انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیةالله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

جامع المسائل ج۱:

سؤال: معتکف در روز سوّم اعتکاف براى غسل مستحبّى از مسجدخارج مى شود، آیا اعتکاف باطل مى شود یا خیر؟ بر فرض بطلان، تنها قضا لازم است یاکفّاره هم لازم مى باشد؟

جواب: اعتکاف باطل نمى شود.

سؤال  :آیا در تهران بزرگ در مسجدجامع هر محلّه مى توان اعتکاف کرد؟

جواب: یکى از شرایط صحت اعتکاف ا ین است که در مسجد جامع باشد، یعنى مسجد عمومى که محل اجتماع عامه مردم است واختصاص به اهل یک محله و گروه خاصى نداشته باشد، مثل مسجد اعظم و مسجد امام در قم ومسجد امام و مسجد جمعه در تهران و امثال آن. بنابراین در مسجد بازار و محله هااعتکاف صحیح نیست.

سؤال  :آیا در حال اعتکاف مى توان در صحن و حیاط مسجد توقف کرد؟

جواب: اگر صحن و حیاط مسجدبه گونه اى است که در آن نماز مى خوانند و صیغه مسجدیت بر آن خوانده شده، مثل مسجدامام حسن عسکرى (علیه السلام) در قم، مى توان در آن توقف کرد. وگرنه نباید در آن توقف کرد.

سؤال  :آیا شخص معتکف مى تواندبراى شرکت در نماز جمعه از مسجد محل اعتکاف خارج شود؟

جواب:ظاهراً از مواردى است که مى توان خارج شد. ولى باید حداقل زمان لازم را رعایت کند ودر رفت و آمد به احتیاط مستحب زیر سایه نرود.

جامع المسائل ج۲:

سؤال: آیا بیمار و کسى که روزه برایش ضرر دارد مى تواندمعتکف شود؟ و اگر در حال اعتکاف باشد و روزه گیرد ثوابى مى برد؟

جواب:اعتکاف بدون روزه صحیح نیست ولى ماندن در مسجد ثواب دارد، خصوصاً اگرمشغول عبادت و دعا باشد.

سؤال: آیا زنها هم مى توانند معتکف شوند؟ و اگر در روزهاى عادت قرص بخورند و معتکف شوند چه صورت دارد؟

جواب:بلى مى توانند و مصرف قرص براى جلوگیرى از عادت اگر ضرر نداشته باشد مانعى ندارد و اعتکاف آنان با اذن شوهر جایز و صحیح است.

سؤال: آیا اعتکاف بصورت خانوادگى جایزاست؟

جواب:مانعى ندارد.

سؤال: آیا در مسجد جامع روستا یا قصبه اعتکاف صحیح است هر چند روستاها به هم نزدیک باشند؟

جواب:اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و درمساجد جامع روستا هم صحیح است ولو روستاها به هم نزدیک باشند.

سؤال: آیامحوطه اطراف مسجد که به عنوان حیاط استفاده مى شود، براى اعتکاف حکم مسجد رادارد؟

جواب:محوطه و حیاط مسجد حکم مسجد راندارد.

سؤال: با توجه به مشکلاتى که صرف غذادر مسجد دارد آیا صرف غذا در سالن غذاخورى که در محوطه مسجد است، براى معتکفین جایزاست؟

جواب:صرف غذا در محوطه مسجد به مقدار ضرورت جایز است وضرر به صدق اعتکاف نمى زند.

سؤال: آیا روحانى که معتکف شده است مى تواند براى امامت جماعت به مسجد دیگر و یا منبر در محل دیگربرود و به محل اعتکاف برگردد؟

جواب:خروج معتکف براى این امور محل اشکال است، ولى در خصوص نماز جمعه به مقدار لازم براى امام یا مأموم اشکالندارد.

سؤال: آیا کارمندان و معلمین مى توانند معتکف شوند و سر کلاس و محل کار رفته و سپس به مسجدبرگردند؟

جواب:معتکف باید در مسجد بماند و خروج او براىکارهاى ضرورى مثل تطهیر و امثال اینها مانعى ندارد، ولى براى کار و شغل نباید خارج شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -