انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال١٠٣٨:نوارهاى موسيقى، غنا و دايره زدن در جشن‌ها چه حكمى دارد؟ آيا دايرۀ سيم‌دار با غير آن فرقى دارند؟

 جواب:باسمه تعالى؛ غنا در مجالس عروسى مانعى ندارد، ولى موسيقى لهوى با استعمال آلات آن، و گوش دادن به آن مطلقاً جايز نيست، و فرقى بين مجالس عروسى و غير آن نيست؛ و دايره را اگر به صورتى تغيير دهند كه ديگر از آلات موسيقى حساب نشود، زدن آن مانعى ندارد، و الله العالم.

 سؤال١٠٣٩:آيا نوارهاى موسيقى و آواز خواننده‌هايى كه شاد هستند، ولى داراى طرب نيستند، حرام است؟

 جواب:باسمه تعالى؛ گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى حرام است، هرچند در انسان تأثير نكند، و الله العالم.

 سؤال١٠۴٠:مرز بين موسيقى حلال و حرام را مشخص فرماييد؟

 جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى لهوى حرام است، و الله لعالم.

 سؤال١٠۴١:گوش كردن به نوارهاى موسيقى ( ترانه) و آهنگهاى صدا و سيما، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ غنا (آوازه‌خوانى مناسب با مجالس خوشگذرانى كه با مضمون باطل باشد) و گوش دادن به آن حرام است؛ بلكه بنابر احتياط، بايد از مطلق خواندنى كه با ترجيع صوت( گرداندن صدا در حلق) است، و لو مضمون آن باطل نباشد، اجتناب كرد؛ و موسيقى لهوى ( نواختن آلات مخصوصه كه مناسب با مجالس خوشگذرانى باشد) و گوش دادن به آن جايز نيست؛ و موسيقى غير لهوى مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۴٣: نظر شريف شما در زمينۀ آهنگهاى صدا و سيما و مطلق آن، از آهنگهاى ايرانى اصيل و جز آن، چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى اگر لهوى نباشد، گوش دادن به آن مانعى ندارد؛ و نواختن موسيقى لهوى و گوش دادن به آن جايز نيست؛ و فرقى بين انواع آن از ايرانى و غير نيست، و الله العالم.

سؤال١٠۴۴: موسيقى لهوى چه نوع موسيقى است؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى است كه مناسب مجالس خوشگذرانى است، و الله العالم.

سؤال١٠۴۶: -غنا و موسيقى آيا مطلقاً حرام است يا تفصيلى دارند؟

جواب:باسمه تعالى؛ آوازخوانى مناسب مجالس خوشگذرانى يا مشتمل بر ترجيع همراه با مضامين باطله و مضلّه، جايز نيست؛ و در مشتمل بر ترجيع، و لو آنكه همراه با مضامين فاسده نباشد، احتياط ترك نشود؛ و نواختن موسيقى كه استعمال آلات لهو مناسب مجالس خوشگذرانى باشد، حرام است، و نيز استماع آن جايز نيست، و الله العالم.

سؤال١٠۴٧: موسيقى مطرب يعنى چه؟

جواب:باسمه تعالى؛ زدن با آلات لهو كه مناسب مجالس خوشگذرانى و اهل فسوق باشد، حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠۴٨: غنا از نظر فقه و شرع چه معنى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ غنا، خوانندگى و آوازه‌خوانى لهوى است كه خوانندگى و گوش دادنش حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠۴٩: شنيدن صداى زن نامحرم با آهنگ چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه موسيقى لهوى باشد، گوش دادن جايز نيست، مرد باشد نوازندۀ موسيقى يا زن؛ و خواندن زن اگر غنا نباشد، گوش دادن به آن فى نفسه مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۵٠: آيا موسيقى مطلقاً حرام است، يا فقط موسيقى مطرب؟ و در صورتى كه موسيقى مطرب حرام باشد، معيار تشخيص آن شخصى است يا عرفى ( نوعيّه) ؟ و شنيدن صداهاى مشكوك چه صورت دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى لهوى حرام است و اجتناب از شبه مصداقيۀ آن واجب نيست؛ و ملاك در تشخيص موسيقى لهوى، نظر عرف است، و الله العالم.

سؤال١٠۵٢: - استماع چه نوع موسيقى‌هايى حرام مى‌باشد؟ هكذا شنيدن موسيقى‌هايى كه از صدا و سيما پخش مى‌شود چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ استماع موسيقى لهوى كه مناسب مجالس اهل فسوق و خوشگذرانى است جايز نيست، و الله العالم.

سؤال١٠۵٣: در مجالس مخصوص عروسى، رقص و خواندن ترانه براى زنها جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرض سؤال اگر حرام ديگرى مانند زدن به آلات لهو نباشد و در مجلس فقط زنها باشند مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۵۴: دايره زدن و كف زدن در مجالس جشن (زنانه) چه حكمى دارند؟ و همچنين رقص زنان در مجالس زنانه؟

جواب:باسمه تعالى؛ استعمال آلات لهو به نحو لهوى جايز نيست، و لو در مجالس زنانه و در عروسى‌ها؛ و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن، چنانچه در معرض نگاه مرد نبوده و مشتمل بر حرام ديگرى مثل موسيقى لهوى و غير آن نباشد، مانعى ندارد؛ و كف زدن در مجالس مذكور در سؤال في نفسه مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۵۵: نظر شما در بارۀ غنا و موسيقى‌هايى كه از راديو تلويزيون ايران پخش مى‌گردد و همچنين در بارۀ فيلمهاى خارجى و ايرانى چيست؟ و غنا به چه چيزى گفته مى‌شود؟

جواب:باسمه تعالى؛ غنا، آوازخوانى لهوى است، و غناى لهوى و موسيقى لهوى خواندن، نواختن و گوش دادن به آن حرام است؛ و نگاه كردن به فيلمهاى ايرانى و يا خارجى اگر مفسده‌اى بر آن مترتب نشود فى حد نفسه اشكال ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۵٧: - خواهشمند است حكم كف زدن و رقص زن و آوازخوانى را بيان نماييد؟

جواب:باسمه تعالى؛ رقص زن براى شوهر، و رقص زن براى زنان در مجالس عروسى و مثل آن، مانعى ندارد، و در غير آن لهو است؛ و كف زدن فى نفسه لهو است، و براى مؤمن سزاوار نيست كه مرتكب لهو شود؛ و غنا- آوازه‌خوانى مناسب با مجالس خوشگذرانى كه مشتمل بر مضمون باطل باشد- حرام است، بلكه احتياط واجب آن است كه از هر خواندنى كه با ترجيع صوت ( گرداندن صدا در حلق) همراه است، و لو در مضمون باطل نباشد، اجتناب كنند؛ و غنا در مجالس عروسى مانعى ندارد؛ و استعمال آلات موسيقى- كه دف از آنها است- جايز نيست، حتى در مجالس عروسى و مثل آن، و الله العالم.

سؤال١٠۵٨: آيا شنيدن آواز و سرود زن نامحرم، و خواندن سرود همراه مردان، جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ صداى زن از عورت نيست، و گوش دادن به آن- اگر غنا نباشد- فى نفسه مانعى ندارد؛ ولى التذاذ جنسى از زن ( غير از همسر) به هر نحوى كه باشد جايز نيست؛ و اگر اين نحو سرود خواندن موجب فساد در جوانان شود، جايز نيست؛ و حكم غنا قبلاً بيان شده، و الله العالم.

سؤال١٠۵٩: ملاك تشخيص موسيقى حرام چيست؟ و آيا گوش دادن به موسيقى‌هايى كه از صدا و سيما پخش مى‌شود و نيز موسيقى‌هايى كه تحت عنوان نوارهاى مجاز در بازار يافت مى‌شود جايز است؟ لطفاً قيد بفرماييد كه ملاك حرمت يك امر شخصى است يا نوعى و در صورتى كه ملاك عرفى است، مراد عرف فقهاست يا عرف عامّۀ مردم؟

جواب:باسمه تعالى؛ گوش دادن به موسيقى لهوى- يعنى آهنگهاى مناسب مجالس خوشگذرانى و عياشى- حرام است، و تشخيص لهويّت به نظر عرف عام است، و الله العالم.

سؤال١٠۶٠: آيا ترانه خواندن و رقصيدن در تنهايى و يا زن و شوهر براى هم اشكال دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ غنا حرام است، چه غناى زن براى شوهرش باشد يا غير آن، چه كسى باشد يا نباشد؛ و رقص شخص در صورتى كه تنها باشد و كسى ديگر نباشد، از مصاديق لهو است، و سزاوار است كه مؤمن از لهو اجتناب كند، و رقص زن براى شوهرش مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۶٢: آيا حكم رقص سنتى با رقصهاى نوين و غربى متفاوت است؟

جواب:باسمه تعالى؛ از جهت رقص فرقى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۶٣: آيا استفاده از بعضى آلات موسيقى حرمت مطلق دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ خريدوفروش و تهيه و ساخت آلاتى كه در خصوص موسيقى لهوى استعمال مى‌شود، حرام است؛ و پولى كه در مقابل ساخت يا فروش آن گرفته شود، حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠۶۴: استفاده از موسيقى مناسب در ايام عزا، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۶۵: نواختن آهنگهاى مطرب در عزا و شادى، چه صورت دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ نواختن و استماع آهنگهاى لهوى مناسب مجالس اهل فسوق، چه در شادى و چه عزا، حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠۶٨: دليل حرمت موسيقى چيست و آيا روزه را باطل مى‌كند؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى- نواختن با آلات مخصوصه كه مناسب با مجالس خوشگذرانى باشد- و گوش دادن به آن جايز نيست؛ ولى روزه را باطل نمى‌كند. و مقام، مجال تفصيل بيش از اين را ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠۶٩: خواندن يا گوش دادن ترانه از خواننده يا نوار، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ خواندن به نحو غنا و استماع آن حرام است چه بصورت مستقيم باشد يا از روى نوار، و الله العالم.

سؤال١٠٧٠: استعمال آلات موسيقى چون تنبك، ساز نى و. . . چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ استعمال آلات لهو به وجه لهوى حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠٧١: آيا سكوت در برابر مجلس لهو كه در آن موسيقى مى‌نوازند، جايز است يا بايد آن را ترك كرد؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورت تمكّن، نهى از منكر لازم است؛ و اگر تمكن ندارد كه نهى از منكر كند، لا اقل خودش مرتكب عمل حرام مثل استماع غنا و موسيقى لهوى نشود، و الله العالم.

سؤال١٠٧٢: اگر موسيقى حالت لهوى نداشته باشد، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى اگر لهوى نباشد، مانعى ندارد؛ و ميزان در لهوى بودن آن است كه به حسب نظر عرف مناسب با مجالس خوشگذرانى بوده باشد، و الله العالم.

سؤال١٠٧٣: موسيقى در فقه به چه معنا است؟

جواب:باسمه تعالى؛ نواختن آلات مخصوصه به نحو مناسب با مجالس خوشگذرانى كه پيش اهل فسق و فجور مرسوم است، حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠٧۴: اگر شخصى در ماشين يا منزلى قرار گرفته كه موسيقى و غنا هست، وظيفه‌اش چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ در فرض مذكور نبايد گوش بدهد؛ و اگر سكوت وى، امضاى عمل آنها محسوب مى‌شود بايد اظهار كند، و الله العالم.

سؤال١٠٧۵: گوش فرا دادن به آواز زن اگر باعث تحريك نشود، چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه غنا نباشد، در فرض سؤال مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠٧۶: گوش دادن به دكلمۀ زن كه از راديو يا نوار پخش مى‌گردد، چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ در صورتى كه موجب تحريك مردان بر التذاذ جنسى نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال١٠٧٧: اگر كسى هيچ آهنگى براى او ايجاد تحريك نكند، گوش فرا دادن به آنها، چگونه است؟

جواب:باسمه تعالى؛ چنانچه بر آواز يا آهنگى در متعارف مردم غنا و موسيقى لهوى صدق كند، استماع آن حرام است، و الله العالم.

سؤال١٠٧٨: آموزش، استماع و نواختن موسيقى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى لهوى استماع، آموزش، و استعمال آن جايز نيست، و الله العالم.

سؤال١٠٧٩: خريد، فروش، آموزش، ساختن و شنيدن نى، چه حكمى دارد؟

جواب:باسمه تعالى؛ نى از آلات طرب است و موارد مذكوره اشكال دارد، و الله العالم.

سؤال١٠٨٠: لهو يعنى چه؟

جواب:باسمه تعالى؛ سرگرمى و خوشگذرانى است كه غالباً انسان را از ياد خدا و آخرت غافل مى‌سازد، و الله العالم.

سؤال١٠٨٢: با توجه به اينكه هيچ نوع موسيقى نداريم كه با يكى از آلات و ادوات لهو نواخته نشود، مگر صدايى كه از بوق و شيپور خارج مى‌شود، بفرماييد موسيقى غير لهوى چيست؟

جواب:باسمه تعالى؛ موسيقى كه با آلات لهو نواخته مى‌شود، چنانچه به نحوى باشد كه متناسب با مجالس لهو و عياشى و خوشگذرانى است و انسان را از ياد خدا غافل مى‌كند، حرام است و استماع آن جايز نيست، و الله العالم.

سؤال١٠٨٣: آيا شنيدن موسيقى كه موجب طرب است براى زن و شوهر جايز است؟

جواب:باسمه تعالى؛ زوجين و غير آن دو، در حكم با هم فرقى ندارند، و الله العالم.

سؤال١٠٨۴: آيا انسان مى‌تواند آهنگهاى مشكوك يا آهنگهايى كه انسان را غمناك مى‌نمايد، بشنود؟

جواب:باسمه تعالى؛ اگر تشخيص دهد كه نواختن با آلات لهو يا آواز به نحو مناسب مجالس خوشگذرانى و اهل فسوق است و مشتمل بر مضامين باطله است، چه غمناك و چه فرح‌انگيز، و همچنين آواز با ترجيع ( چهچهه) جايز نيست؛ و در مشكوك سزاوار است احتياط شود، و الله العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -