انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه مسجد

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  106 - ساختن حوضخانه در زير جاده براى مسجدى كه حوضخانه ندارد (با رعايت سفت كارى جاده بطورى كه به عابرين ضرر نرسد) جائز است يا نه؟.

جواب: اگر مضر به عابرين نباشد اشكال ندارد.

سؤال  107 - در مواليد حضرات ائمه صلوات الله عليهم اجمعين در مسجد، مجلس گرفته اشعار مىخوانند و موقع خواندن اشعار، كف مىزنند، كف زدن در مسجد چه صورت دارد؟.

جواب: به نظر اينجانب، خالى از اشكال نيست ممكن است جزء لهويات، محسوب شود.

سؤال  108 - آيا كمك مسلمانى را كه به نماز و روزه و احكام ديگر پابند نيست براى ساختن مسجد و حمام مىتوان پذيرفت يا نه؟.

جواب: مانعى ندارد.

سؤال  109 - دهى كه مردم آن، مسيحى بوده‌اند و فعلا متوارى شده‌اند و مسلمانان بجاى آنها ساكن و متصرف شده‌اند كليسائى دارد آيا مىتوان اين كليسا را كه بدست مسيحى ساخته شده و يقين به نجس بودن مكان آن دارند مسجد نمود؟.

جواب: جائز است كليسا را مسجد نمود و با احتمال آن كه بناء و عمله، مسلم بوده‌اند و نجس نشده اشكال ندارد، و با فرض علم به نجاست، در صورت تمكن، ظاهر آن را تطهير كنند كافى است.

سؤال  110 - نجس كردن حسينيه اشكال دارد يا نه و اگر نجس شد فورى بايد تطهير كرد يا نه؟.

جواب: حسينيه، حكم مسجد را ندارد كه اگر نجس شد تطهيرش واجب باشد. ولى نجس كردن آن بطور عمد اگر بر خلاف مقررات وقف باشد جائز نيست.

سؤال  111 - در پشت مسجد جامع يزد، زمينى بائر افتاده و مالك آن مجهول است ولى از قديم، شهرت تامه داشته كه متعلق به مسجد جامع است آيا اجازه مىفرمائيد در آن زمين كتابخانه عمومى بسازند؟.

جواب: اگر محتمل است مالك داشته باشد احتياطا بابت مظالم به فقيرى بدهند و او براى كتابخانه، واگذار نمايد بعد مجازند براى مسجد كتابخانه بسازند.

سؤال  112 - آيا دار السياده و دار الحفاظ كه متصل به حرم حضرت امام رضا عليه السلام است حكم حرم و مسجد را دارد يا نه؟ و جنب و حائض مىتوانند داخل آنها بشوند يا نه؟.

جواب: اگر مسجد نباشد حكم حرم را ندارد.

سؤال  113 - زمينى است موقوفه براى مسجد معينى كه در حدود، دويست هزار تومان ارزش دارد، چون در وسط آبادى قرار گرفته، مزبله اى است براى محل و اهالى روستا، و مسجد مزبور هيچ گونه احتياجى ندارد. و جهت آب لوله كشى، اهالى در مضيقه قرار گرفته‌اند، اجازه مىفرمائيد، زمين مذكور را فروخته و براى مخارج آب لوله كشى استفاده نمايند؟.

جواب: فروش موقوفه مسجد جائز نيست، ولى اجاره دادن آن به مال الاجاره عادلانه و صرف آن همه ساله در همان مسجد مانعى ندارد.

سؤال  114 - در اثر توسعه مسجد، توالت سابق آن در حياط مسجد واقع گرديده كه فعلا معدوم و زمين آن موزائيك كارى و تميز شده بعضى از مؤمنين در نماز خواندن روى چنين زمينى كه سابقا جاى توالت بوده احتياط مىكنند متمنى است حكم آن را بيان فرمائيد.

جواب: در فرض سؤال كه زمين مزبور براى انتفاع در جهت مخصوص بوده آن را جزء صحن مسجد قرار دادن كه منافى با آن جهت است جائز نبوده و حكم مسجد را ندارد و لكن نماز خواندن در آن مكان مانع ندارد. والله العالم.

سؤال  115 - چند سال قبل كليميان خرم آباد به اسرائيل مهاجرت نمودند. فعلا فقط دو خانوار از آنها باقى است و كنيسه‌اى از كليميان باقى مانده كه به علت عدم استفاده، بواسطه نبودن يهودىها تدريجا، مخروبه گرديده و اكنون محل تجمع معتادين شده است تكليف چيست؟.

جواب: معابد مذكوره، در حكم مساجد مسلمين است، مؤمنين آنجا را مسجد قرار دهند و احكام مسجد بر آنجا جارى مىشود.

سؤال  116 - اگر شخص جنب، براى شغلى، مانند بنائى و نقاشى، داخل مسجد شود، اجرتى كه مىگيرد چه صورت دارد؟.

جواب: نظر به اين كه توقف جنب در مسجد حرام است، نقاشى يا بنائى جنب، در مسجد كه مستلزم توقف است نيز حرام و بنابر اين مزد او نيز حرام است به دليل اين كه (ان الله اذا حرم شيئا حرم ثمنه) و همچنين استيجار جنب براى بنائى يا نقاشى مسجد باطل است.

سؤال  117 - آيا در بناء مسجدهاى سنيها، مىتوانيم كمك بكنيم يا خير؟.

جواب: بلى در بناء مسجد مىتوانيد كمك كنيد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -