انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سرايت نجاست تا چند واسطه؟

سؤال:اگر چيزى به عين نجاست متنجّس شود، تا چند واسطه متنجس نجس مى كند؟

جواب: بسمه تعالى: متنجس تا دو واسطه اثر مى گذارد و در واسطه سوم اجتناب از آن لازم نيست . والله العالم

 

الكل براى ضد عفونى

سؤال:الكلى كه در ضد عفونى كردن پوست استفاده مى شود، پاك است؟

جواب: بسمه تعالى: پاك است . والله العالم

 

انداختن اسماى مباركه و يا آيات قرآن در نهرها و جويبارها

سؤال:آيا انداختن اسماء مباركه و يا آيات قرآن در نهرها عرفاً اهانت محسوب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: در نهرهاى جارى كه به جاى پاكى مى ريزد اشكال ندارد . والله العالم

 

خوراندن خون خرگوش به حيوانات

سؤال:آيا جايز است خون خرگوش را به صورت پودر تبديل كنند و به خورد حيوانات بدهند؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد . ولى بنابر احتياط نبايد خون خرگوش و چيزهاى نجس مانند آن قوت غالب حيوانات باشد كه گوشت آن ها مورد مصرف انسان است  . والله العالم

 

اضافه كردن آب به الكل و تبديل به مست كننده

سؤال:اگر الكل خالص 96% را به ميزانى با آب مخلوط كرده كه از حالت مسموم كنندگى درآيد و حالت مست كننده به خود بگيرد آيا اين مايع نجس است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر پس از ريختن آب بالفعل مسكر باشد نجس است و بايد از خوردن آن اجتناب كرد . والله العالم

 

استشمام الكل

سؤال:استشمام مقدار زيادى الكل كه در اثر حرارت بخار مى شود از لحاظ نجاست چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد . والله العالم

 

درمان وسواس و القائات شيطانى

سؤال:انجمنى براى درمان وسواس بدين شكل عمل مى كند مثلاً ترس از نجاستى كه وجود ندارد را به ترس از واقعيتى ديگر مثل اين كه نكند شوهر طلاقم دهد تبديل مى شود و سپس اين ترس را تبديل به ترس از مرگ مى نمايد و در نهايت ترس از خدا كه همراه با اميد است القاء مى شود و بدين وسيله معلوليت روانى را از طريق ياد مرگ درمان كنند آيا اين روش با شرع اسلام تطابق دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اين روش در صورتى صحيح است كه در طرف ايجاد يأس نكند، بالأخره آئين اسلام آئين تبشير و تنذير است، يكى از راهها، دعوت به بى اعتنايى است  . والله العالم

 

علاج وسواس

سؤال:جوانى در برخى مسائل مثل نجس و پاكى، حق الناس و دچار وسواس شده است چگونه مى تواند از وسواس نجات پيدا كند؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال شخص مزبور آشنا به مسائل شرعى نيست و يا رعايت نمى كند، براى تخفيف وسوسه لازم است ايشان را به روحانى عالم به مسائل معرفى كنيد، از طريق مذاكره قسمت اعظم وسوسه برطرف مى شود و قسمت ديگر جنبه روانى و به اصطلاح عصبى دارد و بايد با روانشناس در ميان نهاد، ممكن است از طريق تقويت غذايى و ورزش و رفت و آمد با انسانهاى صالح تخفيف پيدا كند . والله العالم

 

ماءالشعير ساخت روسيه

سؤال:ماءالشعير ساخت روسيه 5% الكل دارد، حلال است يا حرام؟

جواب: بسمه تعالى: ماءالشعير مصطلح كه در كتابهاى فقهى گفته اند حلال است فاقد الكل مى باشد ولى آنچه كه نوشته ايد را با آن شرايط، بهتر است آب جو بناميد . قطعاً به خاطر داشتن الكل حرام است . والله العالم

 

استفاده از ظرفهاى مشروب خوار

سؤال:كسى كه از مشروبات الكلى استفاده كرده است آيا مى توان از ظروف آشپزخانه اى اين فرد استفاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر مى داند كه دست يا دهان آلوده فرد شراب خوار به آن ظرف اصابت كرده است نمى تواند از آن ظرف استفاده بكند و همچنين هرگاه ظروف آشپزخانه محدود باشند و نداند كه كدام يكى از آنها آلوده شده است بايد از همه آنها اجتناب بكند .والله العالم

 

سكه اى با نام امام رضا(عليه السلام)

سؤال:سكه هايى كه بر روى آن اين جمله(بارگاه ملكوتى امام رضا(عليه السلام)) نوشته شده است اگر در دستشويى بيافتد آيا حكم همان اسم امام(عليه السلام) را دارد كه نبايد از چاه استفاده شود يا خير؟

جواب: بسمه تعالى: در هر حال، احترام اسم ائمه معصوم(عليهم السلام) لازم است . والله العالم

 

مسلمان شدن بهايى

سؤال:آيا بهائى و على اللهى اگر مسلمان شود قاعده «الإسلام يجبّ ما قبله» شامل او مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در خانواده بهايى متولد شده باشد اين حديث شامل او مى شود ولى اگر مسلمانى مرتد شود و بعداً اسلام آورد حديث شامل او نيست . والله العالم

 

چگونگى پذيرش اسلام

سؤال:آيا براى اسلام آوردن گفتن شهادتين كافى است يا بايد با نيت قبلى همراه باشد؟

جواب: بسمه تعالى: براى اين كه فردى محكوم به اسلام باشد همين كه شهادتين به زبان او جارى گردد كافى است هرچند ندانيم كه آيا قلباً معتقد است يا نه، ولى نجات وى علاوه بر گفتن شهادتين در گرو ايمان و اعتقاد قلبى به اسلام است . والله العالم

 

ترشحات پس از غسل

سؤال:اگر خانمى پس از غسل جنابت ترشحاتى از رحمش خارج شود آيا محكوم به منى است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر شك دارد كه منى است در اين صورت محكوم به طهارت است . والله العالم

 

عرق جنب از حرام

سؤال:آيا عرق جنب از حرام نجس است؟

جواب: بسمه تعالى: احتياطاً نجس است و با جامه آلوده به عرق جنب از حرام نمى توان نماز خواند . والله العالم

 

اهل كتاب

سؤال:آيا زرتشتيان جزء اهل كتاب محسوب مى شوند؟

جواب: بسمه تعالى: درباره مجوس احتمال صاحب كتاب بودن هست و در روايت آمده (سنّوا بهم سنة اهل الكتاب)(5) (و به شيوه اهل كتاب با آنها رفتار كنيد)

 

افتادن گردنبند در دستشويى

سؤال:اگر گردنبند طلا با نام لفظ جلاله در توالت بيافتد آيا مى توان از آن دستشويى استفاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى: بايد از آن دستشويى استفاده نشود و چاه ديگرى كنده شود . والله العالم

 

ميزان انحراف دستشويى از قبله

سؤال:پس از خريد يك واحد آپارتمانى مسكونى متوجه شدم بر اين كه كاسه توالت ده درجه از قبله انحراف دارد آيا اين مقدار براى انحراف از قبله كافى است؟

جواب: بسمه تعالى: انحراف ده درجه كافى نيست، و رو به قبله حساب مى شود لذا جهت دستشويى را عوض كنيد . والله العالم

 

پاك كنندگى راه رفتن بر موزاييك

سؤال:آيا راه رفتن روى موزائيك كف پا را پاك مى كند؟

جواب: بسمه تعالى: پاك مى كند . والله العالم

 

گچ آلوده به نجس

سؤال:گچ كار در حين كار، دستش را بريد و گچ ها و ظرف گچ و كف اطاق آلوده شد، چگونه مى توان ديوار و كف اتاق را آب كشيد؟

جواب: بسمه تعالى: گچ ديوار قابل تطهير نيست، يا بايد تراشيده شود و يا به وسيله كاغذ ديوارى پوشانده شود، اما كف اتاق با شستن قابل تطهير است . والله العالم

 

ماشين لباسشويى و حكم طهارت

سؤال:در ماشين لباسشويى كه مخزن خود را كاملاً پر نكرده شروع به چرخاندن مى كند و در حالت چرخش اتصال به كر ندارد ،حكم طهارت حاصل مى شود يا نه؟ (توضيح اينكه ماشين لباسشويى حداقل سه بار مى شويد).

جواب: بسمه تعالى: در فرض سوال طهارت حاصل نمى شود.والله العالم

 

باقى ماندن نجاست برخى لباسها پس از شستن در ماشين لباسشويى

سؤال:لباس متنجس كه در ماشين لباسشويى شسته مى شود، بعد از شستن و فشردن به هنگام خشكاندن در بعضى از آنها خون و يا نجاست مشاهده مى شود، آيا تكليف بقيّه لباسها كه در يك مخزن شسته شده اند چيست؟

جواب: بسمه تعالى: بايد همه لباسها را آب بكشد. والله العالم

 

باقى ماندن رنگ خون در ماشين لباسشويى

سؤال:پارچه يا لباسى كه به خون و يا نجاسات ديگر آلوده بود در ماشين لباسشويى شسته شده بعد از خشكانيدن رنگ نجاست باقى است، آيا بودن رنگ صرف دليل نجاست آن است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر در پايان شستشو هنگام آبكشى مخزن لباسشويى به آب كر متصل شده و آب در حين اتصال به همه لباسها برسد لباسها پاك مى شود و باقى ماندن رنگ خون دليل بر بقاى نجاست نمى باشد.والله العالم

 

پاك يا نجس بودن اهل كتاب

سؤال:با اينكه در كليّه رساله هاى عمليّه كافر از نجاسات شمره شده است و كسى كه منكر ضرورى دينى باشد را كافر تلّقى مى كنيم، پس چگونه اهل كتاب را كه اسلام و نبوت رسول اكرم صلى الله عليه وآله را انكار مى نمايند پاك مى شماريم؟

جواب: بسمه تعالى: اهل كتاب جزء كفارند و نجس مى باشند.والله العالم

 

بخار ادرار

سؤال:آيا بخار ادرار نجس است؟

جواب: بسمه تعالى: نجس نيست.والله العالم

 

چرم كشورهاى غير اسلامى در بازار كشور اسلامى

سؤال:اگر كاپشن يا كلاه يا دمپايى يا كيف دستى چرمى را از بازار مسلمين خريده باشند و قرائن موجود و يا مارك همراه آن نيز اين امر را تأييد كند كه از كشورهاى غير اسلامى وارد شده است، در اين صورت اماره سوق المسلم مشكل حرمت يا نجاست را حل مى كند؟ يا شىء مزبور نجس است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر اماره اى برتوليد آن در كشورهاى غير اسلامى باشد نجس است مگر اينكه احراز شود آن چرم مربوط به حيوانى است كه به نحوى توسط انسانى كشته شده است هر چند تذكيه شرعى نشده باشد در اين صورت محكوم به طهارت است چون ميته بر آن صدق نمى كند ولى اگر از محصولات گوشتى باشد خوردن آن حرام است.والله العالم

 

آب مرغ از كشور غير مسلمان

سؤال:ايشگنه (آب مرغ يا گوشت جامد)اى كه از كشورهاى غير مسلمان در قوتيهاى ويژه تعبيه شده است وارد كشورمان مى گردد، بنظر حضرت عالى از لحاظ حرمت و حليّت چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: حرام است.والله العالم

 

خون داخل دهان

سؤال:گاهاً همراه با آب گلو و بينى، ذرّات خون ديده مى شوند كه به صورت لخته در آمده اند. آيا بايد دهان و بينى را آب كشيد و آيا مجرد برخورد آن به بيرون از دهان موجب نجاست مى شود يا نه ؟

جواب: بسمه تعالى: داخل دهان و بينى جزء باطن بدن است و با اصابت نجس ، نجس نمى شود، ولى اگر آن خلط به بيرون بيايد بايد بيرون دهان يعنى ظاهر لبها آب كشيده شود و اگر نقطه اى كه در آن خون وجود دارد به چيزى اصابت بكند آن چيز نجس مى شود.والله العالم

 

كندن مو و پوست لب

سؤال:كندن مو و پوست هاى نازك از لب و يا سر انگشتان و يا از ناحيه پاشنه و... كه گاهاً با مختصر رطوبت نيز همراه مى شود بلحاظ حرمت و نجاست چطور است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر موقع كندن پوست حس دارد ، نجس است.والله العالم

 

خروج موادى شبيه غايط

سؤال:اگر از ناف و يا ساير منافذ بدن انسان موادى خارج شود كه رنگ و بوى غايط را داشته باشد، به لحاظ نجاست و طهارت چطور است؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال نجس است.والله العالم

 

نجس شدن دندان پر شده(آمالگام)

سؤال:اينجانب تعدادى از دندانهايم را بعلت خرابى پر كرده ام اگر دهانم خود بخود خونى شود، آيا به حكم تبعيّت فضاى دهان و دندانهاى پر شده ام پاك مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: احتياطاً بايد داخل دهان سه بار آب كشيده شود.والله العالم

 

الكل سفيد در تركيب دارويى

سؤال:در محيط داروسازى و تزريقات مايعى بنام الكل سفيد وجود دارد كه در اصطلاح پزشكى از آن به اتانل تعبير مى شود و به عنوان حلاّل در تركيبات دارويى به كار مى رود مايع مزبور طورى است كه اگر كمى آب و يا مايع ديگر به آن اضافه شود حالت اسكار پيدا مى كند با اين وصف به لحاظ طهارت و يا حرمت چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال مايع مزبور سم است و محكوم به طهارت ولى اگر بوسيله اى رقيق شد حكم مسكر را دارد.والله العالم

 

طهارت با برف

سؤال:آيا محل بول يا غايط را با برف مى توان تطهير كرد؟

جواب: بسمه تعالى: برف تطهير كننده نيست.والله العالم

 

نجس شدن قسمتى از فرش

سؤال:قسمتى از فرش يا اتاق نجس است اما نمى دانم كجاى آن نجس است با پاى تر روى آنها رفتن و نماز خواندن روى آنها چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال نماز خواندن روى آن اشكال ندارد و راه رفتن با پاى تر در برخى قسمتهاى آن موجب نجاست پا نمى شود. والله العالم

 

سرايت رطوبت از دستشويى به ديوار اتاق

سؤال:دستشويى در مجاورت اطاق قرار دارد، اكنون متوجه شده ايم كه رطوبت دستشويى (توالت) تدريجاً در ديوار اطاق نفوذ كرده، در صورتى كه ترشح نداشته باشد با بودن رطوبت صرف مى شود نجس تلقّى كرد؟

جواب: بسمه تعالى:رطوبت آن اگر به حدى نباشد كه به چيز ديگر سرايت كند، چيز خشك را كه با آن اصابت مى كند نجس نمى كند.والله العالم

 

گمان در طهارت

سؤال:گمان در طهارات چه حكمى دارد، مثلاً بنده گمان مى كنم كه نجاستى كه در بدنم بود شسته ام بعد نمازم را خوانده ام؟ آيا در اين موارد گمان حكم يقين را دارد. يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: گمان در طهارت و نجاست معتبر نيست بايد طبق يقين سابق كه در فرض سؤال نجاست است عمل كند و اگر حالت سابقه را نمى داند محكوم به طهارت است .والله العالم

 

جوشيدن آب غوره

سؤال:جوشيدن غوره (انگور نارس) در آب و در غذا انداختن از حيث طهارت و نجاست چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: آب غوره با جوشيدن نجس نمى شود .والله العالم

 

نجاست سقط

سؤال:حكم بچه اى كه قبل از ولوج روح سقط مى شود چيست ؟

جواب: بسمه تعالى: نجس است ولى پس از چهار ماهگى حكم مطلق ميت را دارد ، قبل از غسل نجس و پس از آن پاك است.والله العالم

 

از بين رفتن خون و باقى ماندن اثر آن

سؤال:خونى كه در بدن و يا در لباس بوده و كم كم از بين رفته آيا محل خون نيز به مثابه خون معفّو است و يا نصّ در مورد خون است؟

جواب: بسمه تعالى: حكم خود خون را دارد.والله العالم

 

خون ميت

سؤال:آيا خونى كه از ميته انسان ترشح كند همانند دماء ثلاثه است كه نماز را باطل مى كند؟

جواب: بسمه تعالى: حكم دماء ثلاثه را ندارد و مانند ديگر خونهاست.والله العالم

 

پاك كردن موكتى كه به زمين چسبيده

سؤال:موكتى را كه به زمين چسبانده اند نجس شده، چگونه پاك مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: پس از ازاله عين نجاست، آب متصل به كر را( آب شلنگ) به آن متصل كنند و با دست كمى فشار دهند وآب غساله را بردارند  .والله العالم

 

وسواس و راه حل آن

سؤال:وسواس شده ام و همه را نجس مى دانم، وظيفه ام چيست؟

جواب: بسمه تعالى: اين نوع زندگى شما مورد رضاى خداى متعال

و رسول او و ائمه (عليهم السلام)نيست و اگر به همين منوال زندگى كنيد مشكلات ديگرى در پى خواهد داشت، شما آنچه را مردم پاك مى دانند و لو از نظر شما نجس است آن را پاك حساب كنيد  و نيز بايد از نظر روحى و روانى خود را تقويت كنيد و با دوستان خوب به تفريح و ورزش بپردازيد . ان شاء الله اين دام شيطانى از پيش پاى شما برداشته مى شود و قبلاً نيز به اين سؤال پاسخ داده شد . والله العالم

 

افتادن اسماءالله در دستشويى عمومى

سؤال:اخيراً در يكى از مدارس پرجمعيت چند فقره از اسماء الله جل شأنه و اسامى معصومين(عليهم السلام) و فقراتى از زيارت عاشورا توسط برخى افراد در دستشويى افتاده است، كه بيرون آوردن آنها جداً مشكل و يا به علت پيچيدگى سيستم اتصالات آهنى و طول مسافت لوله كشى در داخل و خارج ساختمان غير ممكن مى باشد و تخريب آن مستلزم هزينه كلان خواهد بود، از سوى ديگر تعطيل اماكن مزبور نيز بلحاظ كثرت جمعيت عملى نيست. لطفاً راه چاره و وظيفة شرعى را بيان فرماييد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر امكان بهره گيرى از چاه ديگر و لو با كندن وجود دارد مقدم است و در صورت ضرورت و ناچارى اشكال ندارد.والله العالم

 

تطهير فرش و لباس

سؤال:در فرش و لباسى كه با بول و غائط متنجّس شده است، اگر با آب لوله كشى (كُر) پاك كنيم، بعد از زوال عين، تعدّد را لازم مى دانيد ؟ فشار دادن چطور؟

جواب: بسمه تعالى: پس از زوال عين نجس اگر يكبار آب كر به همه جاى آن برسد و آب از آن جدا شود پاك مى شود. والله العالم

 

برخورد آب كر به متنجس و ترشح از آن

سؤال:اگر آب كُر به چيز متنجس يا به عين نجس بر خورد كند و قطراتى از آن جدا شود، در هر دو صورت آب جدا شده پاك است يا نجس؟

جواب: بسمه تعالى: در صورتى كه تغيير پيدا نكند، پاك است. والله العالم

 

تفاوت آب جارى و كر

سؤال:فقهاء عظام موضوع آب جارى و آب كُر را در رساله هاى عمليّه به عنوان مطهّرات مطرح فرموده اند مستدعى است فرق حاصل و نتيجه بين اين دو موضوع را بيان فرمائيد به عبارت ديگر مگر هر دو (كُر و جارى) در تطهير نجاسات يكسان نيستند؟

جواب: بسمه تعالى: آبى كه در حوض و غيره به اندازه 384 كيلوگرم باشد كُر است ولى آب جارى آبى است كه از دل زمين و يا از كوه بجوشد و در روى زمين جارى شود هر چند آب موجود در جوى به اندازه كر نباشد.والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -