انهار
انهار
مطالب خواندنی

چگونگی آب کشیدن زمین نجس (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام. من در خارج از کشور هستم. کف دستشویی منزل ما نجس شد و بعلت راه رفتن با دمپایی خیس قاعدتاً به جاهای دیگرسرایت کرده. در خارج از کشور هیج دریچه یا سوراخی در زمین دستشویی ها و کف زمین تعبیه نمیکنند که بتوانیم زمین را بشوییم. در حال حاضر ما میخواهیم برای سم پاشی علیه سوسک اقدام کنیم. کسیکه برای این کار به منزل ما میاید یک فرد خارجی است که با کفشهای خودشان در منزل راه میروند و ما اگر بخواهیم حتی به وی بگوییم دمپایی دستشویی را بپوش (که البته به علت دین و فرهنگ متفاوتی که اینها دارند گفتنش برای ما سخت است) به علت اینکه سم پاشی از نوع اسپری کردن است از کف دستشویی (که نجس است) به وی می پاشد و او را نجس میکند و وی وقتی بیرون میاید....... (در اینجاحتی دیده ام تعمیرکارها ابایی از نشستن کف دستشویی و یاتماس با زمین تر آن ندارند).
ایا میتوانم به وی بگویم دمپایی دستشویی را بپوشد و در زمان سم پاشی از منزل خارج شوم تا چیزی را نبینم که از فکر نجس شدن منزل راحت شوم؟ من به نجس پاکی خیلی حساس هستم و گاهی وسواس فکری پیدا میکنم و ذهنم مشغول میشود. لطفا راهنمایی کنید.

مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب دخترم؛ البته همینطور که الآن شما در جایی زندگی میکنید که در کف زمین محل زندگیتان مثل: حیاط، اطاق، هال، راهروها و... دریچه ای برای خارج شدن آب ندارد در صدر اسلام هم خانه ها همینطور بوده و آب لوله کشی یا شیرآلات نبوده و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) و مؤمنان آن زمان فقط با آب قلیل خود را شستشو میدادند و با آب قلیل زمین نجس را آب میکشیدند.
به هر حال شما فقط به اندازه توقعی که اسلام از شما دارد تکلیف دارید مثلاً اگر میتوانید به آنها پیشنهاد کنید که دمپایی که شما به آنها واگذار میکنید بپوشند بهتر ولی اگر نگوئید یا اگر گفتید قبول نکنند نگران نباشد و پس از رفتن آنها به روی زمین آب قلیل بریزید و با ابری جمع کنید و این کار را سه مرتبه انجام دهید البته در دفعه سوم لازم و واجب نیست آب را جمع آوری کنید و آن محل پس از سه مرتبه شستن پاک میشود.
به آب دفعه اول و دوم که جمع میکنید غساله میگویند و شما در این صورت به وضیفه عمل کنید.
البته اگر آب لوله کشی شهری داشته باشد اگر با شلنگ یک مرتبه آب بریزید همه جا پاک میشود و جمع کردن آب واجب نیست و البته اگر بخواهید برای خشک کردن زمین آبها را جمع کنید آن آب پاک است.
انشاالله مطلب را توانسته باشد خوب بیان کرده باشم و شما هم خوب متوجه شده باشید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -