انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 987 : ديه سقط جنين اگر ذمي باشد ، يعني پدر و مادر آن كافر ذمي باشد چه مقدار است ؟

جواب: مراتب تكامل جنين را با اصل ديه ذمي با در نظر گرفتن مراتب جنين باديه مسلمان بايد محاسبه كرد .

سؤال 988 : اگر زن حامله مرض شود و دكتر متخصص تشخيص بدهد كه معالجه زن بستگي به سقط جنين دارد ، آيا در اين فرض سقط جنين جايز است ؟

جواب: جايز نيست .

سؤال 989 : سقط جنين در مورد حاملگي در اثر تجاوز جنسي كه فشار روحي سختي را بر مادر تحميل مي كند چه حكمي دارد ؟

جواب: سقط جنين در هيچ حالي جائز نيست .

ج2:

سؤال 875 - حيات انسانى براى جنين از چه زمانى آغاز مى‏شود؟ و مجازات قاتل جنين (حمل) در جنايات عمدى چه مى‏باشد؟

جواب:معمولاً بعد از چهار ماهگى روح در جنين دميده مى‏شود كه اگر بعد از آن سقط شود بر قاتل لازم است كه يك ديه كامل يعنى يك هزار مثقال طلا اگر پسر باشد و پانصد مثقال طلا اگر دختر باشد پرداخت نمايد.

سؤال 876 - در موارد مجاز يا غير مجاز سقط جنين آيا كفّاره واجب مى‏گردد يا نه؟ در صورت وجوب بر عهده سبب است يا مباشر؟

جواب:سقط جنين جايز نيست، و اگر سقط جنينى انجام شود، ديه به عهده مباشر است.

سؤال 877 - اگر ادامه حاملگى موجب شدت يافتن و يا طولانى شدن بيمارى مادر گردد، مانند بيماريهاى كليوى، قلبى و عصبى آيا سقط جنين را تجويز مى‏فرمائيد؟

جواب:خير.

سؤال 878 - آيا در موارد زير قبل از ولوج روح مى‏توان سقط درمانى انجام داد؟ پس از ولوج چگونه خواهد بود؟

الف: بيماريهائى كه مى‏دانيم مسلماً جنين پس از تولّد خواهد مرد.

ب: بيماريهاى ژنتيكى‏

جواب:ناهنجارى‏هاى نوزادان، مثل آنانسفالى (عدم وجود مغز)

جواب:در تمام موارد مذكور جايز نيست.

سؤال 879 - در زن حامله كه مبتلا به سرطان رحم شده است و درمان آن به اشعه درمانى نياز دارد و دادن اشعه هم باعث ناقص الخلقه شدن جنين مى‏شود آيا مى‏توان قبل از اشعه درمانى سقط درمانى كرد؟ در صورت جواز چند درصد احتمال ايجاد ناهنجارى در مصرف دارو، اشعه درمانى و شيمى درمانى موجب تجويز سقط جنين مى‏باشد؟

جواب:بدون سقط جنين زن بيمار را معالجه نمايند.

سؤال 880 - آيا در زن مبتلا به سرطان رحم كه حامله است مى‏توان قبل از دادن اشعه، سقط درمانى كرد؟

جواب:جايز نيست.

سؤال 881 - سقط درمانى براى حفظ جان مادر در بيماريهاى مختلف كه در كتب علمى معتبر و متخصصين مورد وثوق اعلام مى‏نمايند چه حكمى دارد؟

جواب:در صورتى كه جان مادر در خطر است مادر مى‏تواند جنين را ساقط نمايد ولى براى ديگران جايز نيست.

سؤال 882 - اگر تشخيص داده شود جنين در حال حاضر يا در صورت رشد و تولد ناقص الخلقه بوده يا خواهد بود آيا مى‏توان قبل از دميده شدن يا پس از دميده شدن روح درآن، اقدام به سقط جنين كرد؟

جواب:خير، جايز نيست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -