انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 749: ماهيئتهايى مذهبى هستيم كه در سال، مراسم‏هاى وفات و مولود چهارده معصوم عليهم السلام را گرامى داشته و مراسمى برپا مى‏نماييم، لذا در ماه محرم از طرف اداره بازرگانى شهرمان اعلام كردند هر كس نذرى دارد مراجعه بنمايد تا براى او حواله برنج و روغن صادر كنيم و هيأت ما كه در آن زمان نذرى نداشت مراجعه و مقدارى حواله برنج و روغن دريافت نموده و آن را به صورت آزاد فروخت تا بخشى از هزينه‏هاى برگزارى مراسم چهارده معصوم عليهم السلام در طول سال تأمين گردد. حال سؤال اين است كه: آيا اين عمل اشكال دارد يا خير؟

جواب:اگر حواله برنج و روغن مخصوص كسانى بوده است كه نذر داشته باشند گرفتن آن بدون نذر، مشروع نبوده است و لازم است به آن مركز مسترد شود.

سؤال ‏750: شخصى نذر مى‏كند كه اگر مريض او خوب شود يا مسافر او بيايد عملى را انجام دهد، بعد معلوم مى‏شود كه پيش از نذر مريض خوب شده يا مسافر آمده است، عمل به چنين نذرى واجب است يا خير؟

جواب:در اين صورت عمل كردن به نذر واجب نيست.

سؤال ‏751: آيا مى‏توان نذرهايى را كه به مسجد مى‏آورند به خادم مسجد داد ؟

جواب:اگر براى مخارج مسجد باشد خادم هم جزء لوازم مسجد است، مانعى ندارد.

سؤال ‏752: الف - با توجه به باز شدن راه كربلا زوارى كه به عتبات مقدسه مشرف مى‏شوند، نذورات و هدايايى به قبور ائمه و امامزادگان عليهم السلام مى‏برندو اصرار دارند كه داخل ضريح مبارك بياندازند با علم به اينكه نذورات و هدايا را دولت غاصب عراق برداشته و در جهت مقاصد خود خرج مى‏كند و به هدف مورد نظر نمى‏رساند، آيا با اين حال جايز است هدايا و نذورات را داخل ضريح قرار دهند؟

جواب:در وضع فعلى به داخل ضريح مقدس نيندازند.

سؤال ب - آيا جايز است اين نذورات و هدايا به فقراء و نيازمندان شيعه در عراق داده شود؟ با توجه به اينكه اكنون در عراق افراد زيادى در فقر شديد به سر مى‏برند؟

جواب:بلى جائز و راجح است.

سؤال پ - آيا جايز است اين نذورات و هدايا به طلاب علوم دينى در عراق داده شود؟

جواب:دادن اين قبيل نذورات به طلاب علوم دينى كه داراى استحقاق مى‏باشند نيز جائز و راجح است.

سؤال ‏753: آيا مى‏توان نذرى كرد و مصرف آن را از اشخاص واجب النفقه مانند پدر و مادر و فرزندان و همسر قرار داد؟

جواب:جائز است.

سؤال ‏754: مؤمنين براى خرج روز عاشورا برنج، گوشت و روغن مى‏آورند و مقدارى از آنها اضافه مى‏ماند، آيا مى‏توان آن را به زلزله زدگان و يا سيل زده‏ها و ى به جبهه تقديم كرد و يا اينكه مى‏توان آن اجناس را فروخت و پول آن را در مسجد خرج كرد؟

جواب:اگر براى خرج روز عاشورا آورده باشند نمى‏توان آن را به زلزله زدگان و غير آن تقديم كرد، بايد در روز عاشورا خرج شود و اگر اضافه آمد بفروشد و در عزاداى خرج كنند.

سؤال ‏755: اگر شخصى نذر كند به فقير معينى صدقه بدهد، آيا مى‏تواند به فقير ديگرى بدهد؟

جواب:نمى‏تواند آن را به فقير ديگرى بدهد و اگر آن فقير بميرد بنابر احتياط بايد به ورثه او بدهد.

سؤال ‏756: اگر شخصى نذر كند كه مقدار معينى صدقه بدهد، چنانچه پيش از دادن صدقه بميرد تكليف ورثه چيست؟

جواب:بايد آن مقدار را از مال او صدقه بدهند.

سؤال ‏757: گوسفندى را كه براى صدقه يا براى يكى از امامان نذر كرده‏اند آيا پشم آن و مقدارى كه چاق مى‏شود جزء نذر است يا خير؟

جواب:پشم و آن مقدارى كه چاق مى‏شود جزء نذر است و اگر پيش از آنكه به مصرف نذر برسد شير بدهد يا بچه بياورد بنابر احتياط واجب بايد به مصرف نذر برسد.

سؤال ‏758: اگر پدر يا مادر نذر كند كه دختر خود را به سيد بدهد، اين نذر صحيح است يا خير؟

جواب:بعد از اينكه دختر به تكليف رسيد اختيار با خود اوست و نذر آنان اعتبارى ندارد.

سؤال ‏759: نذر زوجه بدون اذن زوج نافذ است يا خير؟ البته زن درآمد دارد و قالى بافته و به شوهرش ددر اداره زندگى كمك مى‏كند.

جواب:اگر از مال خودش باشد احتياج به اذن زوج ندارد.

سؤال ‏760: خانواده ما از سالها قبل نذر داشتند در روز عاشوراى حسينى‏عليه‏السلام طعام كنند اما به خاطر گرفتارى كه سه سال قبل در روز عاشورا براى ما پيش آمد اطعام را به روز 28 صفر موكول نموديم حال آيا اينگونه تغيير در صحت نذر لطمه‏اى وارد مى‏سازد يا خير؟

جواب:اگر نذر با شرائط صحيح انجام شده است نبايد آن را تإ؛ظظ  ممكن است تغيير داد ولى اگر ممكن نيست مى‏توانيد.

سؤال ‏761: چنانچه زن در غياب شوهر و يا با عدم اطلاع و يا با عدم رضايت او نذر كند، در صورتى كه مال منذور از شوهر باشد و يا مشترك و يا از مال مختص به زن، از قبيل ارث و يا اجرت كارى كه از شوهر مى‏گيرد، چه صورت دارد؟

جواب:نذر زن اگر مزاحم با حقوق شوهر باشد بى اجازه او، باطل است. و اگر مزاحم نباشد و از مال خود زن باشد احتياج به اجازه شوهر ندارد.

سؤال ‏762: الف - كسى كه نذر كرده، دو ركعت نماز به نام يكى از امامان عليهم السلام بخواند چگونه بايد نماز را بخواند آيا مثل نماز يوميه است؟

جواب:مثل نماز يوميه است.

سؤال ب - حال اگر كسى خلاف گفتار مجتهد خوانده تكليف چيست؟

جواب:اگر مقلد او بوده بايد اعاده كند.

سؤال ‏763: اگر شخصى نذر كند كه اگر كارى انجام گيرد مبلغى را به جايى پرداخت نمايد اما بعد از برآورده شدن و انجام فعلش فراموش كند كه نذر كرده يا خير. آيا پرداخت نذر شكى واجب است يا خير؟

جواب:اگر در اصل نذر كردن شك دارد واجب نيست.

سؤال ‏764: مبلغى از مردم براى پختن غذا در روز عاشورا جمع آورى مى‏شود و از آن مبلغ اضافه مى‏ماند، آيا مى‏توان آن مبلغ را براى نذرى به روحانى مسجد پرداخت كرد يا خير؟

جواب:اضافه را هم بايد در راه عزادارى خرج كنند اگر روحانى مسجد هم در عزادارى شركت مى‏كند مثلاً در مرثيه و مصيبت خوانى شركت مى‏كند مى‏توان به او نيز تقديم كرد.

 

ج2:

سؤال  719 - احتراماً به عرض مى‏رسانم كه، بنده نذر كرده بودم اگر در حوزه علميه شهر مقدس قم پذيرش و قبول شوم يك ماه را روزه بگيرم؛ امّا اينجانب در مدرسه علميه روستاى حاجى آباد كه در يازده كيلومترى شهر قم واقع است پذيرش و قبول شدم. سؤال از حضرتعالى اينست كه: چون منظور بنده شهر قم بود نه جاى ديگر، آيا بايد به نذر خود عمل نمايم يا خير؟

جواب:در فرض مذكور عمل به نذر واجب نيست.

سؤال  720 - نذر كرده‏ام تا هر زمان كه زنده باشم بعد از نمازهاى يوميه‏ام دو ركعت نماز به نام امام زمان عليه‏السلام بخوانم آيا در ايامى كه به علت عذر شرعى نمى‏توانم نماز يوميه بخوانم بايد قضاى نماز نذرى كه در اين ايام نتوانسته‏ام بخوانم بجا بياورم؟

جواب:اين سؤال در مورد مرد كه معذور از خواندن نماز يوميه باشد مصداق ندارد ولى با فرض عذر بايد آن را قضا كرد و عذر مذكور در مورد زنان مانند اصل نماز يوميّه قضا ندارد.

سؤال  721 - آيا جايز است پارچه و دستمالهائى را كه بعنوان اداء نذر برروى علمها مى‏بندند بفروش برسانند و در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف نمايند؟

جواب:اگر نذر كننده مورد خاصّى را در نظر نداشته جائز است.

سؤال  722 - آيا مى‏شود از وجوهات، مبرّات و صدقات و نذورات جهت كمك به طلاب واجد شرايط پرداخت نمائيم؟

جواب:صرف وجوهات احتياج به اجازه مرجع تقليد دارد. صرف نذر در هر موردى تابع كيفيّت نذر ناذر است و در صورتى كه طلاب محترم نيز مشمول نذر ناذر باشند مى‏توان به آنها پرداخت و در صورتى كه استحقاق داشته باشند صدقات را هم مى‏توان به آنها پرداخت.

سؤال  723 - اينجانب بعنوان مسئول و خادم يك مؤسسه خيريه و هيئت معصومين‏عليه‏السلام هستم با توجه به اينكه اين مؤسسه داراى اعضاء شورا هم مى‏باشد كه كليه اعضاى آن فى سبيل اللَّه بدون مزايا و حقوق داوطلبانه كار و فعاليت دارند آيا مى‏شود بعنوان پاداش مبلغى وامِ بلاعوض به نامبردگان جهت دلگرمى - از صدقات، مبرّات و نذورات و يا يك سوم سهم مبارك امام‏عليه‏السلام و سادات كه اجازه آن گرفته شده كه جهت مصارف كارهاى دينى هيئت خرج شود - پرداخت نمائيم؟

جواب:نذورات تابعِ كيفيّتِ نذرِ نذر كنندگان است و بايد مراعات شود و صدقات و مبرّات را اگر مستحق باشند به آنها مى‏توان داد و در صرف سهم امام عليه‏السلام و سهم سادات از مرجع تقليد خود اجازه بگيريد.

سؤال  724 - زنى فرزندى بدنيا آورده و نذر كرده اگر اين فرزند سالم بماند هفت ماه روزه بگيرم، و فعلاً اين زن يك روز هم روزه نگرفته، با توجّه به اينكه از نظر جسمانى نيز ضعيف مى‏باشد وظيفه او چيست؟

جواب:لازم است بر اساس نذر عمل نمايد و مى‏تواند به مرور زمان و با فاصله روزه‏ها را بجا آورد.

سؤال  725 - اگر شخصى نذرى مانند قربانى كردن گوسفند يا گاو در ماه محرّم داشته باشد، كه آن را در بين مردم تقسيم نمايد، ولى چون در مسجد شام يا نهار نذرى وجود دارد و اين نذريّه به كلّيه اهالى روستا داده مى‏شود، آيا اين شخص مى‏تواند قربانى خود را به نذورات مسجد هديه نمايد؟ و همچنين اگر شخصى قدرت مالى براى اداء نذر خود ندارد، مى‏تواند به همان مقدار توانايى خود به مسجد هديه نمايد؟

جواب:به همان صورت كه نذر كرده بايد مصرف نمايد.

سؤال  726 - اگر پدرى به طور مشخص نذرى داشته باشد مثل آب گوشت و يا حليم و غيره، آيا اولاد ملزم به عمل كردنِ اين نذورات هستند يا خير؟

جواب:خير، اگر پدر نذرى كرده باشد بر اولاد واجب نيست كه به آن نذر عمل نمايند.

سؤال  727 - در دهه اول ماه محرم در روستاى ما حسينيه‏اى هست جوانان در آنجا عزادارى و نوحه خوانى مى‏كنند و از آنجا دسته عزادارى را به مسجد جامع مى‏آورند و هر سال مبلغ بالائى پول بعنوان نذرى براى حسينيه و براى راه اندازى دسته سينه زنى جمع مى‏شود كه يك دهم پولها صرف حسينه نميشود به نظر حضرتعالى آيا مى‏شود همان پولها را صرف در امور مسجد مثل بلندگو و تعمير و مرمت ساختمان و ديگر مايحتاج مسجد نمائيم چون اگر در اين امور صرف نشود حيف و ميل مى‏شود.

و آيا مى‏شود از بلندگوهاى مسجد در حسينيه و از بلندگوهاى حسينيه در مسجد استفاده كنيم لازم به ذكر است عمده عزادارى و سينه زنى ماه محرم در مسجد واقع مى‏شود. ضمناً مسجد نوسازى است احتياج به پول دارد، صرف پول‏ها در مسجد چگونه است؟

جواب:در صورتى كه صاحبان پول اجازه دهند يا در ضمن جمع آورى پول براى عزادارى مطرح شود كه قسمتى از اين پولها براى نيازمندى و مخارج مسجد است، مانعى ندارد ولى اگر پولها را مخصوص خرج عزادارى داده باشند بايد در همان راه مصرف شود و بردن بلندگوى حسينيه به مسجد و بالعكس در صورتى كه بلند گو مخصوص حسينه يا مسجد است نمى‏توان آن را بجاى ديگر برد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -