انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

حيض حامله و زن شير دهی

سؤال 1019. خونى كه زن حامله وزنى كه بچه شير مى دهد مى بيند چه حكمى دارد؟

جواب:  زن حامله وزنى كه بچه شير مى دهد ممكن است حيض ببيند بنا بر اقوى ، ولى اگر بيست روز از ايام عادت ديرتر بود، احتياطا هم وظيفه حائض وهم مستحاضه را انجام دهد.

خون قبل از سقط

سؤال 1020. اگر زن حامل بر اثر ترسيدن يا ضربه اى كه به او اصابت كرده چند روز خون ببيند و بعد سقط كند. خون قبل از سقط چه حكمى دارد؟

جواب:  به مسأله ى 407 و 401 رساله و به جواب سؤال قبلى مراجعه شود.

پزشك بايد احكام زنان را بداند

سؤال 1021. پزشك زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) كه بانوان دچار خونريزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند آيا لازم است احكام مربوطه را بياموزند تا بيماران خود را راهنمايى كنند؟

جواب:  در حد ابتلا بايد مسايل را بياموزد.

نظر متخصص زن و ماما در حكم خون هاى زنانه

سؤال 1022. آيا نظر پزشك زنان (اعم از متخصص زنان و ماما و...) كه بانوان دچار خونريزى نامنظم رحمى را تحت درمان قرار مى دهند، در تشخيص موضوعات مربوطه براى زنان مى تواند حجيّت داشته باشد؟

جواب:  اگر قولشان موجب اطمينان باشد، حجت است.

روش هاى به ياد خدا بودن در زمان حيض

سؤال 1023. در ايام عادت كه خانم ها از عبادت محرومند، چه اعمالى مى توانند انجام دهند تا از خدا غافل نمانند؟

جواب:  مستحب است حائض در اوقات نماز پنبه را تعويض كند، وضو بگيرد و به مقدار نماز خود رو به قبله مشغول ذكر خداوند شود.

حرمت عبادات بر حائض

سؤال 1024. چه عباداتى بر حائض جايز نيست؟

جواب:  نماز، روزه، طواف، اعتكاف و نماز احتياط بر حائض جايز نيست و اگر انجام دهد، باطل است.

نماز ميّت توسط زن حائض

سؤال 1025. زن حائض مى تواند نماز ميّت بخواند؟

جواب:  زن حائض اگر نماز ميّت را به جماعت مى خواند، در صفى تنها بايستد.

نماز احتياط و سجده سهو

سؤال 1026. خانمى پس از اتمام نمازش حيض شده در حالى كه بايد نماز احتياط و سجده سهو به جا آورد، در اين صورت مى تواند حال نماز احتياط و سجده سهو را انجام دهد؟

جواب:  نماز احتياط را در حال حيض نمى تواند بخواند اما بنابر احتياط واجب هم سجده سهو را بلافاصله در حال حيض به جا آورد و هم پس از پاك شدن دوباره تكرار كند.

وجوب قضاى روزه

سؤال 1027. آيا قضاى روزه بر حائض واجب است؟

جواب:  بله، بنا بر اقوى قضاى روزه هاى واجب چه رمضان يا روزه هاى واجب ديگر مانند: روزه ى نذر بر حائض؛ پس از پاك شدن واجب است.

عدم وجوب قضاى نماز بر حائض

سؤال 1028. آيا قضاى نماز بر حائض واجب است؟

جواب:  قضاى نمازهاى واجب يوميّه واجب نيست اما قضاى نمازهاى واجب غير يوميّه مانند: نماز آيات و نماز نذر و نماز طواف ـ اگر اقوى نباشد بنابر احتياط واجب ـ لازم است.

حيض شدن پس از وقت نماز

سؤال 1029. خانمى پس از گذشتن مقدارى از اذان حيض شده آيا بايد نمازش را قضا كند؟

جواب:  اگر مقدارى از وقت نماز گذشته كه مى توانسته بر حسب حال خودش كه مسافر بوده يا نبوده وضو و غسل (مثلاً جنابت) يا تيمم كند و نماز بخواند بايد آن نماز را قضا كند. اگرچه احتياط مستحب است كه اگر وقت كافى براى ساير شرايط را نداشته اما مى توانسته با طهارت نماز بخواند آن نماز را قضا كند.

فكر مى كرد وقت نداشته

سؤال 1030. خانمى كه حيض بوده و در اواخر وقت پاك شده و فكر مى كرده وقت كافى براى غسل و نماز ندارد، ولى بعد متوجه شده وقت داشته؛ آيا نماز را بايد قضا كند؟

جواب:  بله، قضاى آن نماز بر او واجب است.

كسى كه فكر مى كرد براى دو نماز وقت دارد

سؤال 1031. اگر پس از پاكى فكر مى كرد براى هر دو نماز وقت داشته اما بعد متوجه شد فقط براى نماز دوم وقت داشته قضاى هر دو بر او واجب است؟

جواب:  قضاى نماز دوم واجب است.

كسى كه فكر مى كرد براى دو نماز وقت ندارد

سؤال 1032. خانمى پس از پاكى فكر مى كرد براى هر دو نماز وقت ندارد و نماز دوم را به جا آورد آيا نماز دوم صحيح است؟

جواب:  بله نماز دوم صحيح است و نماز اوّل را هم بايد به جا آورد و اگر وقت گذشته، قضا نمايد.

 قصد اقامت زن حائض مسافر

سؤال 1056. زن مسافر در مقصد، با اين كه ايام عادت او است، مى تواند قصد ده روز كند و يا بايد صبر نمايد تا پاك شود و در ابتداى ورودش به مقصد، اگر مثلاً پنج روز عادت او است، اين پنج روز جزو عشره، محسوب است يا نه؟

جواب:  مجرد قصد ده روز، كافى است؛ اگرچه در تمام آن، حائض باشد كه بعدا اگر يك روز هم بماند بايد نماز را تمام بخواند به شرط آن كه قبل از خواندن نماز، از قصد اقامه ده روز، برنگشته باشد.

روزه

سؤال 1057. پس از پاك شدن از حيض اگر تا اذان صبح غسل نكنيم روزه صحيح است؟

جواب:  يكى از شرايط درست بودن روزه باقى نماندن بر حيض و نفاس تا اذان صبح (در صورتى كه پاك شده است) و ديگر آن كه در تمام روز حيض و نفاس نشود، اگرچه مقدار كمى از روز باشد.

حناگذارى در زمان عادت زنانه

سؤال 1058. آيا حنا گذاشتن به خاطر مريضى در ايام عادت مكروه است؟

جواب:  به طور كلى خضاب كردن با حنا يا چيز ديگر براى حائض كراهت دارد.

نزديكى در ايام حيض

سؤال 1059. در زمان حيض، نزديكى نمودن در مهبل حائض، چه صورت دارد؟

جواب:  در زمان حيض نزديكى نمودن در مهبل حائض با علم به آن حرام است، و درباره هر يك از مرد وزن، موجب فسق مى شود على المعروف، اگرچه معلوم نيست از گناهان كبيره باشد، بلى حلال شمردن آن، با علم به حرمت آن موجب كفر است.

نزديكى مرد با همسر حايض

سؤال 1060. هر گاه شوهر با همسر خود در زمان حيض نزديكى نمود، آيا كفاره بر زن واجب است يا نه؟

جواب:  واجب نيست، هر چند زن راضى به همبسترى باشد. بلكه وجوب آن بر شوهر هم، معلوم نيست، و اظهر استحباب است و احتياطا ترك كفاره نشود.

مقدار كفاره

سؤال 1061. كفاره نزديكى، چه قدر است؟

جواب:  كفاره عبارت است از يك دينار، (يعنى اشرفى هجده نخودى) كه يك مثقال شرعى است. واين مقدار كفاره، در اوّل حيض است ، و در وسط آن، نصف اشرفى است، و در آخر آن، ربع آن.

اوّل، وسط و آخر حيض

سؤال 1062. اوّل، وسط و آخر حيض را بيان فرماييد.

جواب:  زنى كه مدتش مثلاً شش روز است، روز اوّل ودوم آن، اوّل حيض است و روز سوم و چهارم، وسط حيض است وروز پنجم و ششم، آخر حيض است.

كفاره نزديكى با كنيز در زمان حيض

سؤال 1063. كفاره نزديكى با كنيز در زمان حيض چه قدر است؟

جواب:  سه مد گندم يا جو كه به مسكين بدهد، هر چند آخر آن باشد، ولى تفريق بر سه مسكين، دليلى ندارد. بلكه احوط جمع است در كنيز بين دينار وامداد مذكوره، به سه مسكين، يا ده مسكين، اگرچه به بيش از سه مد باشد، و شايد به دادن يك دينار، مثلاً به ده مسكين، در كنيز احتياط حاصل شود.

نزديكى با زنى كه با استفاده از قرص حيض نمى بيند

سؤال 1064. نزديكى با زنى كه با قرص از حيض جلوگيرى مى كند چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر خون خارج نشود، حكم حيض را ندارد و نزديكى اشكال ندارد.

قول زن در حيض و پاكى

سؤال 1065. قول زن در حائض بودن وپاك شدنش، مسموع است يا نه؟

جواب:  بلى مسموع است، اگرچه مظنون باشد كه خبرش دروغ است. پس اگر بگويد حائضم، نزديكى با او حرام است و اگر بگويد پاكم نزديكى با او حلال است. و هر گاه خبر دهد كه در يك ماه، سه حيض ديده، جميع احكام حيض نسبت به هر زمانى كه مى گويد زمان حيض است، جارى است، واگر احتمال ضعيف برود كه راست مى گويد، احوط است.

در حال نزديكى متوجه حيض شود

سؤال 1066. به گفته همسرم مبنى بر پاك شدن، اطمينان پيدا كردم و اقدام به مجامعت كردم و متوجه شدم كه پاك نشده و من سريعا خود را كنار كشيدم، آيا عمل من كفاره دارد؟

جواب:  در فرض سؤال كفاره ندارد.

نزديكى قبل از غسل حيض

سؤال 1067. آيا نزديكى كردن با زن پس از قطع شدن خون حيض و قبل از غسل جايز است يا خير؟

جواب:  در جايز بودن نزديكى غسل شرط نيست، هر چند قبل از غسل مكروه است و نيز بهتر است در نزديكى قبل از غسل، ظاهر مهبل را شستشو نمايد.

جنابت زن حائض به غير نزديكى

سؤال 1068. در زمان عادت ماهانه اگر زن به طريقى غير از جماع ـ مثلاً با استمتاع زوج ـ جنب شود، آيا اشكال دارد؟

جواب:  در مورد مزبور اشكال ندارد.

جماع با حايض از پشت

سؤال 1069. نزديكى كردن در دبر (پشت) زن در ايام عادت ماهانه آيا جايز است و بر فرض عدم اطلاع آيا كفاره دارد؟

جواب:  بنابر احتياط واجب جايز نيست و بر فرض جهل كفاره ندارد.

در حال آميزش حيض شدن

سؤال 1070. اگر نداند همسرش عادت ماهانه است و بعد در حال آميزش متوجه شود يا اين كه در ابتداى آميزش حيض نبوده و بعدا شده چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  واجب است فورا خود را كنار بكشد.

حكم ساير لذت ها غير نزديكى

سؤال 1071. حكم مادون الجماع چيست؟

جواب:  نزديكى در حال حيض هم بر زن هم بر مرد حرام است ولى بوسيدن و لذت هاى ديگر جايز است و لذّت بردن از مابين ناف تا زانو مكروه است.

حرمت، به زن دايم اختصاص ندارد

سؤال 1072. آيا حرمت نزديكى به همسر دايم اختصاص دارد؟

جواب:  نزديكى در حال حيض حرام است، چه زن دايم باشد يا غير دايم يا زن آزاد باشد يا كنيز.

حرمت نزديكى با حائض

سؤال 1073. نزديكى با زن حائض به چه مقدار حرام است؟

جواب:  نزديكى كردن در مهبل، هم براى مرد حرام است و هم براى زن، اگرچه به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد.

نزديكى در ايامى كه حيض قطعى نيست

سؤال 1074. آيا نزديكى با زنى كه حيضش قطعى نيست جايز است؟

جواب:  نزديكى كردن در روزهايى كه حيض زن قطعى نيست، ولى شرعا بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است؛ پس زنى كه بيشتر از ده روز خون مى بيند و بايد به دستورى كه قبلاً ذكر شده روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد، شوهرش نمى تواند در آن روزها با او نزديكى نمايد.

حكم فرزندى كه نطفه اش در زمان حيض به وجود مى آيد

سؤال 1075. اگر در حال حيض كسى با زن خودش جماع كند و فرزندى متولد شود حكمش چيست؟

جواب:  هر گاه مرد در روزه ماه رمضان يا در حال حيض با زن نزديكى كند معصيت كرده، ولى اگر بچه اى از آنان به دنيا بيايد، حلال زاده است.

عرق كسى كه با حائض نزديكى كرده

سؤال 1076. آيا نزديكى در حال حيض حكم جنب از حرام را دارد كه اجتناب از عرق واجب شود؟

جواب:  اگر در زمانى كه نزديكى با زن حرام است (مثلاً در روزه ماه رمضان يا در حال حيض) با زن خود نزديكى كند، در صورتى كه عرق او خشك نشده واگر وظيفه اش تيمم باشد تيمم نكرده، بنا بر احتياط واجب بايد از عرق خود، در حال نماز، اجتناب نمايد. و اگر تيمم كرده، بنا بر اظهر اجتناب از عرقى كه بعد از تيمم فوق حاصل شده، حتى اگر خشك نشده باشد، لازم نيست.

بطلان طلاق حائض

سؤال 1077. حكم طلاق زن در حال حيض و نفاس چيست؟

جواب:  طلاق دادن زن در حال حيض و نفاس باطل است و زن بايد در وقت طلاق از خون حيض و نفاس پاك باشد و شوهرش در آن پاكى يا در حال نفاس و حيضى كه قبل از اين پاكى بود، با او نزديكى نكرده باشد.

صحت طلاق قبل از غسل حيض

سؤال 1078. آيا طلاق دادن زن پس از قطع شدن خون حيض و قبل از غسل صحيح است يا خير؟

جواب:  در صحت طلاق، غسل شرط نيست.

موارد صحت طلاق زن در حال حيض

سؤال 1079. در چه حالاتى مى توان زن حائض را طلاق داد؟

جواب:  طلاق دادن زن در حال حيض يا نفاس در سه صورت صحيح است:

1) آن كه شوهرش بعد از ازدواج با او نزديكى نكرده باشد.

2) آبستن باشد، واگر معلوم نباشد كه آبستن است وشوهر در حال حيض طلاقش بدهد، بعد بفهمد آبستن بوده، اشكال ندارد.

3) مرد به واسطه غايب بودن، نتواند يا برايش مشكل باشد كه پاك بودن زن را بفهمد، ولى احتياط مستحب در اين است كه در اين صورت يك ماه صبر كند وبعد طلاق بدهد.

روزه نذرى مصادف با حيض

سؤال 1080. اگر خانمى نذر كند كه در هر هفته، مثلاً روز جمعه را روزه بگيرد، چنان چه در يكى از جمعه ها حائض شد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  بايد آن روز را روزه نگيرد، بلكه قضاى آن را به جا آورد.

قطع خون سر 3 روز، دو باره ديدن در 10 روز

سؤال 1081. هرگاه خون سر سه روز قطع شود ودر بين ده روز باز، ديده شود و قطع شود، حكمش چيست؟

جواب:  تمامى خون و پاكى وسط، حيض است.

حائض شدن در نماز

سؤال 1082. حائض شدن در نماز چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر بين نماز، حائض شود، حتى اگر حرفى از تشهد مانده باشد نماز باطل است، بلكه هم چنين است پيش از تمام نمودن سلام واجب؛ و اگر در نماز باشد وگمان نمايد كه حائض شده، دست خود را داخل كند و به موضعى كه خون بيرون مى آيد بمالد، پس اگر خون بيرون آمده باشد، از حالت نماز بيرون رود وگرنه نماز را تمام نمايد، لكن ظاهر اين است كه اگر چنين نكند ونماز را تمام كند عيبى ندارد و اگر بعد از نماز، حائض شدن، ظاهر نشود يا معلوم نشود پيش تر بودن حيض بر تمام بودن نماز، نماز او صحيح است.

عدم جواز اعتكاف كسى كه مى داند در 3 روز حيض مى شود

سؤال 1083. خانمى مى خواهد معتكف شود ولى مى داند قبل از 3 روز حيض مى شود اعتكافش چه حكمى دارد؟

جواب:  جايز نيست، اعتكاف براى كسى كه مى داند به عيد فطر و قربان برخورد مى كند و نمى تواند روزه بگيرد.

ترس از نرسيدن به وقوفين براى حائض

سؤال 1084. هر گاه خانمى به جهت عارض شدن حيض بترسد كه اگر منتظر بماند تا پاك شود و طواف عمره را به جاى آورد و وقت وقوف به عرفات بگذرد چه كند؟

جواب:  در اين صورت اگر براى عمره تمتع محرم شده عدول مى كند از نيّت احرام به احرام حج افراد واگر محرم نشده احتياطا به وظيفه حج افراد در احرام از ميقات يا منزل (هر كدام نزديك تر به مكه باشد) عمل مى كند وگرنه از مكه محرم مى شود.

صحت احرام حائض و زائو

سؤال 1085. آيا خانم هاى حائض و زائو مى توانند محرم شوند؟

جواب:  در صحت احرام، طهارت از حدث اصغر و اكبر شرط نيست و كسى كه محدث به حدث اصغر يا حدث اكبر باشد، احرام وى صحيح است. به عبارت واضح تر احرام شخص بى وضو يا جنب يا زن حائض و نفساء اشكالى ندارد. بنابراين جنب و حائض و نفساء مى توانند احرام ببندند.

جواز تلبيه حائض

سؤال 1086. آيا در حال حيض و نفاس مى توان تلبيه هارا گفت؟

جواب:  گفتن تلبيه ها و تكرار آن هنگام بر خواستن از خواب، بعد از هر نماز واجب و مستحب، وقت رسيدن به سواره، هنگام بالا رفتن از تل يا سرازير شدن از آن، وقت سوار شدن يا پياده شدن واوقات سحر حتى در حال حيض و نفاس مستحب است.

حائض قبل از احرام وارد حرم شده

سؤال 1087. هر گاه زن حائض از روى جهل به حكم وندانستن مسأله از ميقات احرام نبسته و داخل حرم شد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  بر او لازم است مانند ديگران در صورتى كه نتواند به ميقات برگردد، به خارج حرم رفته واز آن جا احرام ببندد؛ بلكه احتياط اين است كه تا آن جا كه ممكن است از حرم دور شود واحرام ببندد به شرطى كه اين عمل مستلزم فوت حج نباشد و در صورتى كه انجام اين عمل برايش ممكن نباشد، با ديگران يكسان خواهد بود، يعنى مانند ديگران از حرم محرم شود.

غسل حيض و نفاس براى طواف

سؤال 1088. پس از پاكى از حيض و نفاس آيا براى طواف، غسل واجب است و اگر نتواند غسل نمايد چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  بر زن حائض و نفساء (زائو) بعد از گذشتن ايام حيض و نفاس واجب است كه براى طواف غسل كنند، و در صورت معذور بودن از غسل و مايوس شدن از توانايى بر غسل، واجب است با تيمم طواف كنند. ودر صورت معذور بودن از تيمم، تا آخر زمان تمكن از مباشرت نايب گرفتن متعين است واحوط آن است كه خود نيز طواف كند.

حيض پس از احرام با گنجايش وقت عمره

سؤال 1089. هر گاه زن هنگام بستن احرام براى عمره تمتع يا پس از بستن احرام، خون حيض ببيند و وقت به جا آوردن اعمال عمره را داشته باشد چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  بايستى صبر كند تا پاك شود و غسل نموده و اعمال عمره را به جا آورد.

حيض پيش از احرام با نداشتن وقت عمره

سؤال 1090. هرگاه زن پيش از بستن احرام براى عمره تمتع يا پس از بستن احرام، خون حيض ببيند و وقت به جا آوردن اعمال عمره را نداشته باشد چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  در اين صورت، حج تمتعش بدل به حج افراد شده وبر او واجب است در صورت تمكن بعد از فراغت از حج، عمره مفرده به جا آورد.

حيض پس از احرام با نداشتن وقت عمره

سؤال 1091. هرگاه زن بعد از بستن احرام براى عمره تمتع خون حيض ببيند و وقت به جا آوردن اعمال عمره را نداشته باشد، چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  در اين صورت مى تواند حج افراد را به جا آورد و بعد از فراغت، عمره مفرده به جا آورد مانند صورت اوّل، و اين كفايت مى كند از آن چه بر او واجب بوده است از حج تمتع.

حيض در اثناى طواف

سؤال 1092. اگر زن در اثناى طواف حائض شود چه حكمى دارد؟

جواب:  مشهور بين فقها اين است كه اگر حائض شدن پيش از تمام شدن چهار شوط باشد، طوافش باطل مى شود و چنان چه بعد از آن باشد، آن چه به جا آورده صحيح است، و واجب است بعد از پاكى و غسل نمودن، باقيمانده را به جا آورد. و احوط در هر دو صورت اين است كه بعد از پاكى يك طواف كامل به نيت اعم از تمام و اتمام به جا آورد، به اين معنى كه چنين نيّت كند كه اگر يك طواف كامل بر من واجب است، كه اين طواف است و اگر به جا آوردن كمبود طواف سابق بر من واجب است، هر مقدار از اين طواف كمبود او را تكميل كند بكند و باقيمانده، زيادى باشد. و اين در صورتى است كه وقت اين كار را داشته باشد و در غير اين صورت سعى و تقصير نموده وبراى حج محرم شود و لازم است پس از بازگشت از منى و قبل از طواف حج، قضاى طواف عمره را به نحوى كه گفته شد به جا آورد.

حيض بين طواف و نماز طواف

سؤال 1093. هر گاه زن پس از طواف و پيش از نماز آن، يعنى بين طواف و نمازش، حيض شود چه حكمى دارد؟

جواب:  طوافش صحيح است و نماز طواف را پس از پاكى و غسل به جا آورد. و چنان چه وقت نداشت، سعى وتقصير را به جا آورده و نماز طواف را پيش از طواف حج قضا نمايد.

پس از طواف و نماز نمى داند حيض بوده يا نه

سؤال 1094. هر گاه زنى پس از طواف ونمازش احساس نمود كه حيض شده، ولى نمى داند كه پيش از طواف حيض شده يا پيش از نماز يا در اثناى نماز يا بعد از نماز، در اين صورت چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  در اين صورت، بنابر صحت طواف و نماز بگذارد.

پس از طواف و نماز متوجه حيض شده

سؤال 1095. هر گاه زنى پس از طواف ونمازش احساس نمود كه حيض شده و بداند كه حيض قبل از نماز حادث شده و وقتش هم تنگ است، در اين صورت چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  سعى و تقصير نموده و نماز را تا پس از پاكى تأخير بيندازد و عمره اش صحيح است.

به جا نياوردن عمدى عمره تا حيض شدن

سؤال 1096. هر گاه زنى به مكه رسيد و مى توانست اعمال عمره را به جا آورد ولى با علم وعمد به جا نياورد تا حيض شد و وقت هم تنگ شد چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  ظاهرا عمره اش فاسد است. و احتياط اين است كه عدول به حج افراد نموده و حج خود را در سال بعد اعاده نمايد.

تقديم طواف بر وقوفين

سؤال 1097. خانمى به حج تمتع رفته و مى ترسد حيض شود آيا مى تواند طواف و نماز طواف حج را قبل از وقوف در عرفات و مشعر انجام دهد؟

جواب:  تقديم طواف چه طواف حج باشد چه طواف نساء ـ على المشهور الاظهر ـ و نماز و سعى بر وقوفين در حج تمتع جايز نيست؛ مگر براى پيرمردان يا زنى كه بيم حيض شدن دارد، كه اين دو مى توانند طواف حج ونمازش را قبل از وقوفين به جا آورند و احوط نيز در صورت امكان، اعاده آن هاست در ايام تشريق يا بعد از آن تا آخر ماه ذى الحجة، و اگر ممكن نشد، استنابه نمايد على الاحوط واگر مى داند كه اعاده آن تا آخر ماه ممكن نمى شود، پس احوط، جمع بين تقديم و استنابه است.

نيابت طواف حائض

سؤال 1098. خانمى كه حيض ببيند يا زائو شود، ونتواند تا پاك شدن خود در مكه بماند كه طواف كند چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  لازم است براى طواف ونماز نايب بگيرد وپس از طواف نايب، شخصا سعى كند.

ترك طواف نساء حائض

سؤال 1099. خانمى كه حائض شود و قافله تا وقت پاكى او منتظرش نشود، آيا مى تواند طواف نساء را ترك نموده و با قافله خود همراه شود؟

جواب:  بلى مى تواند طواف نساء را ترك كند. ودر اين صورت احتياط اين است كه براى طواف نساء ونمازش نايب بگيرد. وچنان چه مشغول طواف بوده وپس از به جا آوردن نصف آن حيض شود، مى تواند باقى را ترك وبا قافله برود. واحتياط در اين صورت، آن است كه براى باقى مانده طواف و نمازش نايب بگيرد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -