انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیا فلسطینیان ناصبی اند؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مجاهدان فلسطینی
إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنْكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَكُمْ بَلْ هُوَ خَیرٌ لَكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ (نور/11)
مسلما کسانی که آن تهمت عظیم را عنوان کردند گروهی (متشکل و توطئه‌گر) از شما بودند؛ اما گمان نکنید این ماجرا برای شما بد است، بلکه خیر شما در آن است؛ آنها هر کدام سهم خود را از این گناهی که مرتکب شدند دارند؛ و از آنان کسی که بخش مهم آن را بر عهده داشت عذاب عظیمی برای اوست!(ترجمه: آیت الله مکارم شیرازی)
در آیه ای که گذشت درسها و پیامهایی وجود دارد که ما را در پاسخ به سوال طرح شده یاری می بخشد.
کریمه یاد شده به آیه "افک" شهرت دارد. "افک" آنگونه که راغب در مفردات خویش آورده است به امری اطلاق می شود که از حالت طبیعی و اصلی خویش منحرف گردد؛ چنانکه بادهای مخالف را "مؤتفکه" می خوانند از آن رو که از مسیر اصلی خویش انحراف یافته اند.(المفردات، راغب اصفهانی، ذیل واژه افک)
همینطور از باب توسع در معنا؛ هرگونه سخنی را که از جاده حق انحراف یابد همچون دروغ و تهمت، "افک" می گویند.
اگر فلسطینیان بواقع ناصبی و دشمن اهل بیتند پس چگونه است که در گوشه و کنار کشورشان نام اهل بیت پیامبر(ص)، بر پیشانی مساجدشان می درخشد؟
در داستان افک، عده ای از مسلمانان، به یکی از همسران پیامبر(ص) که در جنگ "بنی مصطلق" با وی همراه بود ولی بنا به دلایلی از لشکر جا مانده بود، تهمتی ناروا نسبت دادند که خداوند از این گروه به"عصبة" تعبیر می کند.
"عصبة" از ماده عصب، به رشته های مخصوصی گفته می شود که عضلات انسان را به هم می پیوندد، لذا به عده ای که شبکه منسجم و به هم پیوسته ای را با همفکری یکدیگر هدایت می کنند،"عصبه" گفته اند.
از این تعبیر می توان دریافت که افرادی که بدین شایعه دامن می زدند، توطئه گرانه در پی دستیابی به اهدافی بودند که از پیش طراحی شده بود.
این آیه در حقیقت به مثابه زنگ هشداری است برای قاطبه مسلمانان که بر هر آنچه که می شنوند ناآگانه مهر تایید ننهند.
این روزها با شعله ور شدن آتش جنگ اسراییل علیه مردم بی دفاع غزه، عوامل پیدا و پنهان صهیونیست با رخنه در میان عده ای مسلمانان شیعی مذهب و دارای تعصب کور، شبهاتی را طرح و در افواه توده مردم افکنده تا بدینوسیله آتش اختلاف را در میان جوامع مسلمان شعله ور ساخته و مانع وحدت و یکپارچگی آنها گردند.
به عنوان مثال گفته می شود: مگر در کشور خود فقیر ندارید، با این همه فقیر چرا به کسانی که هم کیش و آیینتان نیستند کمک می کنید؟
مگر فلسطینیان ناصبی وکافر نیستند و با علی و خاندنش علیهم السلام رسما دشمنی نمی ورزند پس چرا ...
و...
متاسفانه در این میان، برخی از خودیهای نآگاه با خیل غیر خودیهای آگاه همداستان شده و دشمن را در نشر اینگونه شبهات یاری می رسانند.
این قلم بر حسب تکلیفی که بر دوش خود احساس می کند کوشیده است تا در نوشتارهایی متعدد پاسخی بر اینگونه شبهات بیابد؛ شبهه نخست را در مقاله"این چراغ به خانه و مسجد رواست" پاسخ گفتیم و اینک به طرح ادله ای در رد شبهه اخیر می پردازیم:
یکم :
اکثریت قاطع مردم فلسطین شافعی مذهبند و اتفاقا ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعی، رهبر این فرقه، نیز در غزه تولد یافته است.(جهت اطلاع بیشتر ر.ک: الموسوعة المیسرة فی الادیان و المذاهب المعاصرة، مانع بن حماد الجهنی، ج 2، ص 124)
و حتما مستحضرید که در میان فرقه های گوناگون اهل تسنن، نزدیکترین فرقه به شیعه، هم از نظر میزان علاقمندی به اهل بیت پیامبر(ص) و هم از نظر اصول و احکام فقهی، فرقه شافعی است.
فایل صوتی ضمیمه شده به نوشتار پیش رو که از زبان گویای اسلام، استاد شهید مرتضی مطهری تراویده است خود سندی دیگری است مبنی بر اینکه اینگونه ادعاها،  دروغ و شایعه ای کهنه بیش نیست.
دوم:
اگر فلسطینیان بواقع ناصبی و دشمن اهل بیتند پس چگونه است که در گوشه و کنار کشورشان نام اهل بیت پیامبر(ص)، بر پیشانی مساجدشان می درخشد؟
به عنوان نمونه بنگرید:
مسجد «الامام علی ابن ابی طالب» واقع در نابلس!
 
مسجد الامام علی بن ابیطالب
مسجد فاطمة الزهراء در جنوب طولکرم
مسجد فاطمه الزهرا
آیا این سخن که عده ای با اینکه نسبت به اهل بیت رسول خدا علیهم السلام جسارت و تهور دارند، در عین حال به ایشان عشق نیز می ورزند تا آنجا که نام خاندان رسالت را بر مساجدشان می نهند؛ ادعای یک بام و دو هوا نیست؟!
سوم:
افزون برگرایش دو تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهید دکتر فتحی شقاقی و شهید محمود شحادة به مذهب شیعه، در سالیان اخیر گرایش مردم فلسطین به تشیع بسیار چشمگیر بوده است چندانکه طبق یک آمار در حال حاضر حدود 70000هزار شیعه فلسطینی در مناطق اشغالی وجود دارد.(ر.ک: دایره المعارف looklex )
و جالب است بدانید که بهترین کتاب را در دفاع از مسلمان بودن شیعیان، همین شهید فتحی شقاقی و همان مجاهد اهل سنت فلسطینی نوشته است؟ کتاب دقیق و تاثیر گذار«شیعه و سنی غوغای ساختگی» یکی از نوشته های اوست که با ملاحظه تمامی دقایق سیاسی و اجتماعی مساله، در دفاع از شیعه و اثبات ضرورت وحدت اسلامی کم نظیر است.
چهارم:
فایل صوتی ضمیمه شده به نوشتار حاضر که از زبان گویای اسلام، استاد شهید مرتضی مطهری تراویده است خود سندی دیگری است مبنی بر اینکه اینگونه ادعاها، دروغ و شایعه ای کهنه بیش نیست.
ایشان در سخنرانی سال 1349 که در مسجد امام جواد (ع) ابراز داشته اند افزون بر اینکه شبهه ناصبی بودن فلسطینیان و نظایر آن را ساخته و پرداخته صهیونیست ها می دانند، به عنوان مثال"لیلا خالد"، از مبارزان بنام فلسطین، را نام می برد که به طور رسمی و علنی در چندین نطق و سخنرانی، خودش را پیرو مذهب شیعه معرفی کرده وحتی جمعیت مردم فلسطین را مرکب از شیعه و سنی می داند.(ر.ک: کتاب آشنایی با قران، ج4، پی نوشت 2)
(برای شنیدن سخنرانی شهید مطهری اینجا را کلیک کنید.)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -