انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسال

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات غسل (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
غسال
برخورد ظرف با بدن میّت
سؤال1231. در ضمن غسل اگر ظرفى که با آن مشغول غسل دادن میّت هستند با بدن میّت برخورد نماید، آیا ظرف نجس مى شود؟
پاسخ: بله، نجس مى شود.
پاک شدن وسایل غسل
سؤال1232. میزان پاک شدن وسایل و لباس ها بر اثر تبعیّت پس از غسل میّت چه مقدار است و آیا کفش و لباس هاى غسّال و دست و بدن او را نیز شامل مى شود؟
پاسخ: تخته یا سنگى که روى آن میّت را غسل مى دهند و پارچه اى که با آن عورت میت را مى پوشانند و دست کسى که او را غسل مى دهد، بعد از تمام شدن غسل پاک مى شود.
شرایط غسال
سؤال1236. کسى که مى خواهد میّت را غسل دهد، چه شرایطى باید داشته باشد؟
پاسخ: باید مسلمان، دوازده امامى و عاقل باشد و مسایل غسل را هم بداند.
غسل دادن توسّط کسى که غسل بر عهده ى اوست
سؤال1237. کسى که غسل مسّ میّت و یا غسل دیگرى بر او واجب شده مى تواند میّت را غسل دهد؟
پاسخ: بله مى تواند.
غسّال جنب
سؤال1238. آیا شخص جنب مى تواند مرده ها را غسل دهد؟
پاسخ: بله مى تواند.
غسل زن و شوهر
سؤال1239. آیا هر یک از زن و شوهر مى توانند دیگرى را برهنه غسل دهد؟
پاسخ: خلاف احتیاط مستحب است. (مسأله ى 463 رساله).
عدم تشخیص جنسیّت میّت
سؤال1240. اگر جسد میّت به گونه اى باشد که نتوان جنسیت وى را تشخیص داد، آیا زن باید متکفل غسل او شود یا مرد؟
پاسخ: محارم او از زیر لباس با عدم نظر و لمس، على الاحوط او را غسل دهند و اگر محارم ندارد شرط مماثلث ساقط است و احتیاط آن است که هر یک از مرد و زن او را از روى لباس غسل دهند بر هر تقدیر.
لباس ها و وسایل غسّال
سؤال1241. اگر لباس و وسایل غسّال حین انجام غسل به واسطه غساله ى میّت پیش از غسل نجس شود، آیا پس از اتمام غسل به واسطه تبعیت آن ها پاک مى شوند؟
پاسخ: به مسأله ى 215 رساله رجوع کنید.
اجرت گرفتن براى امور میّت
سؤال1242. اجرت گرفتن براى انجام امر واجب کفایى ـ مثل غسل میّت و نماز و دفن آن ـ شرعا چه حکمى دارد و اگر براى انجام این فرایض مطالبه ى وجهى شود، آیا به صحّت نماز و غسل و دفن مُضرّ مى باشد؟
پاسخ: اگر کس دیگرى براى غسل میّت نباشد، گرفتن اجرت جایز نیست، مگر آن که براى امور غیر واجب مثل انجام مستحبّات، اجرت بگیرد. البتّه اگر براى خود غسل هم اجرت بگیرد، غسل صحیح است و اگر کس دیگرى باشد، بنابر احوط گرفتن اجرت جایز نیست.
امکان اشتراک چند نفر در غسل میّت
سؤال1243. در غسل میّت آیا لازم است هر سه غسل را یک نفر انجام دهد و یا این که هر سه عضو در غسل را یک نفر انجام دهد؟
پاسخ: لازم نیست و در این فرض هر کدام در اوّلِ عملِ خود نیّت مى نماید که بعضى از مجموع غسل را به جا مى آورد، براى امر خدا.
کمک دیگرى به غسّال
سؤال1244. شخص غسّالى نیّت غسل میّت کرده و مشغول شستشوى جسد مى باشد. شخص دیگرى به عنوان کمک ـ که نیّت غسل میّت نکرده ـ در آبکشى جسد به غسّال کمک مى کند، یعنى آب بر روى جسد مى ریزد. آیا این غسل صحیح است یا خیر؟
پاسخ: اگر غاسل بر او صدق نمى کند، مانعى ندارد و نیّت مقلِّب (کسى که جسد را جهت غسل حرکت مى دهد) مستحب است و نیّت دو نفر مشترک بر هر دو واجب است.
غسل زن به وسیله مرد و بالعکس
سؤال1245. آیا در غیر حال ضرورت زن مى تواند مرد را و هم چنین مرد مى تواند زن را غسل دهد؟
پاسخ: خیر نمى تواند و غسل باطل است. (به مسأله ى 463 رساله و بعد آن مراجعه شود.)
نبودن مماثل
سؤال1246. زنى فوت کرده و مماثل یا محارم نیست که او را غسل دهد. اگر براى اجنبى تحصیل محرمیّت ممکن باشد، آیا لازم است، مثل این که نوه ى او را عقد کند، یا لازم نیست؟ اگر ولىّ دختر حضورنداشته باشد چه طور؟
پاسخ: ظاهرا تحصیل محرمیّت لازم نیست.
غسل دادن یکى از محارم با وجود مماثل
سؤال1247. اگر به جهت جهل، با وجود مماثل یکى از محارم متوفّى را غسل دهد، وظیفه چیست؟ و اگر میّت را دفن کرده باشند چه طور؟
پاسخ: اگر دفن نشده، احتیاطا تجدید کنند و بعد از دفن ظاهرا لازم نیست.
بودن مماثلى که غسل صحیح نمى داند
سؤال1248. اگر مماثل هست ولى غسل صحیح را نمى داند یا نمى تواند انجام دهد و یا اطمینان به صحّت غسل او نیست، وظیفه چیست؟ چه زمانى در فرض سؤال نوبت به غیر مماثل مى رسد؟
پاسخ: در فرض اوّل، غسل مى تواند به امر نمودن محرم انجام شود، مثل غاسل غسل دهنده ى کتابى (اهل کتاب).
در فرض دوّم نوبت به غیر مماثل محرم مى رسد. و در فرض سوّم عمل غسل دهنده حمل بر صحّت مى شود.
مماثلى که فقط مى تواند تیمّم دهد
سؤال1249. اگر مماثل هست ولى قدرت بر غسل دادن ندارد، اما قدرت بر تیمّم دارد، آیا وظیفه، غسل توسّط غیر مماثل است یا وظیفه، تیمّم دادن میّت است؟
پاسخ: در این فرض محرم غسل مى دهد و احتیاط به ضمّ تیمّم هم مى نمایند. (ص 170 جامع المسائل.)
نبودن محارم نسبى
سؤال1250. آیا با نبودن محارم نسبى، محارم سببى غیر از شوهر ـ مثل پدرشوهر و داماد و... ـ مقدم بر اجنبى است یا در یک ردیف محسوب مى شوند؟
پاسخ: آرى، آن ها مقدّم اند.
معلوم نبودن مرد یا زن بودن متوفّى
سؤال1251. شخصى در آتش سوزى فوت کرده و مشخّص نیست که مرد است یا زن، تکلیف غسل یا تیمّم او چیست؟
پاسخ: با فرض امکان، محارم او را از روى جامه بدون نظر و لمس غسل مى دهند على الاحوط و اگر ممکن نیست، شرط مماثلث ساقط است و احوط غسل دادن هر یک از مرد و زن است او را از روى لباس

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -