انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اهل کتاب

سؤال:آيا زرتشتيان جزء اهل كتاب محسوب مى شوند؟

جواب: بسمه تعالى: درباره مجوس احتمال صاحب كتاب بودن هست و در روايت آمده (سنّوا بهم سنة اهل الكتاب)(5) (و به شيوه اهل كتاب با آنها رفتار كنيد)

پاک یا نجس بودن اهل کتاب

سؤال:با اينكه در كليّه رساله هاى عمليّه كافر از نجاسات شمره شده است و كسى كه منكر ضرورى دينى باشد را كافر تلّقى مى كنيم، پس چگونه اهل كتاب را كه اسلام و نبوت رسول اكرم صلى الله عليه وآله را انكار مى نمايند پاك مى شماريم؟

جواب: بسمه تعالى: اهل كتاب جزء كفارند و نجس مى باشند.والله العالم

 

شك كردن در دين فرد مسلمان

سؤال:آيا تشكيك در تدين فرد مسلمانى به منظور ايجاد تفرقه در بين مسلمانان جايز است؟

جواب: هـر نـوع عملى كه منجر به اختلاف و تفرقه در صف مسلمانان و پيروان اهل بيت، به هر نوع و به هر نام، جايز نيست و بايد از آن اجتناب نمود و با افرادى كه به اين كارها دامن مى زنند بايد با منطق و برهان روبه رو شد. اميد است كه اصلاح شوند. والله العالم

 

رفتن به خانقاه

سؤال:آيا رفتن به خانقاه و شركت در جلسات اين نوع اماكن و منبر رفتن در اين جلسات جايز است؟

جواب: رفتن به مراكز ياد شده و يا منبر رفتن در جلسات ياد شده كه نوعى تأييد آنها مى باشد، جايز نيست. والله العالم

 

تجليل از مشايخ صوفيه

سؤال:آيا تجليل از مشايخ صوفيه، خصوصاً بيان برخى از كارهاى خارق العاده ى آنان، بر روى منابر و جلسات مذهبى جايز است؟

 

 

جواب: بهترين الگو براى هدايت مردم، معصومان (عليهم السلام) هستند كه بر طبق فرمايش پيامبر، قول و فعل آنان حجت است و تجليل از افرادى كه از آنان پيروى نمى كنند، در منابر جايز نيست. والله العالم

 

فرقه اسماعیلیه

سؤال:آيا فرقه ى اسماعيليه را مى توان شيعه ناميد؟

جواب: شيعه   ى كامل كسى است كه به دوازده امام معصوم معتقد باشد. فرقه   ى اسماعيليه به امام صادق (عليه السلام) معتقد بوده و پس از ايشان، ائمه   ى ديگر را نپذيرفتند; طبعاً شيعه   ى كامل نيستند. اميد است با درايت و تبليغ به حظيره   ى شيعه كامل برگردند. والله العالم

 

معاشرت با بهاییان

سؤال:آيا معاشرت با بهائيان جايز است؟

جواب: اگر معاشرت براى تبليغ و ارشاد آنان باشد اشكال ندارد، ولى اگر معاشرت سبب تحت تأثير قرار گرفتن يا تأييد آنان شود، جايز نيست. والله العالم

 

ادعای بهاییان

سؤال:برخى از اعضاى فرقه بهائيت مى گويند: بهائيت براى تكميل اسلام آمده، نظر شما در اين مورد چيست؟

جواب: بسمه تعالى: آئين اسلام، آئين خاتم است و پيامبر گرامى خاتم النبيين و قرآن خاتم الكتب است . آئين بهائى دين نيست بلكه مسلك سياسى است كه رنگ دين دارد و نخست به وسيله دولت روسيه پايه گذارى شد و بعداً هم دولت انگليس آن را رشد داد و اكنون نيز در دامن آمريكا هستند و اصولاً بهائيت چيز جديدى ندارد كه با آن آئين اسلام را تكميل كند و سخنى براى گفتن ندارد كه بتواند مكمّل دينى باشد و نقصانى در اسلام نيست كه در انتظار تكميل باشد . در اين مورد به كتابهاى ردّيه مانندِ «بهائى چه مى گويد» و يا «پيام پدر» مراجعه كنيد . والله العال

 

 

غلات

سؤال:غُلات چه كسانى هستند؟

جواب: بسمه تعالى: غُلات كسانى هستند كه بندگان صالح خدا را از حدِّ بشريت بالا برده، آنها را مبدأ كارهاى خدايى مى دانند . والله العالم

 

عقاید شیخ احمد احسائی

سؤال:عقايد شيخ احمد احسائى پيرامون معاد، معراج پيامبر و غيبت امام زمان (عليه السلام) چيست؟

جواب: در شرايط كنونى كه مسلمانان نياز مبرم به وحدت دارند، سخن گفتن در باره   ى عقايد شيخ احمد احسائى چندان لزوم ندارد و اگر علاقه مند هستيد تا از عقايد ايشان مطلع شويد، به كتاب هدية النملة نگارش ملارضاى همدانى مراجعه بفرماييد و نيز عقيده   ى ايشان درباره   ى معراج در كتاب فروغ ابديت ، ج1، بخش معراج بيان شده است و نيز در كتاب تاريخ المذاهب الإسلامية درباره   ى عقايد شيخ بحث هايى صورت گرفته است. والله العالم

 

رای به دراویش و بهایی

سؤال:آيا رأى دادن به افرادى كه منتسب به فرقه هاى دراويش و بهايى هستند، جايز است؟

جواب: بايد در انتخابات فقط به افراد متدين و متعهد به اسلام و تشيع و پايبند احكام الهى رأى داد. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -