سؤال٣۴۶ -مراد از اينكه قرائت به عربى صحيح باشد چيست؟ آيا مجرد اينكه ملحون مادتا و اعرابا نباشد كافى است؟ هر چند تلفظ كلمات دقيقا مثل افراد عرب زبان نباشد؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه كلمات و حروف به صورت صحيح ادا شود بطورى كه پيش اهل زبان عربى صحيح حساب شود كفايت مىكند هرچند به لهجۀ عربى نباشد، و اللّه العالم.
سؤال٣۴٧ -قضاى نماز صبح را اگر بخواهيم ظهر بجا آوريم آيا بايد بلند بخوانيم يا آهسته؟
جواب: بسمه تعالى -قضاى نماز صبح و مغرب و عشا هر وقت خوانده شود بايد بلند بجا آورده شود، و اللّه العالم.
سؤال٣۴٨ -اگر انسان كلمه يا كلماتى در نماز اعم از واجب يا مستحب را سهوا خوانده و بعدا متوجه اشتباه شده است نمازهايى كه خوانده چه حكمى دارد؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه به اعتقاد اينكه صحيح است خوانده و بعد متوجه شده نمازهايى كه به اين صورت خوانده صحيح است و اعاده ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٣۴٩ -چنانچه تصميم بگيرد پس از حمد يك سورۀ مشخص (سورۀ اخلاص)را فقط بخواند آيا بازهم لازم است كه قبل از قرائت سوره، آن سورۀ مشخص (اخلاص)را قصد نمايد؟
جواب: بسمه تعالى -اگر در وقت قرائت سوره، قصد ارتكازى همان سوره را داشته باشد كافى است، و اللّه العالم.
سؤال٣۵٠ -آيا در اقامۀ نماز رعايت قواعد تجويدى مثل احكام مدّ، استعلاء، ادغام و. . . لازم است و اگر كسى رعايت نكند آيا نمازش باطل است؟
جواب: بسمه تعالى -بايد حروف و كلمات به صورت صحيح اداء شود و رعايت قواعدى كه علماء تجويد ذكر كردهاند لازم نيست، و اللّه العالم.
سؤال٣۵١ -فقهاء مىفرمايند نبايد در خواندن حمد و سوره و تسبيحات اربعه در نمازهاى ظهر و عصر جوهر صدا معلوم باشد، منظور از جوهر صدا چيست؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه قرائت محقق بشود و عرفا بگويند صدا ندارد در اين صورت جوهرۀ صدا نيست، و اللّه العالم.
سؤال٣۵٢ -آيا استعاذهاى كه قبل از حمد مستحب است، در نماز ظهر و عصر با صداى بلند خوانده مىشود يا آهسته؟
جواب: بسمه تعالى -بلند خواندن استعاذه مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٣۵٣ -موقع قرائت قرآن مىشود اقامۀ نماز كرد اعم از واجب يا مستحب؟ اگر از نوار پخش شود هم اين حكم را دارد يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -خواندن نماز در فرض مزبور مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٣۵۴ -در حالت حيض و جنابت گفته شده است كه قرآن خواندن كراهت دارد. منظور اين
است كه اصلا نخوانيم يا اينكه ثواب كمترى نسبت به حالت عادى دارد؟ و خلاصه فردى كه در اين حالات است قرآن نخواند بهتر است يا بخواند (از سورههاى غير سجدهدار)؟
جواب: بسمه تعالى -مقصود اين است كه ثواب آن نسبت به غير حالت حيض و جنابت كمتر است، و اللّه العالم.
سؤال٣۵۵ -آيا صحت دارد كه مىگويند خواندن سورۀ يوسف براى جوانان (مذكر)مكروه است؟
جواب: بسمه تعالى -تعليم سورۀ مباركۀ يوسف به زنهايى كه درك كنند معانى آيات را كراهت دارد، و اللّه العالم.
سؤال٣۵۶ -آيا به ديوار تكيه زدن در حال تلاوت قرآن نمودن مكروه است؟
جواب: بسمه تعالى -كراهت ندارد، و اللّه العالم.
سؤال٣۵٧ -بعضى از سورههاى قرآن كه در فضيلت آنها مىباشد كه اگر در مدت يك سال خوانده شود به فلان ثواب مىرسد، آيا خانمى كه در بين هر ماه به مدت هفت يا ده روز عادت ماهانه است مىتواند بازهم اين سوره را بخواند؟
جواب: بسمه تعالى -حائض بجز آياتى كه سجدۀ واجب دارد مىتواند ساير آيات قرآن را بخواند، و اللّه العالم