انهار
انهار
مطالب خواندنی

کتب و افکار ضاله

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١برائت جمعی از فقرای گنابادی از قطب وقتشان در مورد توهین به حضرت زهرا (علیها السلام)

سؤال:انتشار جسارت ناباورانه سرسلسله نعمة الهى گنابادى به ساحت مقدس حضرت ام ابيها فاطمه زهرا سيده بانوان عالم عليها السلام كه با شِگِرد((گفتن شهادت حضرت زهرا مقام شهيد را بى ارزش ميكند حضرت زهرا رحلت كرده))توسط سايت شيعه نيوز اعلام گرديده موجب خشم واندوه هر مسلمان متعهد است.جمعى از فقراى گنابادى برائت جوئى از نورعلى گنابادى معروف به مجذوبعلى عضوگروهك نهضت آزادى كه زمانش سرآمده را وظيفه فقرى خوددانسته. اميدداريم ديگر اخوان شرافت شيعه بودن را كه اقطاب سلسله برآن فخر داشتند فداى تعصب بى جا ننمايند. فقراى قديمى كه زمان حضرت صالح عليشاه وحضرت رضا عليشاه را درك كرده اند ميدانند نورعلى داراى انحرافات اعتقادى مي باشد حتىٰ حضرت رضا عليشاه با ورود نامبرده به حسينيه،مجلس را ترك مى كردند. (برای رعایت شئون افراد از ذکر اسامی امضاء کنندگان خودداری کردیم و در بایگانی موجود است)

جواب:ما نسبت به اقدامی که درباره برائت جستن از کسی که به ساحت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده انجام داده اید به شما تبریک می گوییم و از شما تشکر می کنیم؛ امیدواریم بقیه نیز این راه شما را بپیمایند.

٢انتشار تفکرات التقاطی

سؤال:اشخاصى هستند که تفکّرات التقاطى و سوابق فکرى مغایر با نظرات اکثریّت فقهاى شیعه، و فقه حاکم بر نظام مقدّس جمهورى اسلامى (نظیر بحث ولایت فقیه) دارند. آیا مى توان دیدگاه ها و نظرات آنها را در جامعه انتشار داد، تا مردم با شنیدن اقوال مختلف بهترین آن را انتخاب کنند؟ در صورتى که پاسخ منفى باشد، آیه شریفه (فَبَشِّرْ عبادِ  الّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ اَحْسَنَه) را چگونه تفسیر مى فرمایید؟

جواب:این کار در صورتى که موجب بدآموزى نگردد، کار خوبى است. و این مشکل عمدتاً از طریق نحوه بیان مناسب نظرات مخالفین تأمین مى شود، به این معنى که نظرات آنها به صورت موذیانه و مخرّب و تؤام با دروغ و تهمت و جوسازى بیان نگردد. البتّه باید توجّه داشت که مسائل مختلف است; بعضى از مسائل را مى توان در سطح عموم مطرح کرد، و بعضى از مسائل باید در سطح حوزه و دانشگاه و محافل علمى مطرح گردد; زیرا احتیاج به آگاهى هاى تخصّصى دارد. به یقین اشتباه این دو دسته از مسائل به یکدیگر، سبب بروز مشکلاتى در سطح جامعه مى گردد.

٣کتابت نوشته ای که محتویات فاسد دارد

سؤال:آیا کاتب مطّلع از محتویات کذب مورد کتابتش که شامل اتهام و هتک حرمت گیرنده نامه و دیگران مى باشد با این که آن نوشته با امضاى دیگرى براى گیرنده ارسال مى گردد، شریک در گناه صاحب امضا مى باشد؟

جواب:این مصداق روشن اعانت بر اثم و کمک به گناه است و جایز نیست.

 

٤فرقه اخباری ها و شیخیه

سؤال:درباره فرقه اخباریها و شیخیه و موسسین این فرقه ها، نظرجنابعالی چیست؟

جواب :«شیخیه» بدون شک دارای انحرافاتی هستند ولی «اخباری ها» در صورتی که امور واضح را مانند تقلید برای غیر مجتهدین و حجت بودن دلیل عقل را منکر نشوند عقاید شان اشکال ندارد.

 

٥نشر افکار بابک خرمدین

سؤال:با عنایت به این که در منطقه آذربایجان شرقى در ارتباط با « بابک خرمدین» و افکار وى، شبهاتى ایجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک خود را در ارتباط با ایشان مرقوم فرمایید. ضمناً بفرمایید که صرف بیت المال در راستاى اشاعه نام و یاد ایشان چه حکمى دارد؟

جواب:نامبرده داراى انحرافات مهمّى بوده، و سزاوار است به خاطر تعصّبات قومى دنبال او را نگیرند، و صرف بیت المال و غیر بیت المال در این راه جایز نیست.

 

٦مطالعه کتب جلال آل احمد و شریعتی

نظر معظم له در مورد خواندن کتاب های «جلال آل احمد» و «دکتر شریعتی» چیست؟

جواب:در کتاب های آنها مطالب صحیح و غیر صحیح وجود دارد، هرگاه بتوانید این دو را از هم تفکیک کنید خواندن آن مانعی ندارد.

 

٧تعریف کتب ضلال

سؤال:میشه لطفا در مورد کتب ضلال برام توضیح بدید که چه کتبی مصداقشه ؟

جواب:کتابهایی که باعث انحراف از نظر، عقیده یا عمل یا اخلاق گردند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -