انهار
انهار
مطالب خواندنی

آيةالله العظمی بهجت(قدّس سرّه) از مرگ خود اطلاع داشت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام جمعه موقت تهران، ظلم و استكبار ستيزي را گوهر اصلي وجود حضرت آيةالله العظمي بهجت دانست و گفت: ايشان در اين زمينه به قدري حساس بودندكه هميشه براي مقابله با استكبار در جهت حفظ ارزش‌هاي نظام و حاكميت تأكيد مي‌كردند.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در همايش تجليل از شخصيت علمي و عرفاني مرحوم حضرت آيةالله العظمي حاج شيخ محمد تقي بهجت فومني كه از سوي حوزه علميه قزوين برگزار شد، افزود: اين فقيه بزرگوار با وجود اين كه با راديو و تلويزيون هيچ ارتباطي نداشت، از تمام اخبار و اطلاعات روز آگاهي داشته و در عرصه سياست و ميدان مبارزه و انقلاب فعال بود.
وي اظهار داشت: در خصوص آيةالله العظمي آموزه‌هاي فراواني وجود دارد، از جمله اين كه ايشان بسيار اهل عبادت بود، به گونه‌اي كه هر روز زيارت عاشورا را دو مرتبه قرائت مي‌كرد و ساعاتي از روز را در عبادت به سر مي‌برد.
حجت الاسلام صديقي، از حضرت آيةالله العظمي به عنوان خاتم الحكما و خاتم الزاهدين ياد و خاطر نشان كرد: كرامت‌هايي كه از اين بزرگوار به صورت مستقيم و غير مستقيم نقل شده، نشان از آن دارد كه زندگي ايشان بسيار عادي و معمولي بوده است.
وي افزود: آيةالله العظمي با غذاي روحي نياز خود را تأمين مي‌كردند.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد : اين شخصيت علمي و عرفاني نياز به چشم نداشتند، بلكه سيرت انسان‌ها را مي‌ديدند و حتي رحلتشان نيز اختياري بود و از مرگ خود اطلاع داشتند.
حجت الاسلام صديقي يادآور شد: آيةالله العظمي از علماي منبع، فقيه و مجتهدي بسيار بزرگ بود و صحبت كردن درباره شخصيت ايشان به زمان زيادي نياز دارد.
وي با اشاره به اين‌كه امروز در دانشگاه‌ها رشته‌ها تخصصي شده، تأكيد كرد: علماي ما به اين جامعيت رسيده اند كه در چند علم به تبحر بسياري دست يابند و آيةالله العظمي از چنين شخصيت‌هايي بود، اصولي و كلامي بود و در محضر علماي نجف، فلسفه هم آموخته بود.
امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: آيةالله العظمي عامل به علم بود و بر عمل به علم بسيار تأكيد و اصرار داشت و معتقد بود كه اگر كسي به علمش عمل كند ،قبله اهل نظر و باطن مي‌باشد.
وي افزود: به دليل شخصيت والاي آن مرد روحاني مراسم تشييع جنازه ايشان با حضور بسيار گسترده مردم برگزار شد و تنها دليل حضور مردم اين است كه آيةالله العظمي به دليل ارتباط نزديك با خداوند و اهل بيت (عليهم السلام) اين موهبت را پيدا كرده بود كه دل‌ها در اختيار ايشان باشد.
حجت الاسلام صديقي در پايان سخنان خود از مردم خواست تا از چگونگي زندگي و شخصيت اين مرد عرفاني درس گرفته و آن را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار داده و در جهت حفظ نظام جمهوري اسلامي كوشا باشند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -