انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز قضا

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 294- نماز عشا را عمداً يا نسياناً نخوانده خوابيد، يا خوابيد و تصميم داشت بعد از ساعتي برخيزد تا صبح بيدار نشد وظيفهء فردا چيست؟

جواب:  وظيفه شخص مذكور قضاي نماز عشا است و احتياط مستحب اين است كه آن روز را روزه بگيرد. واللََّه العالم.

سؤال 295- كسي كه نمي‌دانسته - يعني جاهل مقصر بوده - كه علامت بلوغ منحصر به سن 15 و 9 سال در پسر و دختر نيست، و بعداً فهميد، آيا عباداتي را كه ترك كرده، قضا و كفاره دارد يا خير؟

جواب:  آن مقداري كه يقين دارد به جهت علامات بلوغ، پيش از اكمال سن، بالغ شده، فقط قضا واجب است در مفروض سؤال، و كفاره واجب نيست.

سؤال 296- زيدي (كه جاهل مقصر بوده) سالهاي زياد، غسل را بر خلاف معهود يعني اول سمت راست و بعد سر و گردن و در آخر سمت چپ را مي‌شسته، بفرمائيد نماز و روزه‌هاي چند سال او باطل است يا نه و بر فرض بطلان آيا كفاره روزه بر او واجب است يا خير؟

جواب:  نماز و روزه را بايد قضا كند ولي كفاره واجب نيست. واللََّه العالم.

سؤال 297- زيدي در زير جامه خود مني ديد و غسل جنابت كرده نماز خواند، بعداً معلوم شد كه اين لباس مال كسي ديگر بوده كه پوشيده است، و به عبارت اخري يقين به عدم جنابت نمود، بفرمائيد نمازي را كه با آن غسل خوانده چه صورت دارد؟

جواب:  نمازي كه به همان غسل اكتفا نموده و بجا آورده است بايد اعاده و يا قضا شود.

سؤال 298- شخصي سالها روي ندانستن مسئله پيش از وقت نماز براي نماز وضو مي‌گرفته، حال كه مسئله را فهميده نمازهاي گذشته چگونه است، قضا دارد يا خير؟

جواب:  قضا ندارد. واللََّه العالم.

سؤال 299- اگر طبيب، شخصي مريض را بيهوش كند به جهت جراحي مثلاً و مدتي طول بكشد چون اين بيهوشي تا اندازه‌اي به اختيار مريض و با اطلاع و رضايت او انجام شده، آيا نمازهايي كه در مدت بيهوشي از بين رفته قضاي آن بر مريض واجب است يا خير؟

جواب:  قضاي آن مبني بر احتياط است. واللََّه العالم.

سؤال 300- اگر بچه شيعه‌اي در نتيجه عدم توجه به مسائل دينش و نرفتن براي فرا گرفتن احكام از اهل آن، اخذ نمود به مذاهب اهل سنت و بعد از سالياني كه به وسيله جوانان مؤمن از شيعه ارشاد شد به حق، تا آنكه رجوع نمود به مذهب جعفري آيا واجب است بر او قضا نمودن نمازهايي كه خوانده بر غير مذهب جعفري؟

جواب:  اگر نمازهايي كه خوانده وضوي آن بر طبق مذهب اهل سنت بوده كما اينكه ظاهر فرض سؤال است پس بايد قضا نمايد تمام آن نمازها را.

س 301- اگر بوده باشد بر شخصي قضا چندين سال نماز پنجگانه و اين شخص چاق است در جسمش، به طوري كه قدرت ندارد بر اداي تمام نمازها ايستاده از جهت سنگيني و خستگي، و اگر بخواهد تمامش را ايستاده بخواند كمتر مي‌تواند قضا كند تا اينكه نشسته بخواند و مي‌خواهد هر چه سريعتر از قضاي نمازها خلاص شود چون انسان خبر از مرگش ندارد آيا جايز است براي او اينكه قضاي نمازها را احياناً نشسته و احياناً ايستاده بخواند تا سريعتر خلاص شود از اين دين واجب.

جواب:  واجب است بر او اتيان نماز قضاي ايستاده به مقداري كه امكان او است و كافي نيست نشسته خواندن.

سؤال 302- اگر بر مكلفي قضاي يك سال نماز و روزه بوده باشد، چگونه حساب كند عدد ايام ماههاي سال را آيا تمام آن را سي روز يا بيست و نه روز حساب كند؟

جواب:  نه اين و نه آن، براي اينكه حساب كردن ماههاي تمام سال سي روز غير محتمل است، و همچنين نسبت به بيست و نه روز، پس بايد ماههاي سال را بعضي را سي روز و بعضي را بيست و نه روز، پس اخذ كند به قدر متيقن از آن.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -