انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال٢۴٧ -آيا سوى قبله بايد دقيق باشد؟ آيا مى‌توان به سوى قبله‌اى كه در برابر آن نماز مى‌خوانيم اطمينان كامل داشته باشيم؟

جواب: بسمه تعالى -عرفا رو به كعبه بايد باشد، و اللّه العالم.

سؤال٢۴٨ -جهرا خواندن حمد و سورۀ نماز ظهر و عصر روز جمعه چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -جهر خواندن حمد و سورۀ نماز ظهر روز جمعه مستحب است، امّا در نماز عصر روز جمعه بايد حمد و سوره را به اخفات خواند، و اللّه العالم.

سؤال٢۴٩ -افرادى كه ديوانه هستند آيا خداوند به اعمال آنها هم رسيدگى مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى -ديوانه مكلّف نيست و براى اعمال زمان ديوانگى مستحقّ عذاب نيست، و اللّه العالم.

سؤال٢۵٠ -اگر در حين نماز اسم مبارك پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم استماع شود مى‌توان صلوات فرستاد يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -مستحب است حتى در حال نماز، و اللّه العالم.

سؤال٢۵١ -اگر از ركوع يا سجده قبل از تمام شدن ذكر ركوع يا سجده سهوا سر بردارد نمازش چه صورتى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -نمازش صحيح است، و اللّه العالم.

سؤال٢۵٢ -مستحب است در تكبيرة الاحرام دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد، حالا اگر مقدارى از تكبيرة الاحرام در هنگامى باشد كه دست در حال برگشت از مقابل گوش است، چه حكمى پيدا مى‌كند؟

جواب: بسمه تعالى -دست بلند نمودن هنگام گفتن تكبيرة الاحرام مستحب است و نيز مستحب است كه دستها را تا مقابل نرمى گوشها بيشتر بلند نكند و اگر هنگام پائين آوردن دستها تكبيرة الاحرام بگويد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۵٣ -آيا راست نگه داشتن گردن در قيام نماز مستحب است يا واجب؟ سر به زير انداختن چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -سر به زير انداختن در حال قيام نماز مستحب نيست ولى راست نگه داشتن اعضاى بدن در حال قيام نماز و همچنين نگاه كردن به محل سجده در حال قيام نماز مستحب است، و اللّه العالم.

سؤال ٢۵۴ -خداوند در قرآن به دفعات انسانها را به اقامۀ نماز دعوت نموده. حتى آدم و يونس و موسى نيز به اين امر سفارش شده‌اند، بعنوان مثال در سورۀ مباركه مريم آيه ٣٢ از زبان حضرت عيسى عليه السّلام مى‌خوانيم كه: «خداوند مرا به نماز و زكات سفارش فرموده» و مورد ديگر. سؤال من اين است كه كيفيت و متن نماز موسى و عيسى و ساير انبيا، با نماز ما چه تفاوتى داشته؟

جواب: بسمه تعالى -كيفيت آن براى ما معلوم نيست ولى اين قدر از روايات به دست مى‌آيد كه مشكل‌تر بوده است، و اللّه العالم.

سؤال٢۵۵ -اگر كسى يقين يا اطمينان دارد كه اگر دير بخوابد، نماز صبحش قضا شود، دير خوابيدنش چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر طورى است كه عادت مى‌كند به ترك نماز در وقت، بايد كارى كند كه در وقت نماز بيدار شود-و لو به زنگ گذاشتن ساعت يا غير آن باشد-و اللّه العالم.

سؤال٢۵۶ -در علم قرائت قرآن گفته مى‌شود: وقف عبارت است از قطع صوت و نفس و وصل و عدم آن است، خواهشمندم منظور از وقف و وصل را در نماز بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى -وقف و وصل در قرائت نماز با وقف و وصل در غير نماز فرقى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۵٧ -اگر كسى سهوا در نماز وقف به حركت يا وصل به سكون كرد، جبران آن چه حكمى دارد؟ و چطور جبران كند؟ (مثلا بين آيۀ اول و دوم سورۀ مباركۀ حمد وقف به حركت كرد سهوا، آيا براى جبران، از اول آيۀ دوم شروع كند يا آيۀ اول را دوباره از سر بگيرد؟

جواب: بسمه تعالى -جبران آن لازم نيست و براى جبران مى‌تواند از اول آيۀ اول شروع كند، و اللّه العالم. 

سؤال٢۵٨ -اگر كسى در اثر جهالت خيال كند كه شخص جنب مى‌تواند به خاطر شرم از اطرافيان به جاى غسل، تيمم كند، و اين كار را كرد حكم نماز و روزه‌هاى او چيست؟

جواب: بسمه تعالى -روزه‌هاى او قضا و كفاره ندارد ولى نمازهايى كه با تيمم خوانده چون وظيفۀ او غسل بوده بايد قضا شود و تيممى كه مى‌كرده اثر نداشته است، و اللّه العالم.

سؤال٢۵٩ -شخصى است در تعداد سجده‌ها اكثرا دچار فراموشى مى‌شود.

جواب: بسمه تعالى -كثير الشك نبايد به شكّش اعتنا كند و بايد بنابر انجام عمل بگذارد در جايى كه احتمال عمل مى‌دهد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٠ -بنده به مسافرت مى‌روم در شهر خودم قبل از شروع مسافرت اذان را مى‌شنوم و وقت خواندن نماز را ندارم، در هنگام رسيدن به مقصد نمازم شكسته است يا كامل؟

جواب: بسمه تعالى -در حالى كه نماز مى‌خواند بايد به وظيفۀ خود عمل كند چنانچه در سفر است شكسته بخواند و چنانچه به محلّ اقامت ده روز رسيده تمام بخواند، و اللّه العالم.

سؤال٢۶١ -افرادى كه در موقع خواندن نماز بعضى قسمتهاى آن را جابه‌جا يا حذف مى‌كنند تكليف آنها چيست؟

جواب: بسمه تعالى -اگر واقعا نمى‌توانند نماز را ياد بگيرند مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٢ -قضاى نماز را بايد از نمازهايى كه از اول سنّ تكليف انسان فوت شده آغاز كرد يا از آخرين نمازى كه قضا شده است؟ و آيا ترتيب در اين موارد لازم است؟ لطفا توضيح دهيد. آيا در صبح مى‌شود قضاى نماز ظهر و يا مغرب را خواند و يا بالعكس؟

جواب: بسمه تعالى -در قضاى نمازهايى كه از خود شخص فوت شده ترتيب معتبر نيست مگر نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب معتبر است مثل نماز عصر هر روز كه بايد بعد از نماز ظهر آن روز خوانده شود و نماز عشاء كه بايد بعد از نماز مغرب همان روز خوانده شود. و نيز لازم نيست نمازهاى فوت‌شدۀ هر وقت در همان وقت قضا شود، قضاى نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء در وقت صبح و بالعكس مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٣ -زمانى كه وقت نماز بود و در نماز بچه‌اى مهر را برمى‌داشت من نماز را نمى‌شكستم چون به ما گفته بودند (دوران ابتدايى، راهنمايى، دبيرستان)اگر چنين اتفاقى افتاد نماز را بر ناخن انگشت شست خود برپا كنيم، آيا نياز به قضا دارد يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -اگر اعتقاد داشتيد نمازتان درست است، قضا ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶۴ -سجده بر سيمان و موزاييك و نحو ذلك آيا صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى -سجده صحيح است، و اللّه العالم.

سؤال٢۶۵ -حكم نيت وضو قبل از اذان و بعد از اذان چگونه است و فردى كه بعد از اذان مثلا براى نماز ظهر و عصر وضو مى‌گيرد آيا مى‌تواند با آن نماز ديگرى بخواند؟

جواب: بسمه تعالى -قبل از اذان مى‌تواند به نيت مهيا شدن براى نماز وضو بگيرد و اگر به قصد اينكه با طهارت باشد هم وضو بگيرد وضويش صحيح است و مى‌تواند با آن وضو نماز بخواند، و بعد از اذان هم مى‌تواند به قصد نماز خواندن يا به قصد اينكه با طهارت باشد وضو بگيرد و در هر حال شخصى كه براى يكى از غايات وضو گرفت مى‌تواند با آن وضو بقيۀ كارهايى را كه مشروط به وضو است انجام دهد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶۶ -حكم نماز و روزۀ ما طلاب و دانشجويان كه چندين سال يا فقط يك سال در يك شهر مى‌مانيم چگونه است؟ و اگر كمتر از ١٠ روز در اين شهر بمانيم حكم آن چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -محل تحصيل وطن انسان حساب نمى‌شود و اگر كمتر از ده روز در آنجا مى‌ماند نمازش قصر است، بلى اگر شخص قصد داشته باشد مدت زيادى مثل هشت سال يا بيشتر در جايى بماند نمازش در آنجا تمام و روزه‌اش صحيح است، و چنانچه شخص براى تحصيل بين وطن و محل تحصيل كه به اندازۀ مسافت شرعى است تردد مى‌كند و ده روز در محل تحصيل نمى‌ماند در اين صورت در نمازش در محل تحصيل بنا بر احتياط واجب بين قصر و تمام جمع كند و روزه را اگر گرفت مجزى است و قضا ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٧ -آيا در قنوت مى‌توان دعاى فرج امام زمان را ذكر نمود توضيح دهيد؟

جواب: بسمه تعالى -قنوت دعاى معينى ندارد، بلى براى انجام وظيفۀ استحبابى قنوت لازم است دعاء عربى باشد و پس از خواندن دعاى عربى خواندن دعاى غير عربى اشكال ندارد و دعا براى تعجيل در فرج حضرت امام زمان عليه السّلام در قنوت نماز كارى شايسته است و نيز دعا براى سلامتى آن حضرت به خواندن دعاى «اللهم كن لوليك» و امثال آن، امّا خواندن دعاى فرج معروف كه با عبارت «الهى عظم البلاء» شروع مى‌شود خواندن آن در قنوت نماز اشكال دارد، سزاوار است بعد از تمام شدن نماز آن را بخوانند، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٨ -آيا كسى كه احتمال مى‌دهد نمازش قضا شود بايد نماز را سريع بخواند؟ آيا صحيح است كه سوره را نخواند و در سجده و ركوع يك سبحان اللّه بيشتر نگويد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه خوف خروج وقت و قضا شدن نماز را مى‌دهد بايد به نحو مذكور عمل كند، و اللّه العالم.

سؤال٢۶٩ -اگر جواب سؤال فوق مثبت است، نمازگزار مذكور با اتمام يك ركعت از نمازش در داخل وقت ديگر نمازش اداء محسوب مى‌شود، آيا بايد باقى نماز را الزاما عادى بخواند، يعنى سوره را بخواند و اذكار را كامل بگويد يا اينكه همانند ركعت اول بايد سوره نخواند و به يك سبحان اللّه اكتفا نمايد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه بعد از اتمام يك ركعت احراز كرد كه وقت خارج شده بقيه را بايد به صورت عادى بخواند، و اگر خوف خروج وقت هنوز باقى است و احتمال مى‌دهد وقت باقى باشد بقيه را بايد با سرعت و به نحوى كه در سؤال سابق نوشته شد بخواند، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٠ -آيا در نماز، حتما بايد زن عقب‌تر از مرد بايستد؟ جماعت و غير جماعت؟

جواب: بسمه تعالى -در فرادى بايد به اندازۀ يك وجب فاصله بوده يا پرده و مانند آن كه همديگر را نبينند در بين باشد و اين در غير مكه است. و در جماعت بايد پرده باشد يا مانند آن، وگرنه بايد عقب مردان بايستند، و اللّه العالم.

سؤال٢٧١ -اگر زنى با همسرش قهر كند نمازش چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -نمازش را بايد بخواند و صحيح است، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٢ -اگر در نماز شك شود ذكرى (واجب يا مستحب)يا فعلى رياء انجام شده يا نه (قبل از فراغ يا بعد از آن)تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى -شك بعد از فراغ اثرى ندارد، و شك قبل از فراغ هم متصور نيست، چون انسان بر نفس خود بصير است مگر اينكه وسواس باشد كه شك وسواسى اعتبارى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٣ -از وطن اصلى خود براى كار همسرم به تهران آمده‌ايم حدودا ٢ ماه ساكن بوديم كه نمازهايم را شكسته خواندم و حالا به كرج آمده‌ايم و قرار است چند سالى اينجا بمانيم، آيا در كرج نمازهايم كامل است يا بايد قضا كنم؟ در وطنم تكليف چيست چون من قصد بازگشت به وطنم را دارم؟

جواب: بسمه تعالى -در صورتى كه اطمينان داريد مدت هشت سال يا بيشتر در كرج مى‌مانيد نماز را تمام بخوانيد، و الاّ قصد اقامه (ده روز يا بيشتر)كنيد، و اگر از وطن اعراض نكرده‌ايد وقتى به آنجا مى‌رويد نماز تمام است، و اللّه العالم.

سؤال٢٧۴ -روحانى مسجد در ايام ماه مبارك رمضان و ماه محرم و ايام تابستان در مسجد حضور داشته و نماز جماعت برپا مى‌شود، و بقيۀ ايام جهت تحصيل علوم به شهر مقدس قم مشرّف مى‌شود. آيا در غياب آن روحانى افراد مسجد مى‌توانند به يك فرد شخصى كه با عدالت و قرائت درست مى‌باشد اقتداء كرده و نماز جماعت برپا نمايند؟

جواب: بسمه تعالى -با وجود دسترسى به روحانى معمم واجد شرايط، اقتداء كردن به غير معمم اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٧۵ -در جايى از نماز كه اخفات واجب است، اگر يك يا دو حرف جهرا گفته شود، چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر اشتباها باشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٧۶ -آيا خم شدن براى كشتن جانور صورت نماز را به هم نمى‌زند يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -اگر زياد طول نكشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٧ -گريه بر امام حسين عليه السّلام در نماز چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -گريه بر سيد الشهداء عليه السّلام، گريۀ بر امور دنيوى محسوب نمى‌شود بنا بر اين مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٨ -در نماز (مثلا در قنوت)مى‌شود به ائمه عليهم السّلام سلام كرد؟

جواب: بسمه تعالى -سلام كردن به ائمه عليهم السّلام در نماز اشكال دارد امّا صلوات فرستادن بر ائمه عليهم السّلام مانعى ندارد هر چند مثل اين عبارت باشد «اللهم صل على الائمة المعصومين علي عليه السّلام و الحسن بن على عليهما السّلام و اسامى بقيه ائمه را هم به همين صورت ذكر كند» ، و اللّه العالم.

سؤال٢٧٩ -شخصى چند سالى بود كه مبتلا به يك نوع مرض مغزى شده بود، به علت همان مرض حدودا هفت ماه بود كه نماز مى‌خواند ولى فراموش مى‌كرد يعنى نماز چهار ركعتى را دو ركعت مى‌خواند و يا كمى زود از ركوع برمى‌خاست. آيا نمازهاى اين مدت اين فرد بايد قضا شود؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه مغمى عليه بوده در وقت نماز، در اين صورت قضا ندارد؛ ولى اگر به هوش بوده و باطل اتيان مى‌كرده بايد در صورت وصيت كردن از طرف او قضا شود، و اگر وصيت ندارد بر پسر بزرگتر واجب است به مقدارى كه يقين دارد باطل خوانده يا اصلا نخوانده است از طرف او قضا كند، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٠ -اگر در بدن مردى پلاتين باشد و با توجه به اينكه پلاتين طلا است آيا نماز چنين شخصى اشكال دارد و يا خير؟ اگر دندان مصنوعى طلا باشد چطور؟

جواب: بسمه تعالى -بودن پلاتين در بدن مرد ضررى به نماز ندارد و نيز دندان مصنوعى طلا ضررى به نماز ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٨١ -اگر در تشهد بعد از صلوات (و عجل فرجهم)گفته شود آيا بر نماز اشكال وارد مى‌شود يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٢ -در رسالۀ شريفۀ حضرتعالى در مسألۀ ١٠١٢ آمده «بنا بر احتياط رعايت مد مى‌كند» و در آخر همين مسأله آمده «. . . مثلا در و لا الضالّين كه بعد از الف، حرف لام ساكن است بايد الف آن را با مد بخواند و چنانچه به دستورى كه گفته شد رفتار نكند، بنا بر اظهر نماز صحيح است» منظور از بنا بر اظهر صحيح بودن چيست؟

جواب: بسمه تعالى-در فرض سؤال اگر به دستورى كه گفته شد رفتار نكند نماز صحيح است و احتياط مزبور احتياط مستحبى است، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٣ -آيا برداشتن پا و حركت كردن عمدا در نماز واجب اشكال بر نماز وارد مى‌كند يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه حركت دادن در حال قرائت حمد و سوره يا گفتن ذكر واجب نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٨۴ -من در نماز، وضو، غسل، نجاسات و طهارت زياد شك مى‌كنم كه ديگران به من مى‌گويند اعتنا نكنم، اكنون چه وظيفه‌اى دارم؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه زياد شك مى‌كنيد و شكّ شما غير متعارف است به شك اعتنا نكنيد، و اللّه العالم.

سؤال٢٨۵ -آيا ذكر تسبيحات اربعه را مى‌توان يك بار هم گفت؟

جواب: بسمه تعالى -يك مرتبه كفايت مى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال٢٨۶ -وقتى انسان در حال خواندن نماز در مسجد است موجودين صلوات مى‌فرستند آيا اين كه نماز مى‌خواند بايد صلوات بفرستد؟

جواب: بسمه تعالى -واجب نيست و اگر صلوات بفرستد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٧ -وقت فضيلت نماز صبح را بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى -وقت فضيلت آن تا روشن شدن هوا است كه سرخى جانب مشرق پديد مى‌آيد و هر مقدار كه به طلوع فجر نزديكتر باشد افضل است، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٨ -حدود يك يا دو سال نمازهاى خود را با اينكه مقلّد شما بوديم در حوزۀ علميه كه قصد دهه نمى‌كرديم درست مى‌خوانديم در حالى كه مسأله را در رسالۀ شما خوانده بوديم و نه تنها من بلكه اكثر دوستان من كه مقلّد شما بودند نماز را درست مى‌خواندند

۶۵و استنباط همه يا اكثر ما از مسأله، درست خواندن نماز بود. حالا وظيفۀ ما قضاء نماز و روزه‌مان مى‌باشد يا خير؟ در حالى كه ما رساله را خوانده بوديم و مسأله را به اين صورت فهميده بوديم.

جواب:بسمه تعالى-در فرض سؤال كه نمازها را تمام خوانده‌ايد و روزه‌ها را هم گرفته‌ايد، قضاى آن نمازها و روزه‌ها بر شما لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٢٨٩ -اگر كل پيشانى پانسمان باشد وظيفۀ فرد براى سجده چيست؟

جواب: بسمه تعالى -احتياط اين است كه هم قسمتى از پيشانى را بر مهر بگذارد و لو پانسمان شده باشد و هم قسمتى از چانۀ خود را، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٠ -مهر نمازى را دوستى به بنده مى‌دهد آيا اجازه دارم بدهم به فرد ديگرى تا نماز بخواند؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٩١ -كسى كه يقين داشته وقت هست و نماز خواند، ولى بعد از نماز فهميده كه وقت نبوده بايد قضاء آن را بخواند يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -اگر فهميده وقت گذشته بوده قضاء ندارد و چنانچه فهميده وقت داخل نشده بوده، بايد قضاء نمايد، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٢ -آيا انسان به دليل عدم حضور قلب و توجه در نماز مى‌تواند مجددا آن را بجا آورد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر احتمال خلل ندهد اعادۀ آن مشروع نيست مگر اينكه منفردا نماز خوانده سپس به جماعت اعاده كند، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٣ -قضاى نماز و روزۀ فوت‌شدۀ مادر به عهدۀ فرزند بزرگ است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -به عهدۀ فرزند بزرگ نيست و لكن استحباب دارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٩۴ -فردى به علت ندانستن مسأله با عرق جنب از حرام نماز خوانده تكليف نمازهايى كه قبلا با اين وضع خوانده، چيست؟

جواب: بسمه تعالى -نمازهايى كه قبلا با اين وضع خوانده صحيح بوده و قضا ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٩۵ -برادر بزرگ اين جانب بعد از فوت پدرم و قبل از بلوغ فوت كرد و من كه كوچكتر بودم

فعلا بالغ شده‌ام، آيا نماز قضاى پدرم بر من واجب است؟

جواب: بسمه تعالى -بر شما واجب نيست، و اللّه العالم.

سؤال٢٩۶ -اولاد اول دختر است و دوم پسر، آيا قضاء نماز و روزۀ پدر بر او واجب است؟

جواب: بسمه تعالى -بر پسر بزرگتر واجب است، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٧ -دليل بر وجوب سورۀ كامل در دو ركعت اول با وجود روايات معارض چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -دليل وجوب سورۀ كامل در دو ركعت اول نماز تمام است و روايات معارض كه دلالت بر عدم وجوب سورۀ كامل و جواز تبعيض در سوره دارند به جهت موافقت با عامّه حمل بر تقيه مى‌شوند-و قرينه بر تقيه در خود آن روايات وجود دارد-و بعضى از آن روايات هم در مورد نماز نافله مى‌باشند، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٨ -آيا برداشتن انگشتان پا و يا پاشنۀ پا از روى زمين در قيامهاى واجب نماز مانعى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر طمأنينه و استقرار از بين نرود مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٢٩٩ -بهترين زمان براى اداى نماز عصر، چند ساعت مانده به اذان مغرب؟ و بهترين وقت نماز عشاء چقدر مانده به نصف شب است؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه نمازها را در اول وقت به جمع بخوانيد، فضيلت حفظ شعائر را درك كرده‌ايد و لازم نيست به تفريق و جدا از هم بخوانيد، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٠ -از مواردى كه واجب است نماز واجب را قطع كنيم، جايى است كه حفظ جان شخصى واجب باشد. آيا در اين شخص كه حفظ جان او واجب است، فرق است ميان مؤمن، مسلم، كافر ذمّى، كافر حربى، بچۀ كافر ذمّى، بچۀ كافر حربى، يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -براى حفظ جان مسلمان كه موقوف به قطع نماز است قطع نماز واجب است و براى حفظ جان كافر ذمى يا حربى و يا بچه كافر قطع نماز مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٠١ -اگر كسى در نماز خود سبك خاصى اختيار كند و نماز را با لحن خوش عربى بخواند، آيا ريا كرده است؟

جواب: بسمه تعالى -ريا نيست مگر اينكه به خاطر اينكه ديگران از خوبى او تعريف كنند اينطور نماز بخواند، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٢ -بنده در بعضى ايام مانند ماه محرم و ماه رمضان بسيار خوب نماز و عبادت مى‌كنم.

ولى در بعضى از ماهها خيلى سست اين كار را مى‌كنم. نمى‌دانم چرا؟ مى‌خواستم بپرسم دليل آن چيست و چه كار بايد بكنم؟

جواب: بسمه تعالى -در ماه مبارك رمضان و در ماه محرم موفق هستيد و با حال خوب نمازها را مى‌خوانيد خدا را شكر كنيد، و در بقيۀ ماهها هم سعى كنيد به نماز اهميت بدهيد چون نماز اولين عملى است كه از انسان دربارۀ آن سؤال مى‌شود و در بعضى از روايات آمده: اگر نماز قبول شود بقيۀ اعمال هم قبول مى‌شود و اگر نماز رد شود بقيۀ اعمال هم رد مى‌شود، چه انسان به نمازش اهميت بدهد يا ندهد بايد بداند كسى كه به نمازش اهميت ندهد خسران بر او خواهد بود، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٣ -در مورد گريه در نماز به سؤالات زير پاسخ فرماييد:

الف:كسى براى ذلّت خودش در مقابل پروردگار گريه كند؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.

ب:كسى براى گناهان در نماز گريه كند؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم

ج:كسى در ضمن دعايى كه براى بهبود وضعيت دنياى خويش و مالى خويش، گريه كند؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.

د:كسى در نماز به هر دليلى تباكى كند؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد و لكن در حال تباكى اگر لفظى غير از ذكر را بگويد كلام آدمى مى‌شود و مبطل صلات است، و اللّه العالم.

ه‍:كسى گريه كند در نماز به جهت اينكه با اعمالش از معصومين عليهم السّلام يا خداوند دور شده؟

جواب: بسمه تعالى -مانعى ندارد، و اللّه العالم.

و:كسى گريه كند در نماز به جهت نعمتى كه از پروردگار به او رسيده؟

جواب: بسمه تعالى -اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٠۴ -اگر كسى قرائت يا ذكر واجب نماز را سهوا در حال حركت بدن گفت بايد آن را در حال عدم حركت بدن تكرار كند، حال سؤال اين است كه اگر ذكر مستحبى را سهوا در حال حركت گفت حتما بايد آن را تكرار كند يا مى‌تواند اصلا تكرار نكند؟

جواب: بسمه تعالى -تكرار لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٣٠۵ -آيا قرائت يا اذكار نماز را مى‌توان موقع دم (زمان فرو بردن هوا به داخل دهان)انجام داد يا حتما بايد در هنگام بازدم باشد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه ذكر صحيح ادا شود مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٠۶ -اگر كسى كلمه‌اى را اشتباه گفت در نماز، آيا همان كلمه را مى‌تواند درست كند و بگذرد (با قطع نفس يا بدون قطع)يا اينكه بايد از ابتداى آيه يا ابتداى جمله يا سر مطلب مثلا تكرار كند و آن كلمه را در ضمن درست كند؟

جواب: بسمه تعالى -همان كلمه را به طور صحيح ادا كند، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٧ -كسى كه در نماز سورۀ شريفه حمد را به يك نفس تا آيۀ مباركۀ چهارم مى‌خواند و در آنجا وقف نموده و پس از آن تا پايان سوره نيز با وصل به يك نفس مى‌خواند، حكمش چيست؟

جواب: بسمه تعالى -خواندن تمام سورۀ حمد به يك نفس مكروه است، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٨ -شخصى در ركعت سوم كه ركعت چهارم امام بود به علت كمبود وقت فقط دو مرتبه تسبيحات را خواند، آيا نمازش صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى -بلى نمازش صحيح است، و اللّه العالم.

سؤال٣٠٩ -نماز خواندن روى تختى كه جهت قبلۀ آن مخالف بوده و امكان تغيير آن مشكل است، چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -در صورت امكان بايد به طرف قبله نماز بخواند-و لو به اينكه بدنش را روى آن تخت به طرف قبله بگرداند-و در صورت عدم امكان، نماز خواندن روى آن تخت و لو به طرف قبله نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣١٠ -شهادات ثلاثه در نماز چه زمانى گفته شود؟

بسمه تعالى-احتياط آن است كه شهادات ثلاثه را بعد از نماز و در تعقيبات نماز بگويد، و اللّه العالم.

سؤال٣١١ -اگر پدرى فرزند خود را نهى كند كه نماز اول وقت بخواند و فرزند اول وقت نماز بخواند، آيا اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اشكال ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣١٢ -كاركنان دولتى و يا خصوصى كه معمولا تا ساعت دو بعد از ظهر طبق ضوابط كارى بايد كار كنند، آيا اول وقت مثلا ساعت دوازده ظهر مى‌توانند بدون اجازه از مديريت مربوطه، در محل كار نماز بخوانند؟ در صورت نهى چطور؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه در اول وقت كارى نداشته باشند نماز خواندن در اول وقت مانعى ندارد و چنانچه در شركت يا كارخانه خصوصى شرط شود كه كاركنان در اول وقت نمازشان را نخوانند و بعد از ساعت كار نماز بخوانند بايد به شرط عمل شود، و اللّه العالم.

سؤال٣١٣ -چه كنيم كه در نماز در فكر فرونرويم و حواسمان جمع باشد؟

جواب: بسمه تعالى -با التفات به معانى آيات و اذكارى كه در نماز مى‌خوانيد و نگاه كردن به محل سجده-و نگاه نكردن به آسمان-ان شاء اللّه حضور قلب پيدا مى‌شود، و اللّه العالم.

سؤال٣١۴ -اگر شوهر، همسر خود را نهى كند كه نماز را اول وقت بخواند و زن اول وقت نماز بخواند آيا از حيث حكم وضعى و تكليفى اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى -نهى شوهر از خواندن نماز در اول وقت اثرى ندارد و زن مى‌تواند نمازش را در اول وقت بخواند، و اللّه العالم.

سؤال٣١۵ -تكليف كسى كه چند سال در نماز خود به جاى حرفى، حرف ديگر مى‌گفته را بيان فرماييد.

جواب: بسمه تعالى -چنانچه غافل بوده و احتمال بطلان نماز را نمى‌داد نمازى كه به اين صورت خوانده صحيح است و اعاده ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣١۶ -اين حقير در سجدۀ نماز سرم روى مهر خوب آرام نمى‌گيرد مقدار كمى تكان مى‌خورد

و در حالى كه نماز را به فرادى بخوانم و زود از سجده بلند شوم احتمال دارد تكان نخورد تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى -آن مقدار كمى كه خودش تكان مى‌خورد ضررى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣١٧ -فردى چندين سال نماز خوانده و فعلا معلوم شده كه در اثر جهل به مسأله قرائت حمد و سورۀ نمازش صحيح نبوده. آيا بايد نمازها را قضا كند؟

جواب: بسمه تعالى -اگر اعتقاد به صحت نمازش داشته قضا ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣١٨ -شخصى بعضى از واجبات نماز را انجام نمى‌دهد (مانند رعايت طمأنينه)آيا واجب است به او تذكر دهيم؟

جواب: بسمه تعالى -اگر حكم شرعى را نمى‌داند بايد حكم شرعى را به او اعلام نمود، و اللّه العالم.

سؤال٣١٩ -آيا بسم اللّه جزء سوره است يا خير؟ يعنى در موقع قرائت سوره در نماز بايد بسم اللّه را به قصد همان سوره بخواند؟

جواب: بسمه تعالى -در موقع قرائت هر سوره-در نماز-بايد بسم اللّه را به قصد همان سوره خواند، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٠ -كسى كه در قرائت بعد از حمد تنها يكى از سوره‌هاى و الضحى يا فيل را بخواند از روى جهل يا فراموشى چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه از روى فراموشى يا به اعتقاد اينكه يكى از آنها براى نماز كافى است، يكى را خواند نمازش صحيح است و اعاده لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال٣٢١ -آيا ذكر سجود مى‌شود در ركوع گفت و همچنين بالعكس؟

جواب: بسمه تعالى -بعنوان مطلق ذكر مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٢ -آيا مى‌توانيم در ركوع و سجود به جاى ذكر واجب از صلوات بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و اهل بيت او عليهم السّلام استفاده كنيم؟

جواب: بسمه تعالى -در ركوع و سجود بايد ذكر گفته شود و صلوات بر پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله سلّم و اهل بيت طاهرين عليهم السّلام كفايت نمى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٣ -آيا مى‌توان نافلۀ مغرب را قبل از نماز مغرب يا بعد از نماز عشا بجاى آورد يا دو

ركعت آن را بعد از نماز مغرب و بقيه را بعد از نماز عشا قضا نمود؟ در اين صورت بايد نيت قضا نمود يا ادا؟ (اگر بين نماز مغرب و عشا وقتى براى خواندن نافلۀ نماز مغرب در نماز جماعت نباشد).

جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال، نافلۀ مغرب را بعد از نماز عشا بجا مى‌آورد، يا اينكه دو ركعت آن را بعد از نماز مغرب و بقيه را بعد از نماز عشا بجا آورد، و آنچه را بعد از نماز عشا بجا مى‌آورد قصد اداء و قضا نكند، به نيت انجام وظيفه انجام دهد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢۴ -با توجه به مسألۀ ٣١٨ رساله عمليه:

الف:اگر براى دائم البول استفاده كردن از كيسۀ بول عسر و حرج داشته باشد و نتواند از آن استفاده كند، حكم نماز و وضوى او چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى -هر اندازه مقدور است بايد از آلودگى بدن و لباس جلوگيرى كند، و اللّه العالم.

ب:اگر براى دائم البول استفاده كردن از كيسۀ بول عسر و حرج داشته باشد ولى بتواند قبل از هر نماز بدن يا لباس خود را تطهير نمايد لازم است بدن يا لباس خود را تطهير كند؟

جواب: بسمه تعالى -اگر بتواند لازم است تطهير كند، و اللّه العالم.

ج:اگر دائم البول به استفاده كردن از كيسۀ بول جاهل قاصر يا مقصّر باشد يا عالم به آن باشد ولى عمدا از آن استفاده نكند، حكم وضو و نماز او چيست؟

جواب: بسمه تعالى -اگر غافل باشد نمازش قضا ندارد، در غير اين صورت قضا دارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢۵ -اگر در امورى كه حقّ الناس شمرده مى‌شود خيلى شك كنى تكليف چيست؟ مثلا شك مى‌كنى كه آيا اين روزۀ استيجارى كه بر گردن من بود آيا گرفته‌ام يا نه؟ و شك بسيار زياد كنى و همين طور در اعمال ديگر به نحوى كه شايد هميشه متهم به وسواس باشد؟

جواب: بسمه تعالى -وسواسى نبايد به شكّ خود اعتنا كند و بايد بنا بر تمام بودن و صحت عمل بگذارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢۶ -اگر در اصل عمل عبادى (مثل اينكه وضو گرفته‌ام يا نه)بسيار شك كنى تكليف چيست؟

جواب: بسمه تعالى -جوابش از مسألۀ قبل واضح شد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٧ -آيا زمينهايى را كه دولت تحت تملك خود درمى‌آورد و آن را بدون رضايت مالك به فرد ديگرى واگذار مى‌كند و مالك در مقابل به علت نارضايتى پول را دريافت نمى‌كند، در اين صورت نمازگزارى كه در اين زمين واگذار شده نماز مى‌خواند، نمازش صحيح است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -بايد مالك را راضى كنيد وگرنه نماز خواندن نيز در آن مكان اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٨ -آيا انسان با لباسى كه منى انسان به آن خورده مى‌تواند نماز بخواند يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -چنانچه منى قبل از خشك شدن به لباس خورده يا اينكه به لباس تر خورده در اين صورت لباس نجس شده و نمى‌تواند با لباس نجس نماز بخواند، و اللّه العالم.

سؤال٣٢٩ -اگر كسى صلوات تشهد را نگفت حكم نمازش چيست؟

جواب: بسمه تعالى -گفتن صلوات در تشهد واجب است و اگر شخص از روى عمد آن را نگويد نمازش باطل است، و چنانچه غافل بوده و آن را در تشهد نگفته نمازش صحيح است، و اللّه العالم.

سؤال٣٣٠ -آيا در نماز ساتر بايد مباح باشد؟

جواب: بسمه تعالى -ساتر بايد مباح باشد و بنا بر احتياط غير ساتر نيز بايد مباح باشد، و اللّه العالم.

سؤال٣٣١ -مراد از تقيه در جواز اقتداء به ائمۀ جماعت حرمين و جواز سجده بر فرشهاى مسجدين كدام قسم از تقيه است؟ آيا شامل تقيۀ مداراتى هم مى‌شود؟ يا اختصاص به خوف ضرر بر نفس يا عرض يا مال دارد؟

جواب: بسمه تعالى -تقيۀ مداراتى است و جايز است، و تقيۀ خوف ضرر واجب است و در هر صورت اقتداء صورى است و بايد قرائت را و لو به صورت حديث نفس بخواند، و اگر در قسمتهايى از حرمين سنگ يا حصير باشد بايد در آنجا سجده كند، و اللّه العالم.

سؤال٣٣٢ -آيا نماز در روضۀ منورۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با سجدۀ روى فرش مسجد افضل است يا در بقيۀ جاهاى مسجد كه سجده بر «ما يصح السجود» ممكن است؟

جواب: بسمه تعالى -در روضۀ منوره افضل است، و اللّه العالم.

سؤال٣٣٣ -كسى قصد مى‌كند در صورت وقوع امرى كه احتمال آن را مى‌دهد روزه‌اش را افطار كند، آيا اين مضرّ به روزه است؟ و اگر قصد قطع نماز كند، حكم چگونه خواهد بود؟

جواب:بسمه تعالى -اگر امر محتمل الوقوع از امورى است كه روزه با آن واجب نيست مثل سفر و حيض، تا آن امر محقق نشده است قصد روزه دارد و روزه صحيح است؛ و اگر با آن امر روزه واجب است مثل آوردن غذا، در اين صورت روزه باطل است و در نماز با رجاء عدم وقوع امر محتمل نماز را مى‌خواند و نمازش صحيح است، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -