انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم گفتگو و رابطه با نامحرم (مرجع تقلید آیةالله صافی گلپایگانی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام. نزدیک یک سالی هست که در دنیای مجازی با دختری، هر چند گذرا و کوتاه، هم کلام هستم. بعد از این فاصله ی زمانی علاقه ای در من ایجاد شده و میخواهم رابطمان برای آشنایی بیشتر شود.ولی نمیدانم در آخر منجر به ازدواج خواهد شد یا نه .ولی چون به این دختر علاقمند شدم . میخواهم همچنان این روابط را ادامه دهم. ولی از نظر این دختر خانم . حتی این رابطه مجازی به این صورت فعلی که داریم . مشکل شرعی دارد. سوالم این است که . آیا میتوانیم این رابطه را ادامه دهیم یا باید قطع رابطه کنیم؟ آیا این رابطه از نظر شرعی اشکالی دارد؟ نکته : اینکه من و این خانم به مسائل اعتقادی و اخلاقی پایبندیه زیادی داریم. واقعا ممنون میشم اگه جوابگو باشید. درپناه حق . موفق باشید ...
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مدظله)
 
جواب: سلام علیکم؛ عقل و ایمان این دختر که به اشکال شرعی در این ارتباط اشاره کرده قابل تحسین هست و البته به ایشان هم این اشکال وارد هست که چرا با این زکاوت و هوشیاری به چنین رابطه ای تن داده است و خود را در معرض نامحرم قرار داده است!!!
کسانی که به مسائل اعتقادی و اخلاقی پای بند هستند باید بدانند که رابطه با نامحرم شرعاً جایز نیست و قطع رابطه و گناه واجب هست. یاحقّ.
سوال از پاسخی که دادید ممنونم. با این پاسخی که شما دادید .یعنی هر نوع صبحتی که به نظر غیر ضروری باشد .حتی در دنیای مجازی .اشکال شرعی دارد؟ یعنی اگر این ارتباط صرفا گذرا باشد و هیچ احساس و علاقه ای هم در بین نباشد .و فقط برای پر کردن اوقات بیکاری باشد . باز هم اشکال دارد؟؟
از زحمات بی دریغتان نهایت سپاس رو داریم ...
جواب: البته قبول داریم که واقعا هر کس به هم دم برای پر کردن اوقات و درد دل و گذران زندگی و تخلیه روحی نیاز دارد ولی باید هم جنس پیدا کند نه جنس مخالف! زیرا کسی که دختر یا خواهر کسی را برای این منظورها انتخاب کند، حتمٱ اجازه نمی دهد کسی دختر یا خواهرش را به این منظورها انتخاب کند.
سوال اینکه میفرمایید. نباید دختر یا خواهر دیگری رو برای صبحت انتخاب کرد درست است. ولی خود این خانم هم قبول میکنند که در بسیاری از مواقه خودشان به بنده پیام میدادند و صحبت میکردیم. من هیچوقت با نیت بد با این خانم رابطه و حرف زدن رو ادامه ندادم. به نظر شما اگر این تخلیه ی روحی صرفا با جنس مخالف ارضا شود مشکلی دارد؟ یعنی ما تمام چارچوب های اخلاقی و شرعی را رعایت میکنیم . و فقط در ساعات کوتاهی از روز فقط در دنیای مجازی هم کلام هستیم. اگر این حرف زدن ها فقط جنبه ی گزران اوقات و تخلیه ی روحی با جنس مخالف باشد . اشکال دارد؟ سوالاتم زیاد شد و باعث زحمت شما . باز هم از راهنمایی هایتان تشکر صمیمانه دارم ...
جواب: پسرم؛ این اسلام هست که از گفتگو با نامحرم مؤمنین را پرهیز میدهد و به آنان در آلوده شدن به گفتگو با نامحرم اخطار میدهد. آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه ‌السلام) می فرماید: اختلاط و گفتگو با نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می‌سازد. و آقا امام باقر (علیه‌السلام) می فرماید: سخن گفتن با نامحرم، از دام‌های شیطان است. و آقا امام صادق (علیه السلام) میفرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمان داده بود که زن با نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید. پس میبینید که دین ارتباط با نامحرم را صلاح نمیداند و قطعاً و حتماً ارتباط با نامحرم موجب انحراف دل و اولین گام شیطان برای منزوی شدن از دین و ایمان و تقوی هست. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -