انهار
انهار
مطالب خواندنی

قصد اقامت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شکستن قصد اقامت

سؤال: کسي که در ماه رمضان قصد ده روز اقامت در محلي را دارد، اگر پس از دو روز که نمازهايش را کامل خوانده و روزه‌هايش را گرفته است، از اقامت منصرف شود و بخواهد مثلاً چهار روز ديگر برگردد، آيا در مابقي آن چند روز بايد نمازها را کامل بخواند و روزه‌ها را هم بگيرد يا فقط اتمام نمازها لازم است؟

جواب: بايد روزه بگيرد و نماز را تمام بخواند.

 

قصد اقامت نکردن در صورت علم بر ماندن بيش از ده روز

سؤال: آیا کسی که می‌داند ده روز یا بیشتر در شهری می‌ماند، می‌تواند قصد ده روز نکند و در ماه رمضان روزه نگیرد؟

جواب: نمی‌تواند؛ زیرا قصد جدی یک امر واقعی است و تظاهربردار نیست.

 

حکم روزه در صورت رسيدن قبل از ظهر به مقصد

سؤال: چنانچه کسی در ماه رمضان صبح از وطنش خارج شود و قبل از ظهر به جايی برسد که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند، روزة آن روز را هم، در صورتی که در راه باطل نشده باشد، می‌تواند بگیرد؟

جواب: باید بگیرد.

 

مسافرت از جايي که قصد اقامت کرده است

سؤال: اگر کسی در محلّی قصد اقامت ده روز کند و در بین ده روز بخواهد از حد ترحض آن محل خارج شود، در این صورت، نماز و روزة او در آن زمانی که از آن محل خارج می‌شود و همچنین وقتی دوباره به محل قصد بر می‌گردد، چگونه است؟

جواب: اگر قبل از چهار فرسخ باشد، نماز او همه جا تمام و روزه را بايد بگيرد و اگر چهار فرسخ رفت، نماز او همه جا شکسته و نمي‌تواند روزه بگيرد.

 

محاسبه غلط روزهاي قصد اقامت

سؤال: مسافري در مشهد به حساب خود ده روز خواهد ماند و تمام نمازهايش را خوانده و روزه‌هايش را گرفته است، اما روزي که مي‌خواهد برگردد مي‌بيند مجموع روز‌هايي که مانده، نه روز بوده است و امکان ماندنش نيز نيست. تکليف نماز و روزه‌هايي که انجام داده، چيست؟

جواب: نمازها و رروزه‌ها قضا ندارد، بلکه تا آنجا هست، بايد تمام بخواند و روزه بگيرد.

 

خروج از حدّ ترخّص در جايي که قصد اقامت دارد

سؤال: کسی که در شهری قصد ده روز کرده است، اگر در وسط آن ده روز مجبور شود دو روز از حد ترحض آن شهر خارج شود، آیا روزۀ آن دو روز را می‌تواند بگیرد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

سفرهاي کوچک از جايي که قصد اقامت دارد

سؤال: اين جانب بنا به ضرورت براي تبليغ به يکي از روستاهاي دورافتاده رفته‌‌ام. در اطراف آن روستا، شهرها و روستاهاي کوچکي وجود دارد که فاصلۀ آن تا محلي که براي تبليغ رفته‌ام، کمتر از دو فرسخ است. آيا براي تبليغ و اقامۀ يک نوبت نماز يا گردش هفتگي، مي‌توانم به آنجا بروم و آيا در قصد اقامت ده روزه خللي ايجاد مي‌کند؟ (تبليغ شغل من نيست.)

جواب:به قصد اقامت ضرر نمی‌خورد و باید در آن روستا نماز را تمام بخوانید و در ماه مبارک، روزه بگیرید.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -