انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آرايش زنان در فيلم و تئاتر چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ با ساير موارد فرقى ندارد، و الله العالم.

سؤال:  تهيۀ فيلم از نقاشى گرفته تا مجسمه، پرده‌خوانى و شبيه‌خوانى معصومين و پخش آن از تلويزيون و سينما چه حكمى دارد؟ در اين جهت فرقى بين شخصيت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ائمۀ اطهار و ساير انبياى الهى هست؟

جواب: باسمه تعالى؛ تهيۀ فيلم از نقاشى، مجسمه و پرده‌خوانى هم حكم خود آنها را دارد كه در جواب مسائل قبلى بيان شد؛ و در اين جهت فرقى بين شخصيت پيامبر اكرم، ائمۀ اطهار-صلوات الله عليهم اجمعين-و ساير انبياى الهى نيست، و الله العالم.

سؤال: از نظر شرعى حكم ورزشهاى بانوان از قبيل دوچرخه سوارى، اسب سوارى قايقرانى و دو و ميدانى در اماكن و معابر عمومى را بيان فرماييد. در ضمن، تماشاى اينگونه برنامه‌ها از تلويزيون و سينما چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ ورزش براى بانوان در معابر عمومى جايز نيست، و تماشاى اينگونه برنامه‌ ها با قصد التذاذ جنسى حرام است، و الله العالم.

سؤال: آيا طلاب مى‌توانند برنامه‌هاى راديو و تلويزيون را ببينند؟

جواب: باسمه تعالى؛ استفادۀ حلال از راديو و تلويزيون مانعى ندارد، و فرقى بين طلبه و غير طلبه نيست، و الله العالم

سؤال: نظر شما در بارۀ غنا و موسيقى‌هايى كه از راديو تلويزيون ايران پخش مى‌گردد و همچنين در بارۀ فيلمهاى خارجى و ايرانى چيست؟ و غنا به چه چيزى گفته مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ غنا، آوازخوانى لهوى است، و غناى لهوى و موسيقى لهوى خواندن، نواختن و گوش دادن به آن حرام است؛ و نگاه كردن به فيلمهاى ايرانى و يا خارجى اگر مفسده‌اى بر آن مترتب نشود فى حد نفسه اشكال ندارد، و الله العالم.

سؤال:  شنيدن اخبار راديو و تلويزيون اگر زن باشد، آيا نگاه و گوش كردن جايز است؟

جواب: باسمه تعالى؛ با رعايت حجاب اسلامى، نگاه كردن و شنيدن صدا بدون التذاذ جنسى مانعى ندارد، و الله العالم

سؤال: تماشاى مسابقات ورزشى از تلويزيون- كه نفع جدى براى كسى ندارد- چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر تضييع وقت نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: تماشاى مسابقات ورزشى مردان از تلويزيون- در حالى كه شورت و زيرپوش يا فقط شورت به تن دارند- چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر توأم با التذاذ جنسى و يا موجب بى‌عفّتى باشد، جايز نيست،

سؤال:  گوش دادن به دكلمۀ زن كه از راديو يا نوار پخش مى‌گردد، چگونه است؟

جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه موجب تحريك مردان بر التذاذ جنسى نباشد، مانعى ندارد، و الله العالم.

سؤال: آيا آنتن ماهواره جزو آلات لهو است؟ خريدوفروش آن چگونه است؟

جواب: باسمه تعالى؛ بر طبق مقررات نظام بايد عمل شود، و الله العالم.

سؤال:  نگاه كردن به برنامه‌هاى ماهواره چه حكمى دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه نگاه كردن آنها موجب تهييج شهوت بر حرام يا ترويج فساد در جامعه باشد، جايز نيست؛ و در غير اين صورت بايد مراعات مقررات و قوانين شود، و الله العالم.

ج2:

سؤال: آهنگهايى كه تلويزيون پخش مى‌كند چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -گوش دادن به موسيقى لهوى چه از تلويزيون باشد و چه غير آن حرام است، و ملاك حرمت و حليّت تلويزيون نيست، و اللّه العالم.

سؤال: خيلى از آهنگهايى كه فعلا از راديو و تلويزيون پخش مى‌شود اگر از عرف ١۵ سال قبل مى‌پرسيدى آن را مطرب و مناسب مجالس لهو مى‌دانستند ولى عرف الآن آن را مطرب نمى‌داند، وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى -گوش دادن به موسيقى كه در نظر عرف-و لو عرف گذشته-مناسب مجالس لهو باشد جايز نيست، و اللّه العالم

سؤال: با توجه به وضعيت كنونى و موقعيت فعلى راديو و تلويزيون و پخش فيلمهاى مختلف و موزيك هايى كه از اين دو پخش مى‌شود نظرتان راجع به آن چيست؟

جواب: بسمه تعالى -گوش دادن به غنا و موسيقى لهوى حرام است و فيلمها نيز چنانچه موجب تهييج شهوت بر حرام يا ترويج فساد در جامعه باشد نگاه كردن جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال: نظر كردن مرد به زنان اجنبيه چه حكمى دارد؟ نظر زن به مرد اجنبى چه حكمى دارد؟ نظر به هيكل و اندام پوشيدۀ زن از پشت سر چه حكمى دارد؟ نظر به زنان اجنبيه در فيلمها و تلويزيون چه حكمى دارد؟ آيا نظر با ريبه به چهره يا اعضاى غير مستور زنان در تلويزيون ممنوع است؟ نظر بدون ريبه چطور؟ نظر زن به چهرۀ مردان تلويزيون و به اندام عريان آنان (بخصوص در مسابقات كشتى كه از تلويزيون پخش مى‌شود) چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم در غير وجه و كفين جايز نيست چه التذاذى باشد يا غير التذاذى، و نگاه كردن التذاذى حتى به وجه و كفين هم جايز نيست، و نگاه كردن به عكس زن در صورتى كه او را بشناسد حكم نگاه كردن به خود زن را دارد، و نگاه كردن التذاذى زن به بدن مردان هم جايز نيست و نسبت به فيلمهايى كه صاحب عكس را نمى‌شناسد چنانچه نگاه كردن به آنها موجب تهييج شهوت بر حرام يا ترويج فساد در مجتمع باشد جايز نيست، و اللّه العالم

سؤال: سريالهاى ايرانى و خارجى كه از تلويزيون پخش مى‌شوند و يا مسابقات ورزشى كه پخش مى‌شوند، آيا نگاه كردن به آنها حرام است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى -نگاه كردن به تلويزيون مانعى ندارد مگر آن فيلمهايى كه موجب فساد جامعه و تحريك شهوت بر حرام باشد، و اللّه العالم.

سؤال: آيا پخش تصوير زنانى كه با پوشش در حال ورزش هستند از تلويزيون جايز است؟

جواب: بسمه تعالى -از پخش امورى كه مبدأ فساد است بايد اجتناب كرد، و اين فرض از آن موارد مى‌باشد، و اللّه العالم.

سؤال: گوش دادن به اخبار راديوهاى بيگانه و نقل اخبار آنها در جامعه چه حكمى دارد؟

جواب: بسمه تعالى -اگر توان تشخيص صحيح از غير صحيح در اين اخبار را داشته باشد و بتواند ردّ آنها را بگويد مانعى ندارد، و اللّه العالم

 سؤال: كسانى هستند كه هرچه از راديوهاى بيگانه مى‌شنوند قبول مى‌كنند و براى ديگران هم نقل مى‌كنند، آيا لازم است ما اين راديوها را گوش كنيم و جواب اين افراد را بدهيم يا خير؟

جواب: بسمه تعالى -گفته‌هاى آنان اعتبارى ندارد، و كسانى كه از گفته‌هاى آنان متأثر مى‌شوند نبايد گوش بدهند، و اللّه العالم

سؤال: خريدوفروش، تعمير و اصلاح وسايل مشترك مانند ماهواره، ويدئو، اينترنت جهت افرادى كه فروشنده يا تعميركار يقين دارد شخص از اين وسايل استفادۀ حرام مى‌كند و به اين منظور آنها را تهيه مى‌كند چه صورت دارد؟ و كسب از اين راه حلال است يا حرام؟

جواب: بسمه تعالى -احتياط اين است كه براى افرادى كه مى‌داند در خصوص حرام استفاده مى‌كند تعمير نكند و همينطور به افرادى كه مى‌داند در خصوص حرام استفاده مى‌كنند نفروشد، و اللّه العالم.

سؤال: خريدوفروش، تعمير و اصلاح وسايل مشترك مانند ماهواره، ويدئو، اينترنت جهت افرادى كه فروشنده يا تعميركار يقين دارد شخصى از اين وسايل استفادۀ حرام مى‌كند و به اين منظور آنها را تهيه مى‌كند چه صورت دارد؟ كسب از اين راه حلال است يا حرام؟

جواب: بسمه تعالى -خريدوفروش و تعمير و اصلاح وسائل مشتركه در صورتى كه به قصد استفادۀ طرف از حرام نباشد مانعى ندارد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -