انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: برای معالجه طبیب گفته مشروب دوای درد است آیا جایز است شرب خمر؟

جواب: مداوای به حرام در غیر مورد ضرورت یاد شده محل اشکال است.

سؤال: تغییر جنسیت با عمل جراحی جایز است به این صورت که مرد واقعی با عمل جراحی زن گردد و بالعکس؟

جواب: در غیر صورت کشف واقع با عمل جراحی تغییر جنسیت واقعا محل اشکال است.

سؤال: در مورد اجساد و استخوانهای جدا شده از آنها که در دانشگاه مورد تشریح قرار می گیرد این سوالها مطرح است:

الف) دست زدن به استخوانهای جدا شده از مرده در صورتی که بدانیم مربوط به فرد مسلمان نیست یا ندانیم که استخوان ها از فرد مسلمان است یا غیر مسلمان موجب غسل مس میت می شود یا نه؟

جواب: دست زدن به استخوان جدا شده از میت چه مسلم باشد و چه کافر بنابراحتیاط موجب غسل است مگر در صورتی که مسلم را غسل میت داده باشند.

ب) تماس دست با جسد میت در حین تشریح به طور اتفاقی یا عمدی غسل دارد یا نه؟

جواب: تماس بدن انسان با بدن مرده که غسل داده نشده هر چند به طور اتفاق و از روی غفلت باشد موجب غسل است.

ج) اگر جسد مربوط به مسلمان باشد و ندانیم غسل مین داده شده یا نه غسل مس میت در صورت تماس واجب است یا نه؟

جواب: اگر جسد مسلمان باشد و یقین نداریم که غسل داده شده یا نه محکوم است به عدم غسل و غسل مس میت واجب است.

سؤال: در مورد اساتید و افرادی که به طور مدام با این اجساد و استخوانها سر و کار دارند آیا حکم یکسان است یا تفاوت استثنایی وجود دارد؟

جواب: در حکم مس میت و وجوب غسل استثنایی وجود ندارد و تکرار مس موجب تکرار غسل نمی شود و یک بار غسل برای همه کافی است.

سؤال: آیا تغییر جنس مرد به زن و بالعکس به وسیله جراحی جایز است و از نظر وظایف شرعیه و احکام مختصه به رجال و نساء وظیفه چیست؟

جواب: اگر عمل جراحی واقع مقدر را کشف می کند مانعی ندارد و ترتیب آثار و احکام شرعیه مختصه به رجال و نساء تابع جنس واقعی است پس اگر علم دارد که در واقع مرد است احکام مرد را دارد و بالعکس هر چند عمل جراحی نشده باشد.

سؤال: زنی که عقیم است و بچه دار نمی شود تخمکی را از زنی دیگر به او تزریق می کنند آیا تکلیفا جایز است و بچه ملحق به کیست؟

جواب: اگر نطفه تزریق شده جز خارجی محسوب شود محل اشکال ست و همچنین الحاق ولد.

سؤال: خانمی بچه دار نمی شود و تنها راه انتقال تخمدان از خانم دیگری است آیا این عمل جایز است و پس از این عمل آیا بچه متعلق به اولی است؟

جواب: انتقال تخمدان زن دیگر به عمل جراحی محل  اشکال است و اما بچه، اگر پس از عمل جراحی، تخمدان جزء بدن زن دوم محسوب شود ملحق به اوست.

سؤال: مردی دارای دو زن  می باشد نطفه مرد را پس از استقرار در رحم ن اولی در رحم زن دومی که عقیم است قرار می دهند آیا بچه ملحق به زن دومی است یا اولی با فرض اینکه الحاق ولد به مرد مسلم است؟

جواب: مسأله محل اشکال است و احوط رعایت علم اجمالی است به ملاحظه امومت دو زن.

سؤال: هر گاه کتر تشخیص دهد که حمل براب مادر زیان دارد و اگر در شکم بماند یا هر دو می میرند یا یکی از آندو آیا جایز است سقط جنین؟

جواب: قتل نفس محترمه جایز نیست و تقیه در قتل جریان  ندارد و این مساله با حفظ نفس فرق دارد بله اگر قبل از ولوج روح باشد و اطمینان از گفته دکتر حاصل شود به اینکه در صورت بقاء حمل می میرد جایز است.

سؤال: آیا جایز است شخص لوله های رحم را ببندد هر گاه دکتر تشخیص دهد حمل برای او ضرر دارد و از انعقاد حمل جلوگیری کند؟

جواب: اگر موقت باشد جایز است.

سؤال: مردی دارای دو زن است یکی عقیم است و یکی دارای بچه آیا می تواند نطفه خود را پس از ترکب با نطفه زن در رحم زن عقیم قرار دهد و بچه منتسب به زن دوم می شود یا نه؟

جواب: ممکن است گفته شود جزء اخیر علت تامه درباره زوجه ثانی عقیم محقق شده و مابقی معدّبوده یعنی نطفه زن اولی معد بوده برای دوم پس اولاد ملحق به دومی است لکن مراعات احتیاط به رعایت علم اجمالی ترک نشود و اجرای حکم امومت هر دو، از باب علم اجمالی ترک نشود و انتساب به پدر مسلم است و اصل این عمل جایز است.

سؤال: آیا شخص می تواند یک کلیه خود را که سالم است به بیمار کلیوی که دو کلیه او از کار افتاده و در معرض خطر مرگ قرار دارد بدهد که به او پیوند شود و در فرض جواز می تواند در مقابل آن پول بگیرد؟

جواب: در فرض سوال که قطع یک کلیه موجب ضرر و نقص عضو ولو داخلی است محل اشکال است.

سؤال: آیا بستن لوله های رحم زنان برای جلوگیری از بچه دار شدن به منظور کنترل جمعیت جایز است یا نه؟ و مراد از ضرورت و حرج و ضرر، ضرورت شخصی ملاحظه می شود یا نوعی؟

جواب: اگر بستن لوله های رحم احبال و قوه توالد را از بین ببرد جایز نیست و اما اگر ایجاد مانع کند با حفظ قوه توالد و هر وقت بخواهد مانع را بردار بتواند یعنی به طور موقت باشد مانعی ندارد و همچنین اگر حمل برای زن موجب خطر نفس یا حرج شدید باشد بستن لوله های رحم مانعی ندارد به شرط آنکه راه دیگری نباشد.

سؤال: کودک غیر ممیزی مرده است آیا می توان از اعضای بدن او برای نجات انسان زنده ای استفاده کرد؟ آیا ولی او می تواند بابت عضو صغیر پولی بگیرد؟

جواب: محل اشکال است.

سؤال: هر گاه به تشخیص پزشک متخصص حمل برای مادر خطر داشته باشد یعنی حفظ هر دو ممکن نباشد و به ناچار باید یکی از ان دو از بین برود آیا جایز است آیا بین ولوج روح و قبل از ولوج روح فرق است؟

جواب: بعد از ولوج روح جایز نیست و قبل از آن محل اشکال است.

سؤال: زنی آبستن است و خونریزی دارد اگر با جراحی جلوی خون را نگیرد بچه تلف می شود آیا واجب است عمل جراحی پس از ولوج روح و آیا با قبل از ولوج فرق می کند؟

جواب: در صورت ولوج روح واجب است معالجه با امکان، و در صورت عدم ولوج روح احوط است.

سؤال: شخصی با عمل جراحی خود را عقیم کرده و حال متوجه شده که این عمل حرام و نقص عضو و اضرار به نفس و حرام است آیا واجب است دوبار خود را معالجه کند تا در صورت امکان به حالت اول درآید؟

جواب: با فرض امکان احوط معالجه است چون بقا ضرر هم حرام است اضرار به نفس حرام است حدوثا و بقاءاً.

سؤال: تخمک زن نامحرمی را می گیرند و در رحم زن شوهر دارد می گذارند این زن خود دارای نطقه است و حمل بر می دارد ولی برای تقویت رحم و عدم سقوط جنین احتیاج به تخمک زن دیگر دارد آیا این عمل جایز است؟

جواب: محل اشکال است.

سؤال: خانمی بچه دارد نمی شود و تنها راه انتقال تخمدان از خانم دیگری است آیا این عمل جایز است و پس از عمل آیا بچه ملحق به دومی است؟

جواب: انتقال تخمدان به زن دیگری به عمل جراحی محل اشکال است و اما بچه اگر پس از عمل جراحی تخمدان جزء بدن دومی محسوب شود ملحق به اوست.

سؤال: شخصی فرزندی دارد که مبتلا به بیماری است هر ماه یک بار باید خون او را عوض  کنند و بدون این عمل می میرد آیا دادن خون و تحمل این مخارج بر عهده پدر است یا عموم مسلمین با آن برابرند و از باب واجب کفایی بر همه لازم است ؟

جواب: هزینه های غیر متعارف جزء موؤنه نیست.

سؤال: تخمک زنی که ضعیف است از رحم بیرون آورده در مجاورت تخمک زنی دیگر قرار می دهند و تقویت شده در رحم اولی قرار می دهند بدون آنکه ترکیب شود آیا این عمل جایز است؟

جواب: محل اشکال است مگر در صورتی که در مجاورت تخمک همسر دوم مرد قرار گیرد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -