انهار
انهار
مطالب خواندنی

روزه مسافر

بزرگ نمایی کوچک نمایی

وظيقه کثيرالسّفر فصلي

سؤال: کسي که بخشي از سال به واسطه شغل و کار در شهر ديگري کثير السفر مي شود، مثل استادي که از مهر تا خرداد به شهر ديگر رفت و آمد دارد يا راننده‌اي که فقط در تابستان کثيرالسفر است، در موارد زير چه وظيفه‌اي در مورد قصر و اتمام نماز و روزه دارد:

 الف) در فصلي که شخص کثيرالسفر نيست، اتفاقاً به همان شهر مقصد براي غير کار مسافرت کند؟

 ب) در فصلي که کثيرالسفر نيست، براي کار ديگري مثل زيارت به شهر ديگري مثل مشهد مسافرت نمايد؟ ج) در فصلي که کثيرالسفر است به سفر ديگري مثل مشهد برود؟

جواب: در وقت کثیر السفر نمازهای او تمام و روزه ها را باید بگیرد و در آن موقع هر مسافرتی بکند نماز او تمام است. ولی در وقتی که کثیرالسفر نیست، نمازهای او شکسته و روزه را باید افطار کند، گرچه مسافرت به آن جا کند که نماز او تمام بود.

 

سؤال: با سلام من دانشجويي هستم كه در تابستان ترم تابستانه در شهر كاشان گرفته ام حال سوال من اين است كه اينجانب دو روز اول ماه رمضان را در كاشان هستم و بعد به مدت دو روز به اصفهان مي آيم و دوباره براي دادن امتحان يك روز به كاشان ميروم و برمي گردم. حالا تكليف رو زهاي من چه مي شود؟ آيا روزهايي كه در كاشان هستم مي توانم روزه بگيرم؟

جواب: اگر چند ماهی در کاشان بوده اید و یا در هفته یک روز به کاشان رفته اید، نماز شما تمام است و روزه را باید بگیرید.

سؤال: محل اقامت دائمی من اصفهان است. من اکنون دانشجوی دانشگاه تهران هستم. آیا اگر قصد کنم که کمتر از 10 روز در تهران بمانم باید نماز هایم را شکسته بخوانم. و من حدود 10 ماه است که رفت و آمد دارم که در این مدت قصد کمتر از 10 روز را نداشته ام. و تا یک سال دیگر هم تحصیلم ادامه خواهد داشت.

جواب: نماز شما تمام است و باید روزه هم بگیرید.

 

تفاوت قصر و اتمام نماز و روز? مسافر

سؤال: آيا در همۀ مواردي که نماز مسافر شکسته است، روزه نيز ساقط است يا موارد متفاوتي دارد؟

جواب: غالباً چنین است، ولی گاهي متفاوت است. مثلاً در مسافرت روزۀ مستحبّی می‌تواند بگیرد، در حالی که نماز او شکسته است؛ يا مثلاً در مکّه و مدینه و کربلا و کوفه می‌تواند نماز را تمام بخواند، ولی روزه را باید افطار کند.

 

تفاوت قصر و اتمام در رفت و برگشت مسافر

سؤال: شکسته بودن نماز و روزه در مسافرت، در رفت و برگشت فرقي دارد يا خير؟

جواب: فرق ندارد.

 

رسيدن مسافر بعد از زوال وقت به وطن

سؤال: روزه‌داري که فکر مي‌کرده قبل از زوال وقت به محل اقامتش مي‌رسد، ولي به علتي بعد از فوت وقت رسيده، حکم روزه‌اش چيست؟

جواب: روزۀ او قضا دارد.

 

حکم سفر در ماه رمضان

سؤال: به طور کلی سفر کردن در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

 

ابطال روزه در سفر

سؤال: شخصی که در ماه رمضان در سفر بوده است، قصد داشته است قبل از ظهر به وطن برگردد و آن روز را روزه بگیرد، ولی در بین راه سهواً یکی از مفطرات روزه را انجام داده است. در این صورت، آیا روزۀ او باطل است یا می‌تواند بگیرد؟

جواب: نمی‌تواند روزه بگیرد.

 

ابطال روزه مسافر در اثر فراموشي

سؤال: مسافري قصد داشته پس از بازگشت به وطن در آنجا روزۀ واجب یا مستحب بگيرد، اما پس از مراجعت به علت فراموشي چيزي خورده، حکم روزۀ او چگونه است؟

جواب: نمی‌تواند روزه بگیرد، مگر در ماه مبارک رمضان که بايد روزه بگيرد و قضای آن هم واجب است.

 

ابطال روزه مسافر قبل از رسيدن به وطن

سؤال: در ماه رمضان، مسافري که مطمئن است قبل از ظهر به شهر خود مي‌رسد، مي‌تواند قبل از ورود به شهر خود، روزۀ خود را به حکم اينکه مسافر است بخورد يا خير؟ در اين صورت، فقط قضاي روزه واجب مي‌شود يا کفاره هم دارد؟

جواب: مي‌تواند بخورد و کفاره ندارد.

 

باطل شدن عمدي روزه مسافر قبل از رسيدن به وطن

سؤال: اگر مسافر به يقين بداند که قبل از ظهر به مقصد نمي‌رسد و کارهايي را که مبطل روزه است، انجام دهد؛ مثلاً غذا و آب بخورد و اتفاقاً قبل از ظهر به مقصد برسد، روزة آن روز فقط قضا دارد يا کفاره هم دارد؟

جواب: فقط قضا دارد.

 

حکم سفر زيازتي در ماه رمضان

سؤال: رفتن به سفر زیارتی در ماه مبارک رمضان چه حکمي دارد؟

جواب: از نظر زیارت مستحب است، و اگر سفر او براي فرار از روزه باشد، مکروه است و در حقیقت جمع بین مستحب و مکروه شده است.

 

مسافرت در آخر ماه شعبان

سؤال: مسافرت غیرضروری کسی که چند روزۀ قضا به عهده دارد، در چند روز آخر ماه شعبان چه حکمی دارد؟

جواب: مکروه است.

 

فرار از روزه

سؤال: برخي در ماه مبارک رمضان براي فرار از روزه به مسافرت مي‌روند و در آنجا افطار مي‌کنند. آيا اين کار اشکالي دارد؟

جواب: مسافرت براي فرار از روزه مکروه است، ولي اگر مسافرت کرد، روزه را بايد افطار کند و بعد از ماه مبارک قضا کند، ولي کفارۀ عمد ندارد.

 

حکم روزه مسافر در سفر

سؤال: اگر کسی فراموش کند که روزۀ ماه رمضان مسافر باطل است یا فراموش کند که در سفر است و روزه بگیرد و تا افطار کاری که مفطر روزه است، انجام ندهد، روزة او صحیح است یا باید قضا کند؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از افطار بفهمد روزه‌اش باطل بوده یا بعد از افطار؟

جواب: باید قضا کند.

 

حکم قضا و کفاره فرار از روزه

سؤال: کسي که براي فرار از روزه مسافرت کرده، آيا فقط لازم است همان روز را قضا کند يا کفاره هم بايد بدهد؟

جواب: کفاره ندارد.

 

مسافرت عمدي در ماه رمضان

سؤال: اگر کسی در روز ماه مبارک رمضان عمداً مسافرت کند و روزه‌اش را بخورد و قبل از ظهر دوباره برگردد، اشکالی دارد؟

جواب: اشکال ندارد، ولی خوب است این کار را نکند.

 

حکم روزه‌اي که اشتباهاً در سفر گرفته شده

سؤال: مسافري در سفر فکر مي‌کرده بايد نماز را تمام بخواند و روزه‌ها را بگيرد؛ لذا همۀ روزه‌هاي در سفر را گرفته است. وقتي به وطن بازگشته، فهميده است که نمازش شکسته بوده و روزه را بايد افطار مي‌کرده است. در اين صورت:

الف: آيا نماز و روزه خود را بايد اعاده کند؟

ب: آيا براي روزه، بايد به جز اعاده، کفاره هم بدهد يا خير؟

 

جواب: الف: قضا لازم نيست.

ب: لازم نيست.

 

روزه گرفتن مسافر در ماه رمضان

سؤال: کسی که نمی‌داند روزۀ ماه رمضان مسافر باطل است، اگر روزه گرفت و سفر کرد و تا افطار، کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام نداد، روزة او صحیح است یا باید قضا کند؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از افطار بفهمد که روزه‌اش باطل است یا بعد از افطار؟

جواب: اگر در بين روز مسئله را بفهمد روزه‌اش باطل مي‌شود و اگر تا مغرب نفهمد، روزه‌اش صحيح است.

 

سقوط قضاي روزه در صورت عدم توانايي تا سال بعد

سؤال: اگر کسی به علت حضور در سفر نتوانست در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد و پس از عید فطر نیز به واسطۀ عذر دیگری نظیر بیماری تا سال بعد نتوانست آن روزه‌ها را قضا کند، در خصوص قضا و کفاره چه وظیفه‌ای دارد؟

جواب: قضا ندارد، ولی در صورت تمکّن مالي بايد به ازاء هر روز معادل 750 گرم گندم یا پول آن را بابت کفاره به فقرا  بدهد.

 

حکم روزه زني که در دوران عقد به وطن شوهرش مي‌رود

سؤال: دختری که در دوران عقد به سر می‌برد و قرار است پس از عروسی برای زندگی به شهر شوهر خود که از زادگاهش فاصله دارد برود، در زمان عقد و هنگامی که برای چند روز به آن شهر می‌رود، نماز و روزه‌اش چه حکمی دارد؟

جواب: نمازش شکسته است و نمي‌تواند روزه بگيرد.

 

حکم روزه راننده شهري در مسافرت برون شهري

سؤال: کسی که شغل او رانندگی داخل شهر است، اگر اتفاقاً به رانندگی خارج شهر اعزام شد، حکم نماز و روزه‌اش چیست؟

جواب: نماز شکسته است و نمي‌تواند روزه بگيرد.

حکم روزه در کلان شهرها(بلاد کبيره)

سؤال: به فتوای حضرت‌عالی در شهرهای بزرگ مثل تهران که اول و آخر شهر مثلاً 30 کیلومتر با هم فاصله دارند، حکم نماز و روزه چیست؟

جواب: تمام است.

 

حکم روزه ماه رمضان در مکه، مدينه، کوفه و کربلا

سؤال: مسافر در شهرهایی مثل مکه و مدینه و کوفه و کربلا که نمازش را تمام می‌خواند، روزۀ ماه مبارک رمضان را هم می‌تواند بدون قصد ده روز بگیرد؟

جواب: نمی‌تواند.

 

حکم نماز و روزه در مسجد سهله

سؤال: اگر مسجد سهله عرفاً جزء شهر کوفه محسوب شود، نماز مسافر در آن قصر است یا تمام؟

جواب: می‌تواند تمام بخواند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -