انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 451. آیا خرید و فروش، تنظیم و استفاده صحیح از ماهواره (کانال های استانی که از ایران پخش می‌شود) جایز است؟

جواب) استفادۀ مشروع با رعایت جهات شرعیّه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است. (استفتاء/12240)

 

سؤال 452. آیا استفاده از آنتن ماهواره براي مقاصد مباح و شرعي چه حکمي دارد؟

جواب) در فرض سؤال در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نیاید، با رعایت جهات شرعی، اشکالی ندارد. (استفتاء/13188) (منهاج 3/م 8)

 

سؤال 453. سؤالی در زمینه فروشگاههای مجازی داشتم دوست من طی سالیان سال فیلمها و کارتون های مختلفی را تهیه و از همۀ آنها استفاده کرده، حال تصمیم گرفتیم که این فیلمها وکارتون های زیبا و دیدنی را در اختیار دوستان دیگر قرار بدهیم، تا اگر کسی خواست بتواند استفاده کند. برای همین قرار شد فروشگاه مجازی در اینترنت بزنیم و یک در آمد جانبی هم از این راه به دست بیاوریم، امّا سؤالی که پیش آمد این است که فیلمها و کارتون ها خارجی و اصل بوده و سانسور نشده میباشند. اگر ما بخواهیم این فیلمها را در اختیار دیگران قرار دهیم چه حکمی دارد؟

جواب) در صورتی که موجب سستی در عقاید و احکام شرعی شده و بد آموزی داشته و یا خلاف شئونات اسلامی بوده، مانند مشتمل بودن بر مسائل غیر اخلاقی و یا مخالف مقرّرات باشد، جایز نمی باشد. (استفتاء/14855) (منهاج 3/م 8)

 

سؤال 454. سلام من 5 سال پیش موسیقی را آموزش می دیدم و سه تار می‌نواختم، الان در خانه سه تار دارم، اما از حرام بودن موسیقی تقریبا مطمئن هستم و می‌دانم وجود ساز در خانه مسأله دارد، می‌خواهم بدانم می توانم آن را بفروشم و پولی که از فروش آن بدست می آید حرام است؟ راهنمایی کنید که چه کار کنم؟

جواب) خريد و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام و باطل است، و پولى كه از آن به دست آيد مالك نمى شويد لذا تصرف در آن پول بدون رضايت صاحب پول حرام است. بنابر احتياط واجب بايد سه تار را از بين ببريد مثل اينكه آن را بشكنيد يا بسوزانيد. (استفتاء/13152) (منهاج 3/م 8و9) (رساله/2095)

 

سؤال 459. حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.

جواب) خريد و فروش آن حرام و باطل است، و همچنين نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان كبيره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسيقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد. (استفتاء/853) (رساله/م 2095)

 

سؤال 460. لطفا حکم مجسمه سازی، آموزش آن، نگهداری مجسمه، خرید و فروش و نصب و ارائه آن در اماکن عمومی را توضیح دهید؟

جواب) ساختن مجسمه جاندار حرام است و همينطور گرفتن اجرت بر ساخت آن حرام است و خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است گرچه احتياط مکروه می باشد. (استفتاء/2164) (منهاج 3/م 16 با حاشیه 787)

 

سؤال 464. آیا می توانیم منزلمان را به کسی اجاره داده یا بفروشیم که می دانیم در آن منزل عمل حرام انجام می دهد؟

جواب) در فرض مذکور در صورتی که در عقد اجاره طرفین بر انجام آن کار حرام توافق نکرده اند ، و فروشنده یا اجاره دهنده به قصد کار حرام ، آن معامله را انجام نداده باشد، بیع و اجاره جایز است، ولی احتیاط مستحب در ترک آن است. (منهاج 3/م 15)

 

سؤال 465. فروش بلندگو که استفاده های مختلف از آن می‌شود چه حکمی دارد؟

جواب) فی حد نفسه اشکالی ندارد (استفتاء/13007) (منهاج 3/م 15)

 

سؤال 466. خريد و فروش و نگهدارى انواع عروسك اعم از انسانى و يا حيوانى چه حكمى دارد؟

جواب) خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است اگرچه احتياط مستحب ترك است. (استفتاء/ 11) (منهاج 3/م 16)

 

سؤال 467. آيا نقاشي كشيدن از انسان يا حيوان اشكال شرعي دارد؟

جواب) بنابر احتياط واجب بايد از نقاشى كردن انسان يا حيوان اجتناب شود. (استفتاء/ 199) (منهاج 3/م 16)

 

سؤال 481. حکم استفاده از هدايايي را كه مشاوران، پيمانكاران و ... بواسطه جايگاه شغلي و دولتي ميدهند بيان فرماييد و آيا ناچيز بودن هديه ( مانند سررسيد، كارت تبريك، شكلات و ....) موجب تفاوت در حکم است؟

جواب) هديه اگر براى تطميع و وادار كردن گيرنده هديه به تخلّف از قانون يا شرع باشد مثل اينكه بخواهد حق ديگران را تضييع نمايد گرفتن آن جايز نيست و در صورتى كه براى تسهيل در امر هديه دهنده باشد خلاف اخلاق ايمانى است و اگر براى تشويق زيردستان از طرف كارفرما است مانعى ندارد. (منهاج 3/م 32) (استفتاء/2073)

 

سؤال 482. پدر اینجانب یک پروژه‌ی مهندسی را به صورت پیمان کاری انجام دادند، کارشناس مسئولی که در اداره‌ی مربوطه باید کار ایشان را تأیید می‌کرد از ایشان برای امضا کردن، طلب مبلغ مشخصی کرد و پدرم تا حد توان از این کار امتناع کردند ولی در نهایت مجبور شدند برای گرفتن حقشان مبلغی کم‌تر را با عدم رضایت بپردازند، حال این کار درست بوده و درآمدی که از این پروژه به دست می‌آید حلال است یا خیر؟ و حال وظیفه‌ی ما چیست؟

جواب) اگر رسيدن به حق خويش متوقّف بر دادن مالى به ظالم باشد، دادن آن مانعى ندارد هرچند گرفتن آن بر ظالم حرام است. (استفتاء/13260) (منهاج 3/32)

 

سؤال 487. تراشيدن ريش تمام صورت چه حكمى دارد و آيا مى توانيم ريش پروفسورى بگذاريم يعنى ريش چانه را نزده و ريش قسمتهاى ديگر را بتراشيم؟

جواب) بنابر احتياط واجب تراشيدن ريش چانه يا قسمتى از آن جايز نيست و اگر به مقدارى ريش بگذارد كه عرفاً صدق كند ريش دارد كافى است و ريش پروفسورى در صورتى كه عرفاً صدق كند كه ريش دارد ، مانعى ندارد. (استفتاء/ 225 و 335 و 364) (منهاج 3/م 43)

 

سؤال 488. آيا گرفتن اجرت در قبال تراشيدن ريش تمام صورت جايز است؟

جواب) تراشيدن ريش چانه يا قسمتى از آن که مخلّ به صدق ریش داشتن باشد، بنابر احتياط واجب جايز نيست و اخذ اجرت بر آن بنابر احتياط واجب حرام است. (استفتاء/ 335 و 836) (منهاج 3/م 43)

 

سؤال 489. آيا تراشيدن ريش در موردى كه موجب مسخره شدن باشد جايز است؟

جواب) احتياط واجب اين است كه ريش را نتراشد مگر اينكه نتراشيدن موجب سخريه و مهانت شديد باشد كه عقلاء تحمّل اين سخريه و مهانت را نداشته باشند. (استفتاء/ 14) (منهاج 3/م 43)

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -