انهار
انهار
مطالب خواندنی

ساير اقسام روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نذر روزه بدون حاجت

سؤال: آیا نذر روزه حتماً باید به واسطۀ طلب حاجتی باشد یا شخصی می‌تواند بدون هیچ درخواستی فقط نذر کند که فلان روز را روزه بگیرد؟

جواب: نذر متوقف بر طلب حاجت نیست.

 

گرفتن روزه نذري، استيجاري يا مستحبي در صورت داشتن روزه قضاي واجب

سؤال: کسي که روزۀ قضاي واجب داشته باشد آيا مي‌تواند روزۀ نذري، استيجاري يا مستحبي بگيرد؟

جواب: مي‌تواند.

 

روزه مستحبي با وجود بر عهده بودن روزه واجب

سؤال: کسي که روزۀ واجبي بر عهده دارد؛ مثل قضاي روزۀ ماه رمضان و روزۀ نذر و ...، آيا مي‌تواند روزۀ مستحبّي بگيرد؟

جواب: مي‌تواند، بلکه روزۀ استيجاري هم مي‌تواند بگيرد. ولي اين کار را نکند بهتر است.

 

افطار روزه استيجاري

سؤال: شخصي که براي قضاي روزۀ ماه رمضان اجير شده و بعد از ظهر افطار كرده، آيا كفاره دارد؟

جواب: دارد.

 

اجير کردن همزمان چند نفر براي روزه‌هاي ميّت

سؤال: آيا مي‌شود براي گرفتن قضاي روزة ميّت، چند نفر را هم‌زمان اجير کرد؟ مثلاً آيا مي‌شود اگر ميت، سه سال روزه بدهکار است، سه نفر را در يک ماه اجير کنند که روزه‌هاي او را بگيرند؟

جواب: اشکال ندارد.

 

اجير کردن براي گرفتن روزه‌هاي شخص زنده

سؤال: اينجانب در جواني محل خدمتم در پالايشگاه آبادان بود و به‌ علّت شرايط نامساعد روزه نگرفته‌ام و اکنون به علت پيري و بيماري قادر به روزه گرفتن نيستم. آيا در زمان حيات مي‌توانم براي جبران به افرادي که روزۀ استيجاري انجام مي‌دهند واگذارم؟ چون اين خطر هست که بعد از فوت وکيل و وصي از انجام آن طفره ‌رود. لطفاً نظر خود را مرقوم فرماييد؟

جواب: جايز نيست.

 

افطار بعد از ظهر روزه استيجاري يا قضا

سؤال: آيا  افطار کردن روزۀ استيجاري و يا قضا در بعد از ظهر کفاره دارد؟

جواب: ندارد.

 

روزه فرزند براي پدر، قبل از بلوغ

سؤال: فرزندي که پدرش فوت کرده و هنوز به سن بلوغ نرسيده است، آيا مي‌تواند قضاي روزۀ پدر را بگيرد و آيا پدر او بريء الذمه مي‌شود؟

جواب: می‌تواند.

 

قضا و کفاره روزه‌هاي مرض موت

سؤال: فردي دو ماه رمضان پي در پي مريض بوده و در آن مريضي از دنيا رفته، آيا قضاي روزه بر پسر بزرگتر واجب است در حالي که فديه هم نداده آيا از اصل مال کم مي‌شود؟

جواب: روزه اگر نگرفته است و تا ماه رمضان بعدي عذر او باقي بوده، واجب نيست و کفاره تأخير دارد که از اصل مال او برداشته مي‌شود.

 

تقدم روزه نذر بر قضا در تنگي وقت

سؤال: شخصي براي گرفتن روزۀ نذري و روزۀ قضا وقت کافي ندارد و مثلاً 10 روز تا ماه رمضان مانده و او مجموعاً 15 روزۀ قضا و نذر دارد که وقت نذر هم در دهۀ آخر شعبان است. ابتدا بايد کدام يک را نيت کند؟ روزۀ قضا را نيت نمايد يا روزۀ نذري را؟

جواب: روزۀ نذر ـ چون وقت آن تمام می‌شود ـ مقدم است.

 

اختيار در گرفتن روزه‌هاي نذر و قضا در صورت داشتن وقت

سؤال: کسي که هم روزۀ قضا و هم روزۀ نذري دارد، کدام يک را بايد اول بگيرد؟

جواب: اگر روزۀ نذر وقت معین ندارد، مخیّر است.

 

کفاره نگرفتن روزه نذري

سؤال: کسي که روزۀ نذري را به دلخواه و در موعد مقرر نگرفته، آيا فقط قضا کافي است يا بايد کفاره هم بدهد؟ چه مقدار؟

جواب: قضا ندارد؛ باید کفارة نذر[1] بدهد.


[1]کفاره عمل نکردن به نذر و عهد و قسم، همانگونه که در رساله توضیح‌المسائل معظّم له آمده است، اطعام یا پوشانیدن ده فقیر و یا گرفتن سه روز روزه است که پی در پی بودن آن نیز لازم نیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -