انهار
انهار
مطالب خواندنی

مردار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

نجاسات(آیت الله العظمی بهجت)

مردار

سوسمار خانگى

سوال05. آیا میته ى سوسمار خانگى نجس است؟

پاسخ: اگر خون جهنده ندارد، پاک است.

 

مخلوط شدن پوست دست با مواد غذایى

سوال306. گاهى هنگام خرد کردن یا رنده کردن مواد غذایى، تکه هاى کوچکى از پوست انگشتان دست، بدون این که متوجه شویم و یا دردى حسّ کنیم و یا خون بیاید با چاقو یا رنده بریده مى شود، آیا این تکّه هاى کوچک نجس هستند؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب، نجس است و بعد از جدا کردن تکه ى پوست، مواد غذایى مزبور، تطهیر شود؛ البته اگر عرفا پوست کنده شده بر آن صادق است، نه مثل مالیدن کشک در کشک مال.

پوست مار

سوال307. اشیایى که با پوست مار درست مى شود آیا محکوم به نجاست اند؟

پاسخ: پوست مار اگر خون جهنده نداشته باشد، هیچ نوع آن، نجس نیست.

مایع کیسه ى جنین

سوال308. آیا مایعى که از کیسه آب جنین خارج مى شود، حکم نجاست را دارد؟ با توجه به این که ممکن است قبل از زایمان کیسه پاره شود و از طریق مجراى تناسلى زن خارج شود؟

پاسخ: اگر خون نداشته باشد، پاک است.

چرم در بازار غیر مسلمین

سوال309. آیا وسایل چرمى که از بازار غیر مسلمانان خریدارى مى شود، حکم به نجاست آن مى شود؟ و اگر اصل چرم بودن مشکوک باشد، وظیفه چگونه است؟

پاسخ: با شک در چرم بودن، محکوم به طهارت است، مگر در صورت علم به نجاست، و اگر چرم بودن آن محرز است، محکوم به عدم تذکیه و نجاست است؛ مگر در صورت احراز ذبح شرعى حیوان یا احراز این که قبلاً در درست مسلمانى بوده و یا در بازار مسلمین بوده است.

توپ هاى چرمى

سوال310. آیا توپ هاى ورزشى چرمى که در بازار مسلمین فروخته مى شود یا توسط دولت اسلامى از خارج وارد مى شود و معمولاً واردات آن ها از کشورهایى (هم چون چین، ژاپن، تایوان، آلمان و سایر کشورهاى) غیر مسلمان است که ذبح در آن جاها غیر شرعى است، از حیث طهارت و نجاست چه حکمى دارند؟ بازى کردن با آن ها که احتمال آلودگى به نجاست زیاد است چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر از چرم حیوان است، بدون احراز ذبح شرعى محکوم به نجاست است. بلى اگر در بازار مسلمین تهیه شود و احتمال داشته باشد که احراز تذکیه حیوان را کرده اند، محکوم به طهارت است و بازى کردن با توپ نجس مانع ندارد، و در صورتى که یقین به ملاقات چرم نجس با بدن یا لباس ـ با رطوبت سرایت کننده پیدا شود ـ باید براى عملى که مشروط به طهارت است آن را تطهیر کرد.

صابون با موادّ وارداتى

سوال311. اگر پیه را از کشورهاى غیر اسلامى وارد کنند و با آن صابون بسازند چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر تزکیه آن احراز نشود، محکوم به نجاست است.

نجاست بدن میّت

سوال312. آیا بدن میّت مسلمان قبل از غسل دادن نجس است؟ و بدن در تماس با بدن او آیا نجس مى شود؟

پاسخ: نجس است. و در صورت وجود رطوبت سرایت کننده نجس مى شود و در صورت خشک بودن نیز احتیاط مستحب آن است که محل ملاقات شسته شود.

تماس با بدن میّت

سوال313. آیا تماس اشیاى مرطوب با بدن میّت، بعد و قبل از سرد شدن بدن باعث نجاست اشیا مى شود؟

پاسخ: اگر تماس قبل از تمام شدن سه غُسل میّت، باشد باعث نجاست است.

تیمّم میّت

سوال314. جنازه اى را به خاطر تعذّر، تیمّم بدل از غسل داده اند، آیا چنان چه چیز تَر به آن برسد نجس مى شود؟

پاسخ: بنابر اظهر نجس نمى شود.

غساله ى میّت

سوال315. غساله اى که مستقیما از بدن میّت ترشح مى کند در زمان غسل پاک است یا نه؟

پاسخ: در صورت اتصال به کر و تغییر نکردن غساله به واسطه تماس با میّت پاک است و در غیر این صورت قبل از اتمام غسل میّت نجس مى باشد.

استفاده از نخ بخیه نجس

سوال316. گاهى پزشکان در عمل جراحى، از نخ بخیه اى استفاده مى کنند که نجس مى باشد (مانند روده میته). حکم آن را بیان فرمایید.

پاسخ: اگر جزء بدن انسان شود ـ مثل پیوند کلیه ـ مانعى ندارد.

موى موش

سوال317. آیا موى موش پاک است؟ و اگر در هنگام نماز با ما باشد چه حکمى دارد؟

پاسخ: پاک است، ولى مانع نماز است.

پاک بودن پیاز مو

سوال318. اگر انسان موى سر و یا ریش خود را بکند، آیا لازم است جاى آن را آب بکشد؟ آیا پیاز مو نجس است؟

پاسخ: خیر، پاک است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -