انهار
انهار
مطالب خواندنی

روزه استاد، دانشجو، طلبه و سرباز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 حکم روزه دانشجويي که دو يا سه روز به شهر ديگر مي‌رود

سؤال: دانشجو یا طلبه‌ای که برای تحصیل، هفته‌ای دو یا سه روز به شهر دیگری می‌رود و بر می‌گردد، در مرتبۀ اولی که می‌رود و دفعات بعدی حكم نماز و روزۀ او چگونه است؟

جواب: نماز او تمام است و بايد روزه بگيرد.

 

نماز و روزه دانشجو و سرباز در سفر اول و سفرهاي بعدي

سؤال: حکم نماز و روزۀ دانشجویان و سربازان در محل تحصیل و محل سربازی آنان چگونه است؟ آیا برای سفر اول و سفرهای بعدی، تفاوت می‌کند؟

جواب: باید نمازها را تمام بخوانند و روزه بگیرند و تفاوتی میان سفر اول و سفرهای بعدی نیست.

 

وظيفه دانشجويي که بعد از اتمام تحصيل به دانشگاه مي‌رود

سؤال: دانشجويی که در طول تحصیل نمازش تمام است و روزه‌اش را می‌گیرد، پس از اتمام درسش یک ترم یا دو ترم باید برای تکمیل پروژه و یا تکمیل پروندۀ فارغ التحصیلی هر چند وقت یک بار، سری به محل تحصیل بزند. آیا در آن مدت هم می‌تواند نمازش را تمام بخواند و روزۀ ماه رمضان را بگیرد؟

جواب: نماز او تمام است و باید روزه بگیرد.

 

اقامت در وطن دوم بدون قصد توطن

سؤال: طلاب علوم دینی که در شهری غیر از وطن خود به تحصیل مشغول می‌باشند و در آن شهر قصد وطن نکرده‌اند، ولی مشخص هم نیست که همیشه بمانند یا بعد از مدتی به شهر خودشان برگردند، در این صورت روزة ماه مبارک رمضان را می‌توانند بدون قصد ده روز در شهر محل تحصیل بگیرند؟

جواب: نماز آنها تمام است و روزه باید بگیرند.

 

روزه استادي که به صورت هفتگي مسافرت مي‌کند

سؤال: اساتید دانشگاه که هفته‌ای یک یا دو مرتبه به صورت پروازی به شهرهای دیگر سفر می‌کنند، در مورد نماز و روزه چه وظیفه‌ای دارند؟

جواب: باید نمازها را تمام بخوانند و روزه بگیرند.

 

حکم روزه دانشجو يا سرباز بعد اتمام تحصيل و خدمت در وطن دوم

سؤال: اگر دانشجو یا طلبه یا سرباز که به واسطۀ این عوامل در شهر دیگری نماز خود را تمام می‌خواند، درس یا سربازی او تمام شود و به وطن خود برگردد، در دفعات بعدی که به آن محل می‌رود، حكم نماز و روزه‌اش چيست؟

جواب: نماز او شکسته است و نمي‌تواند روزه بگيرد.

 

روزه در خوابگاهي که خارج از حد شرعي است

سؤال: خوابگاه بعضی دانشگاه‌ها خارج از حد شرعي شهر آن دانشگاه است. نماز و روزه دانشجوی شهر دیگر در خوابگاه و دانشگاه چگونه بايد باشد؟

جواب: نماز آنها تمام است و بايد روزه بگيرند.

 

تمام بودن نماز و روزه سرباز بدون قصد ده روز

سؤال: آیا سرباز وظیفه می‌تواند بدون قصد ده روز در محل سربازی، نماز خود را تمام بخواند و روزه بگيرد؟

جواب: می‌تواند.

 

حکم وطن دانشجو

سؤال: طلاب و دانشجوياني که به مدت چهار سال، هفت سال يا کمتر و بيشتر براي تحصيل در شهري مي‌مانند، آيا آنجا وطن آنها به حساب مي‌آيد؟

جواب: آنجا وطن آنها است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -