انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرايط وجوب روزه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

فطريه ميهمان

سؤال:كسى که در افطار شب عيد فطر، ميهمان ديگرى باشد، فطريه‌اش به عهدة کيست؟خودش يا صاحب‌خانه؟ آيا فرقي مي‌کند که قبل از اذان مغرب به ميهماني رفته باشد يا بعد از آن؟

جواب:مطلقاً به گردن خود اوست، نه ميزبان.

بستن بيماري کم خوني

سؤال:زني‌ هستم‌ داراي‌ بيماري‌ كم‌ خوني‌، وقتي‌ روزه‌ مي‌گيرم‌ خيلي‌ سست‌ و بي‌حال‌ مي‌شوم‌ به‌ طوري‌ كه‌ هر وقت‌ از جايم‌ بلند مي‌شوم‌ سرم‌ گيج‌ مي‌رود و بعضي‌ اوقات‌ هم‌ مجبور مي‌شوم‌ نشسته‌ نماز بخوانم‌، حال‌ حرف‌ زدن‌ و راه‌ رفتن‌ هم‌ ندارم‌، در رابطه‌ با روزه‌ چه‌ تكليفي‌ دارم‌؟

جواب:    روزه‌ براي‌ شما واجب‌ نيست‌.

بستن کسي که از اول تکليف روزه نگرفته

سؤال:كسي‌ كه‌ سالهاي‌ اول‌ تكليف‌ نماز نخوانده‌ و روزه‌ نگرفته‌ است‌ و اكنون‌ نمي‌داند چند سالگي‌ به‌ تكليف‌ رسيده‌ است‌ وظيفه‌اش‌ چيست‌؟

جواب:    به‌ هر اندازه‌ كه‌ مي‌داند به‌ تكليف‌ رسيده‌ قضا واجب‌ است‌.ــ(به‌ هر مقدار كه‌ يقين‌ دارد به‌ تكليف‌ رسيده‌ بايد قضاي‌ نمازها و روزه‌ها را بجا بياورد و براي‌ هر روزه‌ كفاره‌ هم‌ بدهد يعني‌ يا دو ماه‌ روزه‌ بگيرد كه‌ سي‌ و يك‌ روز آن‌ پي‌ در پي‌ باشد و يا شصت‌ فقير را سير كند.

بستن نحوه پرداخت زکات فطره و کفاره

سؤال: اگر قيمت‌ آرد و نان‌ در شهري‌ كه‌ زندگي‌ مي‌كنيم‌ با شهري‌ كه‌ مي‌خواهيم‌ كفّاره روزه‌ را در آن‌ شهر پرداخت‌ كنيم‌، متفاوت‌ باشد، معيار در قيمت‌ كفّاره‌، كدام‌ شهر است‌؟ و آيا اصلاً مي‌توان‌ كفّاره‌ را در شهر ديگري‌ پرداخت‌ كرد، با وجود مستحق‌ّ در شهر خودمان‌؟ و ايضاً آيا مي‌توان‌ با وجود فقير در شهر خودمان‌، زكات‌ مال‌ يا زكات‌ فطره‌ را به‌ شهر ديگري‌ برد؟

جواب:    اخراج‌ زكات‌ مال‌ يا فطره‌ از شهري‌ به‌ شهر ديگر جايز است‌ و مناط‌ قيمت‌ شهر روزه‌ گير و زكات‌ فطره‌ و تعلّق‌ وجوب‌ زكات‌ در شهر است‌.

بستن ضرر بدني

سؤال:اينجانب‌ به‌ علّت‌ عمل‌ غدّه‌هاي‌ بزاقي‌، ترشّحات‌ بدنم‌ كم‌ شده‌ است‌ به‌ طوري‌ كه‌ روزه‌ گرفتن‌ برايم‌ ضرر دارد، امّا با خورردن‌ مقدار كمي‌ آب‌ مشكلم‌ حل‌ّ مي‌شود، حال‌ من‌ نسبت‌ به‌ روزه‌ام‌ چه‌ وظيفه‌اي‌ دارم‌؟

جواب:    روزه‌ براي‌ شما واجب‌ نيست‌ ولي‌ سزاوار است‌ از غير از آب‌ امساك‌ داشته‌ باشيد.

بستن زن باردار و شيرده

سؤال:فرموده‌ايد: «اگر به‌ واسطه عذري‌ نظير مرض‌ يا نداشتن‌ قدرت‌ يا مسافرت‌ يا شيردادن‌ و مانند اينها، روزه‌ نگرفته‌ و عذر او تا سال‌ بعد طول‌ بكشد، قضاي‌ آنها واجب‌ نيست‌»، اكنون‌ مرقوم‌ فرماييد:

- مسأله 1301.1) آيا باردار بودن‌ مشمول‌ اين‌ مسأله‌ مي‌شود؟

2) اگر عذر او بعد از ماه‌ رمضان‌ برطرف‌ شد و عذر ديگري‌ پيدا كرد كه‌ نمي‌تاند روزه‌ بگيرد، آيا مشمول‌ مسأله فوق‌ است‌ يا بايد قضاي‌ آن‌ را بگيرد؟ (مثل‌ اتمام‌ بارداري‌ و آغاز شير دهي‌).

3) كسي‌ كه‌ به‌ جهت‌ مسافرت‌ نتوانسته‌ روزه‌ بگيرد و اين‌ عذر يعني‌ مسافرت‌ تا ماه‌ رمضان‌ سال‌ بعد طول‌ بكشد، كثير السفر است‌ و به‌ فتواي‌ مبارك‌ حضرت‌ عالي‌ بايد روزه‌ را در ماه‌ رمضان‌ بگيرد، آيا مراد از مسافرت‌ در مسأله فوق‌ امر ديگري‌ است‌؟

جواب:1) كلّيه عذرها يك‌ حكم‌ دارد.

2) قضا دارد.

3) بايد دائم‌ السفر نباشد.

بستن ملاک پيري براي روزه نگرفتن

سؤال: در مسأله 1312 رساله‌ آمده‌ است‌ كسي‌ كه‌ به‌ واسطه پيري‌ نمي‌تواند روزه‌ بگيرد يا براي‌ او مشقّت‌ دارد روزه‌ واجب‌ نيست‌. آيا ملاك‌ و معيار در پيري‌ بالا بودن‌ سن‌ّ است‌ يا صدق‌ عرفي‌؟

جواب:    مناط‌ نتوانستن‌ يا مشقّت‌ عرفي‌ داشتن‌ است‌


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -