انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1207- زيدى مرده در صورتى كه وارثى در هيچ يك از طبقات ارث براى او شناخته نشده (مثل اينكه غريب بوده) بفرمائيد تركه او را به چه مصرف بايد رسانيد؟

جواب:  در فرض مزبور تركه‏اش متعلق به امام عليه السلام و در حكم مالهاى ديگر امام است.

سؤال 1208- شخصى از دنيا رفته و در هيچ مرتبه و طبقه وارث مسلمانى ندارد تمام طبقات ورثه او كافرند اگر مسلمانى به ميت مذكور بدهكار باشد تكليف او چيست؟ در صورتى كه ورثه ابداً اطلاعى ندارند، مستدعى است جواب مرحمت فرمائيد.

جواب:  در فرض سؤال اگر متوفى مسلمان بوده بايد به مرجع بدهيد و اگر كافر بوده چون فعلاً كافر ذمى محترم المال نداريم مى‏تواند شخص مذكور خمس آن را بدهد و بقيه را تملك نمايد.

سؤال 1209- زنى فوت كرده و لباس‏هايى و نيز زيورهايى از وى باقى مانده، آيا مال زوج است يا بين ورثه تقسيم مى‏شود؟

جواب:  بين تمام ورثه تقسيم مى‏شود.

سؤال 1210- در اكثر نقاط متعارف است كه در اوقات عروسى هدايايى از طرف فاميل و دوستان زوجين به آنها مى‏دهند و چون مشخص نيست كه مقصود آورنده به داماد يا عروس بوده است در صورت فوت احد الزوجين اينگونه هدايا را جزو تركه كدام يك از زوجين منظور بايد داشت؟ سيما در صورتى كه بعضى از ورثه صغير باشند.

جواب:  در صورت مفروضه آنكه از مختصات زن است مال او است و همچنين آنكه از مختصات مرد است مال او است و در صورتى كه از مختصات هيچ كدام آنها نيست اگر يكى از آنها ادعا دارد كه مال او مى‏باشد بايد اثبات نمايد شرعاً و اگر نمى‏داند بين آنها تقسيم مى‏شود و هم چنين است اگر اختلاف بين وارث يكى از آنها و ديگرى باشد.

سؤال 1211- سرقفلى‏هايى كه مستأجر شرعاً حق ندارد چنانچه مستأجر فوت نمود و ورثه آن، سرقفلى را مى‏گيرند، آيا زوجه هشت يك مى‏برد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه مستأجر خود حق گرفتن آن را ندارد ورثه او هم حق گرفتن ندارند، و بدون استحقاق گرفتن، غصب و ظلم است.

سؤال 1212- شخصى در زمان مرجع تقليدى كه در قسمت ارث زوجه از زوج از زمين‏هاى زراعتى و باغ احتياط واجب داشتند كه مصالحه شود با زوجه، فوت نموده است و ما ترك او تا به حال تقسيم نشده. بفرمائيد حق زوجه را نسبت به زمين‏هاى زوج متوفى حين الفوت منظور نمايند كه مصالحه شود، يا زمان فعلى كه محروم باشد؟

جواب:  هر گاه قبلاً مصالحه نشده چنانكه ظاهر سؤال است عمل طبق فتواى مرجع فعلى مى‏شود. واللََّه العالم.

سؤال 1213- اشخاصى كه تصادف مى‏كنند از بيمه يا غير بيمه با رضايت يا عدم رضايت پول مى‏گيرند، زوجه ارث مى‏برد يا خير؟

جواب:  اين مانند سابق است، يعنى اگر به حق گرفته شود به همه ورّاث كه از جمله زوجه است مى‏رسد، و اگر به غير استحقاق است غصب و ظلم است.

سؤال 1214- شخصى ماشين خود را بيمه نموده است و مبلغى هم پرداخته است بر اثر تصادف خودش از بين رفته، بيمه وجه قابلى به وارث داده است، آيا اين وجه جزو تركه است و متعلق به وارث است و عيال آن هم ارث مى‏برد يا خير؟

جواب:  در مفروض سؤال جزو تركه است و عيال هم ارث مى‏برد.

سؤال 1215- آيا پولى را كه كسان مقتول يا مصدوم از راننده وسايط نقليه مى‏گيرند (از خود او يا از بيمه) از لحاظ حليت و حرمت چه صورت دارد چون كه معلوم نيست سائق‏(1) تقصيرى داشته يا نه؟

 _______________________________

(1) سائق: راننده

جواب:  اگر خودش اعتراف نمايد يا به ثبوت شرعى برسد مانعى ندارد.

سؤال 1216- چون كسى به ماشين تصادف كند و مصدوم شود يا مقتول، از رانندهء ماشين مبلغى گرفته مى‏شود براى اولياى مقتول، يا براى مصدوم مبلغى گرفته مى‏شود چون گاهى دانسته نمى‏شود كه تقصير راننده بوده يا خير؟ اين مبلغ حلال است يا خير؟

جواب:  در صورتى كه معلوم نباشد براى گيرنده كه جنايت مستند به راننده بوده است و او هم راضى به تصرف در آن نباشد گرفتن آن جايز نيست.

سؤال 1217- شخصى تصادف نموده و بر اثر آن مبلغى به وارث آن به عنوان ديه و خون بها داده‏اند، چنانچه وصيت نموده آيا ثلث آن را هم بايد وارث بدهد يا خير؟ و خمس آن را بدهد يا حكم ارث را دارد؟

جواب:  بر متوفى خمس واجب نيست و نسبت به وارث هم حكم ساير تركه را دارد كه اگر وصيت به ثلث كرده از آن برداشته مى‏شود و متعلق خمس نيست مثل ساير آنچه كه به ارث مى‏رسد به ورثه.

سؤال 1218- شخصى فوت نمود و مبلغ 000,250 تومان دارايى بجا گذاشته و به اظهار عيالش شخصى با تقوا نبوده و مى‏گفته مى‏خواهم وجوهات بدهم و حج بكنم و بى‏وصيت فوت كرده يك مادر و عيال و دو دختر از او باقى مانده، آيا وظيفه ورثه هست كه وجوهات بدهند و از طرف او حج كنند يا خير؟ چون يقين ندارد به عين مال خمس تعلق گرفته باشد فقط مى‏دانند كه وجوهات نمى‏داده.

جواب:  آنچه را كه يقين دارند ذمه متوفى مشغول است از اصل تركه بايد بدهند و اگر بدانند ذمه او به حج مشغول است بايد از اصل تركه از ميقات براى او نايب بگيرند.

سؤال 1219- از تركهء ميت آيا اول زكات خارج مى‏شود؟ در صورتى كه متعلق زكات باشد و يا اول خمس؟

جواب:  در مفروض سؤال كه نفس تركه متعلق زكات است اول زكات را خارج نمايند.

سؤال 1220- زيدى فوت شده در صورتى كه وصيت نكرده باشد و در بين مردم طلبكارى و بدهكارى دارد اما مدركى كه در دست هست چك بانك يا سفته مى‏باشد «كما هو المتعارف بين الناس»، بنابر اين وظيفه طلبكار و كذا ورثه چيست؟

جواب:  در صورتى كه ورثه اعتراف دارند كه چك مزبور مال پدرشان است بايد آن مبلغ را از اصل تركه خارج كرد و باقى را بين ورثه تقسيم نمود. واللَّه العالم.

سؤال 1221- اشخاصى كه در اثر تصادف با اتومبيل و غيره مقتول مى‏شوند آن وجه و پولى را كه صاحب ماشين و يا بيمه و يا هر دو به بازماندگان مقتول مى‏دهند آيا آن بازماندگان خمس آن پول را در حين گرفتن بايد بدهند و يا در آخرِ سالِ خودشان؟

جواب:  موضوع سؤال در حكم ارث است و خمس به آن تعلق نمى‏گيرد. واللَّه العالم.

سؤال 1222- زيدى مقدارى طلا خريده و در حيات خود در اختيار زوجه‏اش قرار داده و يا آنكه زن از مال شوهر با اطلاع او زيور آلات تهيه كرده پس از فوت آن مرد، آيا اين طلا و امثال آن مال كيست؟ در صورتى كه معلوم نيست كه آيا هبه و يا صلح به زن نموده يا از باب عاريه بوده كما هو المتعارف بين عوام الناس الذين لا يهتمون بأمر الدين. مضافاً بر اينكه وارث كبير متوفى يك نفر و چند نفر صغير هم دارد، و هكذا لباس پوشيده و نپوشيده و اثاث البيت و چرخ خياطى و غيره.

جواب:  در صورتى كه ثابت نشده است كه آن طلاها را تمليك كرده است براى آن زن، مال مرد است، اما لباس مال زن است، اثاث البيت مال مرد است، مگر اينكه ثابت شود كه مال زن است و همچنين چرخ خياطى. واللَّه العالم.

سؤال 1223- مرحوم والد اينجانبان در ساعات آخر عمرش به واسطه مصالحى املاك خود را به قانون رسمى اداره تمليك به ما كرد و در واقع ارث خود را به اين صورت به ما رساند، متمنى است. بفرمائيد كه اين املاك فوق حكم ارث دارد تا مثلاً در فروش آن بر مقدار زايد مؤونه تخميسش بر ما واجب نباشد يا نه حكم ارث ندارد و مثل بقيه ارباح است؟

جواب:  اگر در حال حياتش بين شماها قسمت كرده و هبه نموده و قبض و اقباض حاصل شده حكم ارث ندارد. واللَّه العالم.

سؤال 1224- زيد تمام ما يملك و دارايى خود را مصالحه نموده به بكر به يك سير نبات به شرط آنكه زيد تا زنده باشد تصرف در اين مال براى او مباح باشد و چون بميرد فلان مبلغ را خرج صوم و صلات و ساير امور تعزيه دارى نمايد، الباقى مال خود بكر باشد، آيا چنين مصالحه صحيح است يا خير؟ و دست وارث از ارث كوتاه است يا خير؟

جواب:  در فرض سؤال وارث ارث نمى‏برد.

سؤال 1225- آيا ولد اكبر از مادر هم حبوه مى‏برد يا نه؟

جواب:  از مادر حبوه برده نمى‏شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -