انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم اضافه کار کارمند و... (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام. اینجانب کارمند یکی از ارگانهای دولتی هستم .سقف اضافه کارمند حدود 175 ساعت می باشد.به دلیل اینکه اضافه کار من از این حدود به دلیل نیاز واحدی که در آن مشغول هستم فراتر می رود اضافه کار اینجانب را برای کارمند دیگری که اضافه کار ندارد می نویسند مبلغ اضافه کار اینجانب به علت پایین تر بودن مدرک و سابقه کمتر می باشد.آیا اضافه دریافت من بابت اضافه کاری که از همکارم میگیرم حلال است یا حرام؟ ضمنا رده شغلی و کار اینجانب با همکارم مانند هم است و اضافه ای از اینجانب در شغل انجام نداده بلکه کمتر نیز انجام می دهد.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)

جواب اگر قانوناً به آنچه نوشتید مجاز باشید اشکال ندارد و در غیر این صورت جایز نیست. یاحقّ.


سوال سلام و عرض خسته نباشید. در صورتیکه در محل کار از صبحانه ای که برای ما تعیین نشده استفاده کنیم ولی هیچ منعی هم برای استفاده نکردن از آن برای ما قرار نداشته باشد و یا در زمان شیفت کاری خود پس از انجام تمام امور محوله به سراغ کارهای شخصی خارج از محیط کار برویم به طوری که به کارمان آسیبی نرسد آیا اشکال دارد؟
سوال دیگرم در صورت فقدان قانون خاصی در زمینه خاصی که مشخص نکرده یا کامل نیست و دست ما از تعیین قانون کوتاه است عمل کردن به آن قانون درست است یا عمل کردن به کاری که درست است؟ البته با مشورت با مراجع تقلید مثلا در قانون دو نفر که کار یکسانی انجام می دهند ولی دیگری دارای مدرک تحصیلی بالاتری است دارای حقوق بیشتری است و یا کسی که سابقه کار بیشتری دارد با اینکه کاری اضافه بر کسی که سابقه ان کم است انجام نمی دهد دارای حقوق بیشتری است.بر اساس عقل خودم باید شرایط مساوی باشد تا عدالت برقرار شود لطفا نظرتان را بیان کنید تا من از این سردرگمی رها شوم و دچار اتش دوزخ نگردم با تشکر


جواب هر ارگان دولتی بر اساس قانون مصوب فعالیت اجرائی دارد و کمترین کاری بدون قانون و یا محمل قانونی انجام نمیشود، لذا آنچه را که شما فرمودید: «در صورت فقدان قانون خاصی در زمینه خاصی که مشخص نکرده یا کامل نیست و دست ما از تعیین قانون کوتاه است» موضوعیّت ندارد.
پس بنابر آنچه خدمت شما عرض شد، اگر قانون کارهایی را که نوشته اید اجازه میدهد یا لااقل منع نمیکند اشکال ندارد و در غیر این صورت باز هم عرض میکنم که جایز نیست. یاحقّ.



  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -