انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نذر

سؤال 1195- در عقود مانند بيع و اجاره اجراي صيغه معتبر است يا نه و نيز در وقف و نذر آيا اجراي صيغه معتبر است يا نه؟

جواب: در بيع و اجاره و وقف صيغهء لفظي معتبر نيست و با معاطات نيز صحيح است، ولي در نذر صيغهء لفظي معتبر است.

سؤال 1196- آيا واجب است تلفظ نمودن به نذر يا كافي است عقد در قلب يا با كتابت، و آيا واجب است تلفظ نمودن به نيت در اعمال حج؟

جواب: بله واجب است تلفظ نمودن به صيغهء نذر، و اما تلفظ نمودن در اعمال حج پس آن مستحب است و واجب در آن همان واجب در ساير عبادات است.

سؤال 1197- شخصي در مقام نذر گفته است خدا بچه‌ام را شفا بدهد اين اطاق نذر اباالفضل عليه السلام باشد، حالا كه مي‌خواهد به اين نذر عمل كند اين اطاق در حدود 3 در 5/2 مي‌باشد اگر مثل حسينيه كند خوب به نظر نمي‌آيد زيرا بسيار كوچك است و دو حسينيه و مسجد بزرگ هم در نزديكي او است كه قهراً اجتماعات اين محل در اين دو مكان است و لذا مي‌خواهد همان اطاق را بفروشد و مصرف در روضه خواني حضرت اباالفضل عليه السلام نمايد، مقتضي است عملي كه در ابراء ذمه نذري براي ايشان است يا جايز است از فروش اطاق و مصرف يا در مصرف ديگر يا غير فروش اطاق است، بفرمائيد.

جواب: مفروض سؤال نذر صحيح نيست و موجب احكام نذر نيست فلذا چيزي بر شما واجب نيست هر طوري كه بخواهيد بكنيد مختاريد. واللََّه العالم.

سؤال 1198- شخصي نذر نمود كه هديه كند پارچه‌اي براي حرم حسيني آيا جايز است صرف نمايد مبلغ آن را در مراسم عزاي آن حضرت در شهر ديگري؟

جواب: واجب است عمل نمودن بر طبق نذر خود.

سؤال 1199- اگر نذر كند كه زيارت عاشورا را بخواند مي‌تواند ترك موالات بنمايد بين زيارت و لعن‌ها و سلامها و آيا نماز زيارت و دعاي بعد آن هم داخل در نذر است يا خير؟

جواب: تابع قصد نذر كننده است كه اگر صورت مخصوص را در نظر نداشت نذرش منصرف است به صورت متعارفه آن.

سؤال 1200- زيدي نذر كرده هر شب تا آخر عمر، غفيله بخواند، مدتي نخوانده و خلاف نذر كرده، تكليف چيست؟

جواب: در مفروض سؤال حنث نموده و يك كفاره مي‌دهد و كفاره‌اش همان كفاره يمين است و بعد از اين تكليف ندارد.

سؤال 1201- اگر شخصي نذر كند كه در طول عمرش نماز شب را ترك نكند، و پس از مدتي از نذرش ديد اين نذر او را در مشقت يا بعضي اوقات در حرج مي‌اندازد، مي‌خواهد اين نذر را باطل كند چه بايد بكند؟

جواب: واجب بر او اتيان به اين نذر در اوقاتي كه اتيان در آن اوقات حرجي نذرنمي‌باشد، و هيچ راهي براي ابطال نذرش ندارد. مگر پدر او، او را نهي كند.

سؤال 1202- اگر نذر نمود شخصي اينكه بخواند نماز شب را مثلاً در طول ماه مبارك رمضان، پس در يكي از شبها حنث نذر نمايد عالماً عامداً و بر او كفاره نماز واجب گرديد، آيا ملزم است به نماز شب در بقيه شبهاي ماه مبارك يا آنكه نذر او ملغي شده به سبب حنث نمودن؟

جواب: ديگر ملزم نمي‌باشد به خواندن نماز شب در بقيه شبها و ملغي مي‌شود نذر او به حنث نمودن.

سؤال 1203- اگر نذر نمود عيادت نمايد مريض معيني را در روز جمعه معيني و مي‌توانست صبح به عيادت برود و به عصر تأخير انداخت وقتي كه عصر فرا رسيد مانع حاصل شد از عيادت آن مريض تا آنكه آن روز گذشت، آيا بر او است كفاره نذر؟

جواب: لازم نيست بر او كفاره در اين صورت فرض شده.

سؤال 1204- درباره گوسفند و فرش‌هاي كوچك و زينت زنان كه براي امام هشتم نذر مي‌كنند و به طوري كه از كنار و گوشه شنيده شده اگر اينها را تحويل آستانه بدهند افراد نامناسبي از آنها استفاده مي‌كنند.

جواب: در صورتي كه نذرشان با صيغه شرعيه بوده توسط شخصي محل وثوق به فقراء زوار بدهند و اگر نذر شرعي نباشد مي‌توانند در هر امري خيري از اعانت طلاب علوم دينيه و غيره صرف نمايند. واللََّه العالم.

سؤال 1205- اگر نذر نمود كه خدا اگر مريض او را شفا دهد يك عمل معيني را انجام دهد، و بعد از شفاي آن مريض، فراموش نمود نذر كننده آن عمل كه نذر نموده بود چه بوده، آيا روزه بوده يا عمره رفتن يا نماز خواندن يا صدقه دادن يا غيرآنها چه بايد بكند؟

جواب: در اين صورت فرض شده، اگر مي‌تواند جمع كند ميان همه آنها واجب است بر او آنها، و اگر نتواند پس بر او است معين كند منذور خود را به قرعه.

سؤال 1206- اگر كسي عهد يا نذر كند كه اگر سيگار بكشم مثلاً يك ميليون صلوات بفرستم يا اگر هر سيگاري بكشم يك ميليون صلوات بفرستم و بعد از آن چند مرتبه سيگار بكشد يا فراموش كند كه در حين عهد يا نذر چگونه نذر كرده و چند مرتبه سيگار بكشد وظيفه او راجع به كفاره حنث نذر يا عهد و تكرار آن و راجع به صلواتي كه عهد كرده از جهت تكرار و عدم آن و راجع به كشيدن سيگار فعلاً در صورتي كه نذر يا عهد كرده كه اگر سيگار كشيدم يا هر سيگاري بكشم يا فراموش كرده كه نذرش چگونه بوده، وظيفه فعلي او چيست لطفاً مفصلاً مرقوم فرمائيد كه مورد ابتلا است.

جواب: اگر نذر كرده اگر سيگار كشيدم به يك مرتبه كشيدن اثر نذر منتهي مي‌شود و امّا اگر نذر كرده هر سيگاري بكشم در هر مرتبه حكم باقي است و اگر شك داشته باشد چگونه نذر كرده حكم صورت اوّلي را دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -