انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۱۶) آیةالله العظمی سبحانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

پوشيدن مانتوى تنگ و كوتاه

سؤال: آيا پوشيدن مانتوهاى تنگ و كوتاه كه حجم بدن زن در آن پيداست، جايز مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: حجم بدن زن بايد پوشيده باشد. والله العالم

 

ديدن موى جدا شده نامحرم

سؤال: ديدن موى نامحرم پس از آن كه از سر وى جدا شد، جايز است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد. والله العالم

 

منع شوهر از حجاب كامل

سؤال: در صورتى كه زن بخواهد بيش از حدّ معمول صورت خود رابپوشاند آيا شوهر مى تواند مانع شود و در اين صورت آيا اطاعت او لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: اطاعت شوهر در اين مورد لازم نيست. والله العالم

 

اختلاط دختران و پسران

سؤال: اختلاط دختران و پسران در برخى مراكز آموزشى مانند دانشگاه ها كه باعث ايجاد ركود علمى و مفاسد ديگر مى شود آيا جايز است، وظيفه شرعى مسئولان چيست؟

جواب: بسمه تعالى: وظيفه اين است كه از اختلاط در آموزشگاه ها جلوگيرى شود و دانشگاه دختران غير از دانشگاه پسران باشد. والله العالم

 

عكس حيوان بر روى لباس

سؤال: آيا پوشيدن لباسى كه عكس حيوانات بر روى آن مى باشد، جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر لباس شهرت نباشد، چنانچه درباره   ى كودكان لباس شهرت نيست، مانعى ندارد. والله العالم

 

كروات يا صليب

سؤال: آيا استفاده از كروات يا مدال هايى كه به شكل صليب است، جايز مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: در شرايط كنونى كشور، استفاده از كروات به معناى مخالفت با نظام اسلامى است. از اين جهت بايد از آن پرهيز نمود، ولى در خارج از كشور كه چنين مفهوم منفى را ندارد، اشكال ندارد و استفاده از مدال هايى كه به شكل صليب هستند، جايز نيست. والله العالم

 

لباس بدن نما براى زن

سؤال: آيا پوشش لباس تنگ يا بدن نما يا جوراب نازك در مقابل نامحرم جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: پوشيدن لباس ها و جورابهاى بدن نما براى زنان در مقابل نامحرم حرام است . والله العالم

 آرايش صورت و عطر براى زن

سؤال: حكم آرايش صورت و عطر زدن براى زن مجرد يا متأهل در صورتى كه در معرض نامحرم قرار بگيرد چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در معرض نامحرم است حرام است . والله العالم

لباس آستين كوتاه براى مرد

سؤال: حكم آرايش صورت و عطر زدن براى زن مجرد يا متأهل در صورتى كه در معرض نامحرم قرار بگيرد چيست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در معرض نامحرم است حرام است . والله العالم

اصلاح ابرو

سؤال: آيا اصلاح ابروى زنى كه نامحرم آن را مى بيند جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اصطلاح ابرو اشكال ندارد ولى نشان دادن آن حرام است . والله العالم

 

پوشیدن انگشتر

سؤال: آيا در دست كردن انگشتر و حلقه ازدواج براى زنها در مكانى كه نامحرم است جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه پوشيدن انگشتر در دست موجب تحريك نباشد به حكم آيه «الا ما ظهر منها» اشكال ندارد . والله العالم

 

ابرو برداشتن

سؤال: اگر جوان پسر ابرو بردارد آيا كار وى جايزاست؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه عنوان تشبّه به زن صدق كند جايز نيست . والله العالم

 

استفاده از مانكن به شكل زن

سؤال: آيا استفاده از مانكن زن در ويترين و جلوى مغازه عمومى جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: بهره گيرى از مانكن هاى زن براى تبليغات كالا در صورتى كه باعث نشر مفاسد اخلاقى باشد، حرام است . والله العالم

 

نشان دادن موهاى مصنوعى

سؤال: آيا زن مى تواند موهاى مصنوعى خود را(چه پوستيك و چه چسبيده) در معرض ديد نامحرم قرار دهد؟

جواب: بسمه تعالى: زينت است و اظهار آن جايز نيست . والله العالم

 

اصلاح شبيه مدل غربى

سؤال: آرايش سر و صورت توسط مردان با الگوگيرى از مدلهاى غربى و ماهواره اى چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه عنوان تشبّه به كافران پيدا كند حرام است . والله العالم

 

پوشيدن لباس نيمه عريان در مجالس

سؤال: پوشيدن لباس هاى نيمه عريان در مجالس عروسى كه غالباً الگوگيرى از مدلهاى غربى و كفار مى باشد جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه مايه فساد و يا ترويج فساد است خوددارى شود و توصيه اين است كه انسان از غربزدگى به جايى نمى رسد پوشيدن لباس غربيان مايه ترقى نيست، سبب ترقّى، علم و ايمان است . والله العالم

 

آرايش ريش و موى سر به شكل غير متعارف

سؤال: آرايش ريش و موى سر به شكل غيرمتعارف جايز است يا خير؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه موجب انگشت نمايى بشود حكم لباس شهرت پيدا مى كند . والله العالم

 

انجام جراحی زیبایی

سؤال: اخيرا در جامعه متداول شده كه بعضى از زنان و مردان جهت زيبا سازى لبها و بينى به پزشك جراح مراجعه مى كنند و طبيعت لب و بينى را با انجام عمل جراحى عوض مى كنند اين عمل چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر مضر نباشد اشكالى ندارد.والله العالم

 

سوزاندن موى صورت

سؤال: اخيراً مردان نيز همانند زنان موهاى صورت خود را توسط دستگاه برقى مى سوزانند شرعاً چطور است ؟

جواب: بسمه تعالى: نوعى ريش تراشى است و حرام است.والله العالم

 

جلوگیری از رشد موی صورت

سؤال: شخصى هر روز تيغ به صورتش مى كشد و به زعم خود مى خواهد از گناه ريش تراشى اجتناب نمايد در اين مورد سوال اين است كه آيا زايل كردن ريش و موى صورت حرام است؟ و آيا نگهداشتن قدرى از مو به عنوان ريش واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: هدف اسلام اين است انسان داراى محاسن باشد جلوگيرى از رشد مو حكم ريش تراشى دارد.والله العالم

 

رنگ شيميايى

سؤال: آنچه در مورد استحباب خضاب آمده است آيا شامل رنگهاى شيميايى نيز مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: خضاب با اسباب طبيعى (گياهى و معدنى) كه در روايات آمده است مستحب است ولى در شيميايى استحباب ثابت نيست . والله العالم

 

تشبّه به شيطان پرستان

سؤال: برخى از جوانان موهاى خود را شبيه گروهى به نام شيطان پرستان مى كنند آيا اين كار جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه كار آنان ترويج اعمال كافران و تشبيه به كارهاى آنها است حرام است . والله العالم

 

 رعايت حجاب از سوى معلول ذهنى

سؤال: آيا رعايت حجاب در برابر معلولين ذهنى لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر معلوليت ذهنى آنها به حدّى برسد كه مكلف نباشند ، حفظ حجاب لازم نيست . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -