انهار
انهار
مطالب خواندنی

گرانفروشی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
کاسب و تاجر مؤمن؛ سلام علیکم و رحمةالله و برکاته
بحمدلله شما در کشورایران که أمّ القرای جهان اسلام و شیعه است زندگی میکنید. مسلمان و پیرو قرآن و اهل البیت (علیهم السلام) میباشید و یقیناً عشق و علاقه شما به دین و معنویات قابل انکار نیست.
هر سال با شور و عشق؛ درمجالس حسینی و ایّام فاطمیّه و ماه مبارک رمضان شرکت میکنید و حتّی بانی خیر میشوید و اهل خمس و زکات و کسب حلال و خدمت به فقراء و مساکین و درماندگان هستید و کسی نمیتواند شما را از اینگونه رفتارهای معنوی باز دارد و با قرآن و اهل البیت (علیهم السلام) فاصله دهد.
پس بیایید بخاطر خشنودی خدای مهربان و اهل البیت (علیهم السلام)، در سبقت گرفتن در خدمت به مردم کم درآمد با یکدیگر رقابت کنید و با «قانع بودن به سود کم» از لطف الهی بهره مند شوید و تلاش کنید از برکتی که خدای متعال در کسبتان قرار میدهد بهره مند شوید.
آیا میدانید در شرایط کنونی، که استکبار جهانی « بویژه آمریکا و صهیونیسم» با تحریم اقتصادی کشور عزیزمان، مدیریّت بحران میکنند! تا با خسته کردن ملت مؤمن و ولایت مدار؛ آنها را به زانو در آورند؛ اما برخی از تجار و کسبه با «گران فروشی» در تقویت این شرایط مقصّر وشریک دشمنان ملت هستند؟
آیا میدانید بخاطر گرانفروشی، برخی از کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد مریض و باردار و زنان و مردان سالمندِ ناتوان؛ با سوء تغذیه و غصه! شب را صبح میکنند ولی گران فروش؛ شب، سیر و راحت می خوابد؟
آیا میدانید اگر خریدار به قیمت جنس راضی نباشد ولی ناچار به خرید باشد، از نظر اخلاقی اشکال دارد؟
آیا میدانید بخاطر گرانفروشی، افراد کم درآمد، شرمنده خانواده وفرزندانشان میشوند و از خجالت آرامش خاطر ندارند؟
آیا میدانید گران فروشی؛ زنجیر آتشین جهنم است که گران فروش را با خود به قعر جهنم می کشـد؟
آیا میدانید گرانفروشی، مورد رضای خدا نیست و خیر و برکتی ندارد؟
آیا میدانید سود کم و حلال بهتر از سود زیاد و حرام است؟
آیا میدانید گرانفروش گرچه سود بیشتری می کند ولی با فراهم شدن عذاب اُخروی در عالم برزخ و قبر و قیامت گرفتار است و فرجام کارش بد می شود و به خاطر کسب و خوردن مال حرام! خود و فرزندانش خلافکار و معصیت کار می شوند؟
امام حسین (علیه السلام) روز عاشورا هنگامی که لشکر یزید را موعظه می کرد، آنان به تمسخر آن حضرت پرداختند و آن حضرت فرمودند: شکم های شما از حرام پُر شده است و دیگر سخن حق در روح و جانتان اثری ندارد.
چـرا برخـی از تـجّــار و کسبـه ، به جای گره گشایی از مردم، با گران فروشی گره در کـار مردم می اندازند؟
اگر تـجّار و کسبه، در کسب و تجارتشان مطابق دستورات قرآن و اهل البیت (علیهم السلام) عمل کنند به خیر و برکت و افزایش نعمت میرسند و اگر عمل نکنند خیر و برکت و افزایش نعمت را از دست می دهند و از ستمگران و ظالمان محسوب می شوند.
در حدیث قدسی آمده است که خدای سبحان می فرماید: ...عبادت ده جزء است که نه جزء آن طلب روزی حلال است، پس چون خوراکی و نوشیدنی خود را از حرام پاک کردی در پناه و حمایت من هستی.
 پس بیایید با فاصله گرفتن از این گناه کبیره ایمان خود را به خداوند ثابت ، و با باز کردن گره از کار مردم؛ برکت و رحمت    خداوند را به زندگی خود وارد و عاقبت و آخرت خوبی را برای خود رقم بزنیم.    

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -