انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ظاهر شدن موى زن در برابر نامحرم

سؤال: گاهى مقدارى از موى همسر در حضور نامحرم ظاهر مى شود; نمى دانم اين كار از روى عمد است يا خير، وظيفه ام چيست؟

جواب: در اين موقع به همسر تذكر دهيد. والله العالم

 

تحقيق از نماز خواندن همسر

سؤال: وارد خانه مى شوم و از همسرم مى پرسم كه نماز گزارده است يا نه و او جواب مى دهد كه خوانده ام، آيا تحقيق لازم است؟

جواب: اگر گفت نماز گزارده است، تحقيق لازم نيست. والله العالم

 

اطلاع دادن به ديگران از ظلم مرد به همسرش

سؤال: مردى به همسرش ظلم مى كند و كسى خبر ندارد، آيا مى توان اين مطلب را به اطلاع ديگران رساند؟

جواب: شخص آن زن مى تواند وضع خود را به ديگران بگويد، نه فرد ديگر. والله العالم

 

اطلاع دادن به شوهر زانيه

سؤال: زنى زنا مى كرده و به زن ديگر اطلاع مى داده است، آيا بر اين زن واجب است كه به عنوان «نهى از منكر» به شوهر اين زن خبر دهد؟

جواب: اين مسأله از مسائل «امر به معروف» است و بايد شرايط «امر به معروف» جمع و حاصل شود و در صورت حصول آن شرايط، مانعى ندارد. يكى از آن شرايط اين است كه فساد بدتر از زنا پديد نيايد و اجتناب آن زن از زنا، متوقف بر آگاهى شوهر باشد. و احراز اين دو شرط مشكل است و در صورت شك در وجود اين دو شرط بازگو نكند. والله العالم

 

ارتكاب مسائل اختلافى

سؤال: اگر كسى طبق فتواى مرجع تقليد در حال احرام مرتكب كار حرام يا ترك واجب مى شود ولى احتمال مى دهيم مقلد مرجع ديگرى است كه آن كار را جايز مى داند آيا امر به معروف يا نهى از منكر او جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه احتمال داده شود كه عمل او مطابق رأى مرجع اوست در اين صورت جاى اعتراض نيست چون منكر بودن آن ثابت نيست . والله العالم

 

 

اطلاع دادن به همسر زن آلوده به گناه

سؤال: اگر نعوذ بالله زن شوهر دارى با مرد اجنبى و يا فرزند شخصى با همتاى خود روابط نامشروع داشته باشد و شخص ثالث از آن باخبر بوده باشد آيا وظيفه ثالث در اين باره چيست ؟ آيا تجاهل كند و يا همسر زن فوق الذكر و پدر جوان آلوده را در جريان امر قرار دهد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر مفسده ندارد اطلاع دهد آن هم با كمال احتياط.والله العالم

 

ارشاد جاهل به حكم

سؤال: آيا ارشاد جاهل در احكام واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: ارشاد جاهل در احكام با وجود شرائط واجب كفائى است . والله العالم

 

شرايط و مراتب امر به معروف و نهى از منكر

سؤال: شرايط و مراتب امر به معروف و نهى از منكر را بفرمائيد؟

جواب: بسمه تعالى: شرايط آن: 1ـ معروف و منكر را بشناسد . 2ـ احتمال تاًثير بدهد . 3ـ از ضرر قابل توجه مطمئن باشد .

و مراتب آن: گاهى به قلب و اظهاركراهت و گاهى با زبان است و اما بيش از اين مربوط به حاكم شرع است و هركدام از اينها مراتب دارد كه گاهى به زبان نرم و گاهى تذكر است و بايد به اقل اكتفا شود . والله العالم

 

تنبيه خود به جهت ارتكاب حرام

سؤال: آيا ضرر زدن به بدن مثلاً مقدارى سوزاندن دست كه فلان گناه را ديگر انجام ندهم جائز است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: وارد كردن ضرر به بدن جائز نيست و راه پاك شدن توبه است . والله العالم

 

نكاح حرام و جهل به موضوع

سؤال: اگر مردى با شخصى لواط كند، سپس با خواهر او ازدواج كند آيا كسانى كه از اين موضوع اطلاع دارند بايد به اين خانم اطلاع دهند؟

جواب: بسمه تعالى: آگاه كردن زنى كه جاهل به موضوع است لازم نيست . والله العالم

 

انتظار فرَج

سؤال: آيا انتظار فرج از واجبات است؟

جواب: بسمه تعالى: انتظار فرج اگر به معناى امر به معروف و نهى از منكر باشد كه زمينه ساز ظهور حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه باشد واجب كفايى است . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -