انهار
انهار
مطالب خواندنی

معارف قرآنی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – عدم نزول قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها)

سؤال:آیا در مورد نزول قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایتی داریم؟ با توجه به این که یک روحانی در تهران در مراسم شب قدر چنین القا می نمود که قرآن بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) نازل شده است. خواهشمند است در صورت عدم صحت این مساله، هشداری جدی به طلاب و روحانیون دهید تا دشمنان از این سخنان اشتباه علیه اعتقادات شیعه سوء استفاده ننمایند؟

جواب:قرآن کریم فقط بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است.

٢ – اعجاز معانی قرآن

سؤال:با توجه به اعجاز در لفظ قرآن آیا معنی قرآن هم می تواند معجزه باشد؟ (با توجه به این که هر فرد می تواند معنی زیباتری از قبل بیاورد).

جواب:اعجاز قرآن یک مجموعه توأم با یکدیگر است و هیچ کس نمی تواند مثل چنین مجموعه ای را ارائه کند به دلیل اینکه تاکنون دشمنان تلاش بسیار کرده اند و موفق نشده اند.

٣ – مقدم بودن قرآن بر اهل بیت(علیهم السلام)

سؤال:درباره اهمیت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) احادیث بسیار زیادی را مطالعه کرده ایم اما این سوال برای ما پیش آمده که قرآن مقدم تر است یا اهل بیت؟

جواب:قرآن ثقل اکبر است و اهل بیت (علیهم السلام) مفسران قرآن هستند و ثقل اکبر مقدم بر ثقل اصغر است.

٤ – علت عدم تصریح به نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن

سؤال:چرا اسم اپمه اطهار(علیهم السلام) مستقیما در قرآن نیامده است تا خیال شیعه و سنی را راحت کند؟

جواب:در آیات متعددی از قرآن با ذکر اوصاف و صفات به حضرات معصومین (علیهم السلام) اشاره شده و ما شرح آن را در کتاب آیات ولایت در قرآن نوشته ایم و شاید علت عدم تصریح به نام آن بزرگواران این بود که در صورت تصریح ممکن بود از سوی مخالفان تغییراتی در قرآن ایجاد شود و قرآن دچار تحریف گردد

٥ – شامل شدن احکام قرآن برای هر دو جنس و عدم تأثیر تذکیر ضمیر

سؤال:چرا در قرآن در بعضی جاها احکام مردان و زنان به طور مجزا با ضمایر مشخص آمده اما در بعضی جاها حکم کلی به صورت مذکر آمده؟ چه دلیلی وجود دارد که در جاهایی که ضمیر مذکر آمده مخاطب حتما همه افراد است؟

جواب:قرائن فراوانی در آیات قرآن و روایات اسلامی است که احکام برای هر دو جنس است هر چند به صورت مذکر ذکر شده باشد.

٦ – فرق حدیث قدسی با آیات قرآن

سؤال:حدیث قدسی یعنی چه؟و چه فرقی با قرآن دارد؟

جواب:حدیث قدسی بخشهایی از وحی الهی است که به عنوان فصاحت و بلاغت و اعجاز مانند قرآن نازل نشده.

٧ – الزام یادگیری قرآن توسط پدر

سؤال:آیا پدر مى تواند یادگرفتن قرآن را بر فرزند واجب نماید و اگر بگوید: من راضى نیستم که در این مسأله کوتاهى نمایى، وظیفه فرزند چیست؟

جواب:اگر سرپیچى فرزند موجب اذیّت و آزار پدر مى گردد، باید از او اطاعت کند.

٨ – تغییر در آیه شریفه قرآن به عنوان دعا

سؤال:بعضی افراد آیه شریفه «انی وجهت وجهی للذی فطر السموات والارض حنیفا و ما انا من المشرکین» را بعنوان دعا چنین قرائت می کنند: «انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض عالم الغیب و الشهاده حنیفا و ما انا من المشرکین»

آیا تغییر در آیه شریفه قرآن بعنوان دعا جایز می باشد؟

جواب:هرگاه به قصد دعا گفته شود مانعی ندارد.

٩ – متأثر بودن قرآن از آداب و رسوم اعراب

سؤال:چرا خداوند در قرآن کریم متاثر از آداب و رسوم اعراب سخن گفته است؟ از مثال هایی که ذکر می کند گرفته؛ مثل خلقت شتر، تا احکامی که وضع می کند؛ مثل ماه های حرام. البته مثال فراوان است. و مثلا اگر حرمت ماه های حرام را به عنوان یک سنت خوب می پذیرد چرا سنت های خوب دیگر اقوام را به عنوان یک حکم کلی برای تمام مردم ذکر نمی کند؟ مثلا اگر صله رحم را در عید نوروز واجب می نمود چه اشکالی داشت؟ به طور کلی سوال من به این شکل خلاصه می شود که به نظر می آید اگر پیامبر خاتم (ص) مثلا پیامبری ایرانی بود کتاب او طوری دیگر و شریعت او متفاوت بود و روح حاکم بر دین او ایرانی بود. آیا این طور نیست؟

جواب:احکام شریعت اسلام جنبه کلی دارد و مخصوص به قوم و ملتی نیست ولی چون مخاطبان در درجه اول اعراب بودند با زبان و فرهنگ آنها با آنها سخن گفته شده است.

١٠ – تحریف و عدم تحریف قرآن

سؤال:مستدعى است نظرمبارک را پیرامون مسأله تحریف و عدم تحریف قرآن بیان کنید؟

جواب:محقّقان و علماى اسلام اعمّ از شیعه و اهل سنّت، قائل به عدم تحریف قرآنند و معتقدند که آنچه در قرآن کنونى است همان چیزى است که بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل شده نه یک کلمه زیادتر و نه کمتر، ولى اقلیّت بسیار ناچیزى از شیعه و همچنین اهل تسنّن قائل به تحریف قرآنند که علماى معروف اسلام اعتنایى به حرف آنها ندارند. ما شرح این مطلب را در «تفسیر نمونه» و در بحث عدم تحریف قرآن در «انوارالاصول» به طور کامل نوشته ایم.

١١ – مقدم بودن قرآن بر اهل بیت(علیهم السلام)

سؤال:درباره اهمیت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) احادیث بسیار زیادی را مطالعه کرده ایم اما این سوال برای ما پیش آمده که قرآن مقدم تر است یا اهل بیت؟

جواب:قرآن ثقل اکبر است و اهل بیت (علیهم السلام) مفسران قرآن هستند و ثقل اکبر مقدم بر ثقل اصغر است.

١٢ – فرق حدیث قدسی با آیات قرآن

سؤال:حدیث قدسی یعنی چه؟و چه فرقی با قرآن دارد؟

جواب:حدیث قدسی بخشهایی از وحی الهی است که به عنوان فصاحت و بلاغت و اعجاز مانند قرآن نازل نشده.

١٣ – متأثر بودن قرآن از آداب و رسوم اعراب

سؤال:چرا خداوند در قرآن کریم متاثر از آداب و رسوم اعراب سخن گفته است؟ از مثال هایی که ذکر می کند گرفته؛ مثل خلقت شتر، تا احکامی که وضع می کند؛ مثل ماه های حرام. البته مثال فراوان است. و مثلا اگر حرمت ماه های حرام را به عنوان یک سنت خوب می پذیرد چرا سنت های خوب دیگر اقوام را به عنوان یک حکم کلی برای تمام مردم ذکر نمی کند؟ مثلا اگر صله رحم را در عید نوروز واجب می نمود چه اشکالی داشت؟ به طور کلی سوال من به این شکل خلاصه می شود که به نظر می آید اگر پیامبر خاتم (ص) مثلا پیامبری ایرانی بود کتاب او طوری دیگر و شریعت او متفاوت بود و روح حاکم بر دین او ایرانی بود. آیا این طور نیست؟

جواب:احکام شریعت اسلام جنبه کلی دارد و مخصوص به قوم و ملتی نیست ولی چون مخاطبان در درجه اول اعراب بودند با زبان و فرهنگ آنها با آنها سخن گفته شده است.

١٤ – علت تعبیرهای تند قرآن در قبال یهودیان

سؤال:در قرآن نسبت به یهودیان تعبیرات تندی آورده شده است.(البته تمام تعبیرات قرآن نسبت به آنها تند نیست) لطفا علت این امر را بفرمائید؟ در ضمن چه نظری دارید راجع به اینکه اگر قرآن تعبیرات ملایمتری برای یهودیان به کار میبرد امکان تمایل آنها به اسلام بیشتر میشد.

جواب:اسلام در برابر یهودیان صدر اسلام ملایمات زیادی نشان داد تا آنجا که بعضی از آنها از این رحمت اسلامی سوء استفاده کردند و مسلمانان را به زحمت انداختند و با دشمنان اسلام پیمان بر ضد مسلمین بستند بنابراین برخورد تند اسلام در برخی موارد با آنها، عکس العمل کارهای خود آنهاست.

١٥ – ریحانة القرآن

سؤال:کدام سوره به ریحانه قران مشهور است

جواب:طبق روایتی از امام صادق(ع) سوره یاسین ریحانة القرآن است به بحارالانوار، ج 92 ص 291 مراجعه شود.

١٦ – شامل شدن احکام قرآن برای هر دو جنس و عدم تأثیر تذکیر ضمیر

سؤال:چرا در قرآن در بعضی جاها احکام مردان و زنان به طور مجزا با ضمایر مشخص آمده اما در بعضی جاها حکم کلی به صورت مذکر آمده؟ چه دلیلی وجود دارد که در جاهایی که ضمیر مذکر آمده مخاطب حتما همه افراد است؟

جواب:قرائن فراوانی در آیات قرآن و روایات اسلامی است که احکام برای هر دو جنس است هر چند به صورت مذکر ذکر شده باشد.

١٧ – سر کتاب باز کردن

سؤال:باز کردن کتاب یا سر کتاب گرفتن چه حکمی دارد ؟

جواب:جایز نیست.

١٨ – اعجاز معانی قرآن

سؤال:با توجه به اعجاز در لفظ قرآن آیا معنی قرآن هم می تواند معجزه باشد؟ (با توجه به این که هر فرد می تواند معنی زیباتری از قبل بیاورد).

جواب:اعجاز قرآن یک مجموعه توأم با یکدیگر است و هیچ کس نمی تواند مثل چنین مجموعه ای را ارائه کند به دلیل اینکه تاکنون دشمنان تلاش بسیار کرده اند و موفق نشده اند.

١٩ – علت عدم تصریح به نام ائمه (علیهم السلام) در قرآن

سؤال:چرا اسم اپمه اطهار(علیهم السلام) مستقیما در قرآن نیامده است تا خیال شیعه و سنی را راحت کند؟

جواب:در آیات متعددی از قرآن با ذکر اوصاف و صفات به حضرات معصومین (علیهم السلام) اشاره شده و ما شرح آن را در کتاب آیات ولایت در قرآن نوشته ایم و شاید علت عدم تصریح به نام آن بزرگواران این بود که در صورت تصریح ممکن بود از سوی مخالفان تغییراتی در قرآن ایجاد شود و قرآن دچار تحریف گردد

٢٠ – مقدم بودن قرآن بر اهل بیت(علیهم السلام)

سؤال:درباره اهمیت قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) احادیث بسیار زیادی را مطالعه کرده ایم اما این سوال برای ما پیش آمده که قرآن مقدم تر است یا اهل بیت(ع)؟

جواب:قرآن ثقل اکبر است و اهل بیت (علیهم السلام) مفسران قرآن هستند و ثقل اکبر مقدم بر ثقل اصغر است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -