انهار
انهار
مطالب خواندنی

حنوط

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
حنوط
سؤال1286. حنوط چیست و آیا واجب است یا خیر؟
پاسخ: حنوط یعنى به پیشانى و کف دست ها و سرزانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى میّت کافور بمالند؛ حنوط میّت واجب مى باشد.
عدم حنوط بعضى از قسمت هاى واجب
سؤال1287. فردى به علت ندانستن مسأله، بعضى از واجبات حنوط را انجام نداده و دست هاى میّت را حنوط نکرده است، وظیفه چیست؟
پاسخ: باید دست هایش را هم حنوط کند.
ترتیب در حنوط
سؤال1288. آیا ترتیبى در حنوط کردن میّت وجود دارد؟ و اگر ترتیب رعایت نشود، حنوط اشکال پیدا مى کند یا خیر؟
پاسخ: احتیاط مستحب آن است که اوّل کافور را به پیشانى میّت بمالند و در جاهاى دیگر ترتیب لازم نیست، و عدم رعایت ترتیب، اشکالى به آن وارد نمى کند.
زمان حنوط کردن
سؤال1289. شخصى میّت را بعد از کفن کردن حنوط کرده است آیا حنوط باطل است؟
پاسخ: بهتر آن است که میّت را پیش از کفن کردن، حنوط نمایند؛ اگرچه در بین کفن کردن و بعد از آن هم مانعى ندارد.
حنوط میتى که در حال احرام مرده
سؤال1290. شخصى که در حال احرام بستن حج قبل از تمام کردن سعى بین صفا و مروه بمیرد، آیا باید حنوط شود؟
پاسخ: حنوط کردن او جایز نیست.
حنوط میتى که در حال احرام عمره مرده
سؤال1291. شخصى در حال احرام عمره قبل از این که تقصیر کند مرده است آیا حنوط کردنش واجب است؟
پاسخ: نباید او را حنوط کنند.
حنوط زنى که در عدّه است
سؤال1292. در احکام هست زنى که در عدّه است و شوهرش مرده، نباید تا زمانى که در عده است خود را خوشبو کند؛ اگر زنى در این حال بمیرد آیا حنوط او واجب است؟
پاسخ: حنوط او واجب است.
خوشبو کردن میّت با مشک و عنبر
سؤال1293. فردى میّت را با مشک و عنبر خوشبو کرده است ـ یعنى به کافور، مشک و عنبر را مخلوط کرده است ـ آیا حنوط این میّت صحیح بوده است؟
پاسخ: این عمل مکروه است، ولى حنوط میّت صحیح مى باشد.
تربت سید الشهدا ـ علیه السّلام ـ در حنوط
سؤال1294. اگر مقدارى از تربت امام حسین ـ علیه السّلام ـ را به کافور مخلوط کرده و میّت را حنوط کنند، صحیح است یا خیر؟
پاسخ: عمل مذکور مستحب است، ولى باید از آن کافور به جاهایى که بى احترامى مى شود نرسانند و نیز باید تربت به قدرى زیاد نباشد که وقتى با کافور مخلوط شد، آن را کافور نگویند.
کم بودن کافور
سؤال1295. اگر کافور به اندازه غسل و حنوط نباشد، کدام را باید مقدم کرد؟
پاسخ: در این صورت بنابر احتیاط واجب غسل را مقدم دارند و اگر براى هفت عضو نرسد، پیشانى را مقدم دارند.
فقدان سدر و کافور
سؤال1220. اگر در هنگام غسل میّت سدر یا کافور، و یا هر دوى آن ها پیدا نشده، یا حق استفاده از آن ها به دلایل مختلف از جمله غصب وجود نداشته باشد، تکلیف چیست؟
پاسخ: باید به جاى هر کدام از آن ها که ممکن نیست بنابر احتیاط واجب میّت را با آب خالص غسل بدهند.
مقدار سدر و کافور
سؤال1221. مقدار استفاده از سدر و کافور در غسل میّت چه قدر باید باشد؟
پاسخ: نباید به قدرى زیاد باشد که آب را مضاف کند و به اندازه اى هم کم نباشد که عرفا نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -