انهار
انهار
مطالب خواندنی

غســل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

استفتائات  غسل (آیت الله العظمی فاضل قدس سره)

غســل جنابت

سؤال 124 ـمجراىِ خروجِ منىِ بعضى از افراد را، با عمل پزشکى مى بندند، و در هنگام مقاربت، مقدارى آب لزج و چسبنده خارج مى شود، آیا این آب لزج حکم منى را دارد و نجس است؟ و احتلام این قبیل افراد چگونه است؟

پاسخ ـ آبى که خارج مى شود، چه در خواب و چه در بیدارى، چنانچه نشانه و صفات منى را نداشته باشد، حکم منى را ندارد و پاک است، مگر آنکه یقین یا اطمینان کنند منى خارج شده است، البته مقاربت، مطلقاً موجب جنابت و وجوب غسل مى شود خواه منى خارج شود یانشود.

سؤال 125 ـآبى سفید رنگ و چسبنده خارج شده واحتمال قوى هست که منى باشد، آیا غسل واجب است؟

پاسخ ـ تاعلم به منى بودن پیدانشود، غسل واجب نمى شود.

سؤال 126 ـاز شخصى در اثر بیمارى، بدون اختیار، منى خارج مى شود، آیا موجب غسل مى شود؟

پاسخ ـ بلى، موجب غسل مى شود.

سؤال 127 ـاز بیضه شخصى، به وسیله آمپول منى گرفته اند، آیا باید غسل کند؟

پاسخ ـ در فرض سؤال که منى از مجرى خارج نشده، حکم به وجوب غسل مشکل است ولى احتیاط خوب است و چنانچه غسل کرد،براى نماز وضو هم بگیرد.

سؤال 128 ـشخصى از خواب بیدار شده و در لباس خود رطوبتى شبیه به منى مى بیند ولى خوابى ندیده که جنب شده باشد، وظیفه او چیست؟

پاسخ ـ اگر اطمینان دارد که آن رطوبت منى است و از او خارج شده، باید غسل کند والا تکلیفى ندارد.

سؤال 129 ـافراد قطع نخاعى گاهى پس از بیدار شدن از خواب، در کیسه مخصوص ادرار خود، ماده اى مى بینند که نمى دانند منى است یا چیز دیگر، آیا باید غسل کنند؟

پاسخ ـ تا وقتى یقین یا اطمینان به خروج منى ندارند غسلواجب نیست.

سؤال 130 ـافراد قطع نخاعى در بعضى ازمواقع، در خود احساس شهوت مى کنند ولى چون بدن آنها حسّ ندارد تشخیص نمى دهند که جنب شده اند یا نه، آیا حکم جنب را دارند؟

پاسخ ـ در این موارد جستجو کنند اگر اطمینان پیدا کردند که چیزى از آنها خارج شده، با فرض اینکه احساس شهوت هم کرده اند حکم جنب را دارند و در غیر این صورت حکم جنب راندارند.

سؤال 131 ـشخصى احتمال مى دهد جنب شده باشد، آیا باید غسل کند؟

پاسخ ـ با شک و احتمال، غسل واجب نمى شود و ملاک یقین واطمینان است.

سؤال 132 ـزن و شوهرى که مى دانند براى نماز، به غسل کردن نمى رسند یا مانعى وجود دارد ونمى توانند غسل کنند، یا یکى از آنها نمى تواند غسل کند آیا قبل از دخول وقتِ نماز،جایز است نزدیکى کنند؟ و در همین فرض، بعد ازدخول وقت، چطور؟

پاسخ ـ اگر بتوانند تیمم کنند، در هر دو صورت اشکال ندارد. اما اگر وقت داخل شده و امکان تیمم نیست، نزدیکى جایز نیست.

سؤال 136 ـشخصى از حرام جنب شده است، آیا لازم است غسل را به نیت جنب از حرام انجام دهد؟

پاسخ ـ خیر، لازم نیست

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -