انهار
انهار
مطالب خواندنی

سجده ى سهو

بزرگ نمایی کوچک نمایی

قنوت اشتباه ى

سؤال853. اگر در ركعت اوّل اشتباها قنوت به جا آورده شود، آيا سجده ى سهو لازم مى شود؟

جواب: احتياطا لازم مى شود.

 

چگونگى خواندن سجده سهو

سؤال854. لطفا چگونگى خواندن و اجزاى سجده سهو را ذكر كنيد؟

جواب: بعد از سلام نماز فورا نيّت سجده سهو كند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابر احتياط واجب بگويد: «بسم اللّه  و باللّه  و صلّى اللّه  على محمد و آل محمد» يا «بسم اللّه  و باللّه ، اللهم صل على محمد و آل محمد»، ولى بهتر است بگويد «بسم اللّه  و باللّه  السلام عليك ايها النبى و رحمة اللّه  و بركاته»، بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و يكى از ذكرهايى كه گفته شد را بگويد و بنابر اظهر وقتى سر از سجده برداشت، تشهد بخواند و سپس سلام دهد.

 

تكبير قبل از سجده  ى سهو

سؤال855. قبل از رفتن به سجده  ى سهو تكبير لازم است يا نه؟ و آن تكبير آيا تكبيرة الاحرام است يا تكبيرِ رفتن به سجده، (مثل تكبير مستحبى قبل از رفتن به سجده)؟

جواب: تكبير براى سجده سهو واجب نيست و در استحبابش براى غيرامامِ جماعتى كه قصد اعلام به ديگران را دارد، محل تأمّل است؛ مگر آن كه به اميد مطلوبيّت از طريق فتواى شيخ و بعض متأخّرين بگويد و احكام تكبيرة الاحرام را ندارد.

 

تكرار ذكر سجده  ى سهو

سؤال856. آيا مى  شود ذكر سجده  ى سهو را تكرار كرد، يعنى يكى از سه ذكر وارد شده در رساله را تكرار نمود؟

جواب: جايز است.

 

تبديل ذكر سجده  ى سهو

سؤال857. آيا مى  شود يكى از سه ذكر وارد شده در رساله را در سجده  ى اوّل سجده  ى سهو و يكى ديگر را در سجده  ى دوّم آن خواند؟

جواب: جايز است.

 

خواندن دعا در سجده  ى سهو

سؤال858. آيا مى توان در ادامه ى ذكر سجده ى سهو دعا بخوانيم، چه طولانى باشد چه كوتاه؟

جواب: اذكار و دعاهاى ديگر را هم مى  شود خواند.

 

لزوم انجام سجده سهو در صورت قيام كامل يا نيمه تمام

سؤال859. در صورتى كه نمازگزار سهوا قيام كامل يا قيام نيمه تمام نمود، چه وظيفه اى دارد؟ در صورتى كه اين عمل عمدى باشد؛ چه وجهى دارد؟

جواب: در مورد اوّل احتياطا سجده ى سهو به جا آورد و در صورت عمد، اگر به قصد جزئيت نباشد و فعل كثير هم نباشد، اشكال ندارد.

 

پيش آمدن چند مورد سجده  ى سهو در يك نماز

سؤال860. اگر در يك نماز بيش از يك مورد سجده سهو پيش آمد؛ آيا خواندن يك سجده سهو كفايت مى  كند؟

جواب: خير، تداخل نمى  كند.

 

سجده سهو در نماز مستحبى

سؤال861. آيا نمازهاى مستحبى سجده سهو دارند؟

جواب: خير.

 

فراموش كرن سجده سهو

سؤال862. اگر انسان سجده سهو را فراموش كند و بعد از مدتى متوجه شود، چه كار كند؟ آيا مى تواند بدون شرايط نماز آن را به جا آورد؟

جواب: على الاحوط بايد با تمام شرايط نماز آن را به جا آورد.

 

خواندن سوره قبل از حمد

سؤال863.اگر سهوا سوره را قبل از حمد بخوانيم، آيا سجده سهو واجب مى شود؟

جواب: احتياطا بعد از حمد باز سوره بخواند و سجده  ى سهو هم به جا آورد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -