انهار
انهار
مطالب خواندنی

آغاز هفته دولت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
هفته اول شهريور ماه هر سال؛ يعنى، فاصله شروع ماه شهريور تا سالروز شهادت دو تن ازدولت مردان دلسوز و ايثارگر، شهيدان ‏رجايى وباهنر به ‏عنوان هفته ‏دولت نامگذارى‏ شده ‏است علت اينكه هفته دولت در سالگرد شهادت دو تن از شريف ‏ترين فرزندان اين ملت؛ شهيد رجايى و شهيد باهنر قرار داده شده است، اين است‏كه اين دولت نخستين دولت مكتبى بود كه پس از حاكميت ليبرالها بر كشور، عهده ‏دار اداره آن گرديد و در آن دوره بحرانى، نهايت تلاش‏ خويش را به طور صادقانه در خدمت به آرمانهاى مقدس انقلاب به كاربرد، تا بتواند ضربات ناجوانمردانه‏ اى را كه توسط آنان بر انقلاب واردشده بود جبران نمايد از همه مهمتر، تعهد آن دولت‏مردان نسبت به مكتب و خط پوياى امام بود تا آنجا كه جان خويش را بر سر آن نهادند و از اين رو خون سرخ شان براى هميشه، پشتوانه اين انقلاب و الگوى همه دولتمردان پس از آنان گرديد يكى از ويژگي هاى دولت، در همه جا، اقتدار است منتها فرق دولتها در ريشه‏ هاى اين اقتدار قرار دارد دولتهاى آمريكا و شوروى و غيره، ريشه‏ اقتدار خود را از سازمانهاى جاسوسى، سلاحهاى پيشرفته اتمى و غيره مى‏گيرند؛ ولى در نظام جمهورى اسلامى ايران، دولت مجموعه‏ اى‏ متشكل و هماهنگ و نشأت گرفته از اراده ملت است كه به قصد تحقق بخشيدن احكام الهى اسلام، در جهت خدمت به آحاد مردم، كمر بسته‏ است؛ چرا كه حكومت از ديدگاه اسلام، برخاسته از موضع طبقاتى و سلطه‏ گرى فردى يا گروهى نيست، بلكه تبلور آرمان سياسى ملت ى‏هم‏ كيش و هم‏فكر است كه در روند تحول فكرى و عقيدتى، راه خود را به سوى هدف نهايى؛ يعنى، حركت به سوى اللَّه مى‏ گشايد از اين رو، در نظام اسلامى، موقعيت و مقام دولت، وسيله‏ اى براى تفاخر و غرور و قدرت‏ نمايى نيست، بلكه اهرمى است براى رشد و اعتلاى‏ فرهنگى، سياسى، اقتصادى و راهگشاى ايجاد جامعه اسلامى و مآلاً، نيل به سعادت و آسايش واقعى و دست‏يابى به ارزشهاى والا و جهان شمول اسلامى بنابر اين، معيار ما در ارزيابى كيفى دولتها صرفاً نه فقط بر مبناى تأمين هر چه بيشتر رفاه اقتصادى و يا رشد و گسترش تكنولوژى و يا بسط و توسعه روابط سياسى قرار داده شده، بلكه تعقيب و تحصيل مجموعه مسائل و موضوعات ياد شده در پرتو تعاليم حيات‏ بخش اسلام و گام‏ نهادن در مسير عزت، شرافت، كرامت انسانى و درك منزلت واقعى انسان، به عنوان جانشين و خليفه خدا در زمين، سنگ محك و وسيله‏ آزمون دولت و دولتمردان است ولى از اين نكته نيز غافل نمانيم كه معيار و ملاك فرهنگ حاكم بر جهان، در معرفى دولتها، عمدتاً بر محور فعاليتهاى قتصادى و رفاهى مى‏ چرخد فرهنگ حاكم بر جهان، چون با عينك رفاهى كه بر چشم دارد، به سراغ دولتها مى‏رود، طبعاً از پشت همان شيشه و قهراً با ديدى يك بعدى، چهره و بدنه دولتها را مورد نقد و در معرض ديد و تماشاى جهانيان قرار مى‏دهدبر اين اساس، معرفى و بازگويى كارهاى انجام شده توسط دولت و در معرض ديد و افكار عموم قرار دادن آن، نه به عنوان يك هدف، كه به مثابه‏ وسيله‏ اى در جهت تنوير افكار عمومى از خدمات دولت و نيز خنثى‏ سازى حركت و توطئه‏ هاى موذيانه عوامل پيدا و پنهان استكبار جهانى در مشوّه و مخدوش نمودن چهره دولت، امرى ضرورى و اجتناب ‏ناپذير است به فرموده رهبر انقلاب حضرت آيةاللَّه خامنه‏ اى - مدظله‏ العالى - مسؤولان كشور، امروز از حمايت ملت فداكار خود به عنوان يك سرمايه‏ عظيم برخوردارند و اين چيزى است كه در هيچ نقطه‏ اى از دنيا وجود ندارد و از طرف ديگر، اين مردم شايسته خدمتگزارى هستند و اگر مسؤولان ما بتوانند خدمات خود را به اثبات برسانند، افتخار بزرگى را به دست آورده‏ اند ضمن تبريك اين موفقيتها به رياست محترم جمهورى و هيأت دولت و آرزوى موفقيت روزافزون براى آنها، اميدواريم مردم شهيدپرور ما باحمايت گسترده و همكارى با دولت محبوب خويش، مسؤولان را در ارائه خدمات بهتر و پيروزى‏ هاى چشم‏گيرتر يارى رسانند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -