین برخورد داشته باشد چه حکمی دارد ؟

جواب: اشکال ندارد .

 سؤال: کدام قسمت از پیشانی و بینی را باید در روی مهر قرار داد؟

جواب: هر قسمت از پیشانی را که بر روی مهر بگذارید کفایت میکند و گذاشتن بینی برروی زمین لازم نیست.

 

سؤال: ایا در رکوع و سجده های نماز غیر از اذکار واجب میتوان ایات قران مجید خوانده شود؟

جواب: مانعی ندارد.

سؤال: اگر شخصی بتواند قیام و رکوع نمازش را ایستاده به جا آورد ولی نتواند در حالت ایستاده به سجده برود وظیفه اش چیست؟

جواب: در هنگام سجده مینشیند و در حال نشسته سجده میکند.

سؤال: آیا در هنگام ذکر سجده یکی از اعضای بدن که باید روی زمین باشد اندکی روی زمین حرکت کند باید ذکر را دوباره گفت؟

جواب: حرکت جزئی اشکال ندارد.

سؤال: در سجده باید کف دستها بر زمین باشد. آیا شامل همه انگشتهای دست (و تمام قسمت انگشتها) هم می شود؟

جواب: گذاشتن انگشت دستها لازم نیست.

سؤال: اگر به صورتمان کرم سفید کننده یا پودر بزنیم آیا هنگام سجده که پیشانی باید به مهر بخورد اشکال ندارد؟

جواب: اشکال ندارد چون پیشانی به مهر می رسد.

سؤال: آیا سجده بر کاغذ دستمالی ویا قرطاس معمولی جایز است؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا اگر مهری رنگش از حالت عادی تغییر کند و قهوه ای تیره بگیرد دیگر نمی توان بر رویان نماز خواند ؟ اگر نمی شود لطفا حد تیرگی آن را بیان نمایید.

جواب: باید اطمینان پیدا شود که پیشانی به خاک می رسد و لایه ای از چرکی بین آن دو حائل نمی شود .

سؤال: آیا مهر امین ( ضد شکیات) مورد قبول هست با اینکه حرکت میکند؟

جواب: هنگام سجده باید محل سجده استقرار روثبات داشته باشد و حرکت قبل از استقرار مانعی ندارد.

سؤال: اگر در سجده اخر عبارت پایان زیارت عاشورا از "اللهم ارزقنی شفاعة الحسین" تا پایان خوانده شود چه حکمی دارد ؟

جواب: جایز است.

سؤال: آیا خانم ها در حین سجده میتواند علاوه بر کف دست ساعد ها را نیزبر زمین بگذارند ؟

جواب: می توانید و فرقی با مردها ندارند .

سؤال: آیا خواندن دعا به فارسی در حالت سجده در نماز واجب و مستحبی اشکال ندارد؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: قرار گرفتن دستها تا آرنج روی زمین به هنگام سجده برای خانمها واجب است یا مستحب ؟

جواب: مستحب است .

سؤال: آیا می شود که مهر شیب دار باشد ؟

جواب: اشکال ندارد .

سؤال: سطحی که باید روی آن سجده کرده چه مقدار باید باشد ؟ یک سانتی متر ؟ دو سانتی متر ؟

جواب: بمقدار سطح یک ناخن کفایت می کند .

سؤال: اگر در سجده علاوه بر انگشت بزرگ ، سایر انگشتان با زمین برخورد داشته باشد چه حکمی دارد ؟

جواب: اشکال ندارد .

سؤال: وجود مقداری از موی سر بین پیشانی ومهر درهنگام سجده چه حکمی دارد درصورتیکه به اندازه معمول پیشانی روی مهرقرار گرفته باشد واصولا چه مقدار از پیشانی باید روی مهر باشد قرار گرفته باشد و اصولا چه مقدار از پیشانی باید روی مهر باشد.

جواب: اشکال ندارد. همین که سجده بر پیشانی صدق کند کافی است.

سؤال: آیا سجده بر پارچه سفید در حرم پیامبر (ص) که تمام فرش است می توان سجده کرد ؟

جواب: اشکالی ندارد .

سؤال: آیا در سجده اگر انگشتان پا به جز شست پا روی زمین نباشد اشکال دارد ؟

جواب: اشکال ندارد .

سؤال: آیا گفتن یک (سبحان الله) در رکوع و سجود در نماز واجب کفایت می کند ؟

جواب: به احتیاط واجب به یک (سبحان الله) اکتفا نشود .

سؤال: آیا در نماز مهر باید روی چیز سفتی باشد مانند فرش یا اینکه فرقی ندارد ؟

جواب: اگر پس از فرو رفتن مهر سر مستقر و آرام می شود اشکال ندارد .

سؤال: با توجه به اینکه خواندن نماز بر مهر سیاه شده جایز نیست لذا مهرهای سیاه را چه باید کرد ؟

جواب: اگر جرم نداشته باشد سجده اشکال ندارد و می توانید آن را روی بخاری بگذارید که سیاهی برود و یااینکه آن را حک کرده و خاک آن را دفن کنید.

سؤال: حکم دو بار خوردن سر به مهر در نماز چیست؟

جواب: اگر بی اختیار سر از مهر برداشته شود و دو مرتبه به مهر بخورد یک سجده حساب می شود.

سؤال: در سجده کدام اعضا از بدن باید روی زمین باشد آیا انگشتان دست و انگشتان پا به جز شصت پا باید روی زمین باشد از مچ تا آرنج چطور ؟

جواب: در سجود نماز، واجب است مساجد سبعه روی زمین باشد پیشانی، دو کف دست، دو زانوها، پیشانی، دو انگشت بزرگ پا (ابهام ).

سؤال: نماز خواندن بر مهرهایی که دارای تصاویر و نوشته هایی هستند البته از جنس مهر چه حکمی دارد؟

جواب: مانعی ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -